Pentru că publicul, inclusiv cel antreprenorial, a făcut cunoștință cu noțiunea de GDPR prin prisma nivelului foarte ridicat al cuantumului amenzilor, mult crescute față de cele administrate via Legea 677, în vigoare până la 25 mai 2018. Și pentru că însăși noțiunea de date cu caracter personal este atât de sumar definite în cadrul GDPR, încât lărgește la maximum spectrul de aplicare al legii.
Ceea ce a fost cu mult mai puțin spus despre GDPR este faptul că există avantaje nete în aplicarea lui de către antreprenori. Și că o concurență bazată și pe noile principii de prelucrarea datelor cu caracter personal nu poate fi decât benefică celor care o practică.
Lista beneficiilor este clar de început cu factorul credibilitate. Credibilitate în fața propriilor angajați, ale căror date personale vor fi prelucrate cu mai multă atenție și vor fi accesate de mai puțină lume din cadrul companiei.
Credibilitate în fața clienților companiei, din același motiv, de protejare mai bună a identității și datelor financiare ale acestora, pe baza unor politici și proceduri mai eficiente și cu ajutorul unor sisteme mai performante.
Credibilitate în fața autorităților, adusă de tratamentul responsabil al datelor cu caracter personal prezente și prelucrate în cadrul companiei.
Nu mai puțin important mi se pare faptul că, odată cu implementarea regulilor GDPR, orice companie va beneficia de un upgrade semnificativ al modului intern de operare, prin instituirea unor politici și proceduri mai eficiente și care vor avea capacitatea de a apăra compania de scurgeri nedorite de date, reducând la un mimim evenimentele neplăcute în care informațiile propriilor angajați sau ale propriilor clienți ajung pe mâini străine.
Datorită faptului că exercițiul de conformare la noile reguli GDPR impune includerea unor schimbări în activitatea de planificare a afacerii, precum și gândirea acesteia într-un context lărgit (care implică efectele asupra terților), antreprenorii nu vor avea decât de câștigat. Planificarea afacerii își va face simțite efectele relativ rapid.
Ca membri ai unui lanț de aprovizionare și distribuție, antreprenorii vor trebui să conlucreze în așa fel încât activitatea lor să nu afecteze integritatea informațiilor cu caracter personal pe care le procesează în sistem, și vor vedea mai degrabă modul cum o abordare responsabilă a acestora va produce efecte în întregul lanț.
O concluzie clară este aceea că, deși pare complicate, adaptarea activității la noile regul GDPR este o bună ocazie pentru claritate și eficiență în planificarea și gestionarea afacerii, pentru o relație mai bună cu proprii furnizori și clienți, un avantaj competitiv de necontestat.
Aurelia Dinu este analist și consultant în managementul afacerilor