Grupul Philip Morris ameninţă că va acţiona în justiţie guvernul australian pentru daune de miliarde de dolari dacă va impune producătorilor de ţigarete să comercializeze produsele în pachete simple, fără brand, prima ţară care ar putea introduce o astfel de regulă, transmite Reuters, potrivit Mediafax.
Compania este îngrijorată că pachetele monocrom ar putea afecta valoarea brandurilor cunoscute de ţigarete, precum Marlboro, şi capacitatea acestora de a concura cu alte mărci.
Guvernul australian consideră că scăderea gradului în care poate fi identificat un brand de ţigarete va face fumatul mai puţin atractiv, reducând numărul de fumători şi costurile din sistemul de sănătate asociate fumatului. Autorităţile australiene din domeniul sănătăţii estimează că fumatul cauzează 15.000 de decese în fiecare an în ţară şi induce costuri de peste 31 miliarde de dolari asutralieni.
Lupta dintre guvernul australian şi companii pentru pachetele simple de ţigarete este atent urmărită de marii producători de tutun din întreaga lume, dar şi de ţările care pregătesc legi similare, precum Noua Zeelandă, Canada şi Marea Britanie.
Analiştii anticipează că pachetele simple vor afecta şi strategia producătorilor de ţigarete pentru pieţele emergente, unde companiile încearcă să atragă consumatorii către brandurile mai scumpe. Dacă legislaţia după modelul australian va deveni răspândită la nivel global, pagubele suferite de industria ţigaretelor ar putea conduce la fuziuni şi achiziţii între companii şi la reduceri puternice de costuri.
Companiile producătoare de ţigarete au derulat campanii publicitare TV în Australia împotriva legislaţiei care urmează să impună pachetele simple, întrebând populaţia dacă vrea să fie guvernată de un „stat dădacă”.
British American Tobacco susţine că planurile guvernului australian ar încălca legislaţia internaţională privind mărcile înregistrate şi drepturile de proprietate intelectuală şi a indicat de asemenea că ar putea deschide o acţiune în justiţie.
Legislaţia propusă de autorităţile din Australia ar interzice folosirea de logo-uri, imagini, culori specifice unui brand sau texte promoţionale pe pachetele de ţigarete. Astfel, mărcile ar fi distinse doar de denumirea produsului, înscrisă într-un format standard de text şi culoare.
Guvernul a decis că toate pachetele de ţigarete trebuie să aibă culoarea verde oliv, după studii în urma cărora cercetătorii au stabilit că este cea mai puţin atractivă nuanţă.
Australia a interzis deja toate formele de publicitate outdoor şi media pentru ţigarete, iar pachetele sunt acoperite cu poze care ilustrează efectele cancerului.
Piaţa australiană a tutunului a generat venituri totale de 9,98 miliarde de doalri australieni în 2009, iar fumatul ca fenomen este în declin de câţiva ani.