Asociaţia Pro Consumatori doreşte să informeze consumatorii de o manieră cât se poate de simplă privind alegerea unui nou furnizor de energie electrică.
Ca atare, am accesat site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE, în calitate de consumator casnic din Bucureşti. Vă prezentăm cele aflate.
Odată cu deschiderea totală către concurenţă a pieţelor de energie, începând cu 1 ianuarie 2017, toţi consumatorii de energie electrică pot încheia contracte pentru furnizarea acesteia cu orice furnizor aprobat. Acest serviciu nu este limitat la o anumită zonă geografică.
De unde aflăm lista furnizorilor?
În vederea alegerii furnizorului, consumatorul are la dispoziţie lista furnizorilor de energie electrică ce activează pe piaţa cu amănuntul, care poate fi consultată la pagina de internet www.anre.ro, domeniul Energie electrică (http://www.anre.ro/ro/energie-electrica/consumatori/lista-furnizori).
Clientul poate alege una dintre ofertele publicate de furnizor, dar el poate şi să negocieze condiţiile furnizării.
După ce ne stabilim asupra unui posibil nou furnizor, se recomandă să luăm contact cu site-ul acestuia pentru a obţine detaliile necesare (site-ul este inclus în tabelul cu oferte).
Pentru clarificarea oricăror nelămuriri legate de o anumită ofertă, sau pentru acceptarea acesteia, este necesară contactarea directă a noului furnizor.
La ce să fim atenţi?
La alegerea ofertelor, ANRE recomandă să se facă o analiză comparativă a informaţiilor conţinute în aceste oferte, cu privire la:
preţ (este preţ final? Cuprinde toate elementele, de ex. certificate verzi? Este cu TVA?)
durată
modalităţi de plată
condiţii de încetare a contractului
clauze penalizatoare
modalităţi de transmitere a facturii etc.
și chiar o comparație cu condițiile de furnizare existente.
Consumatorul trebuie să întrebe dacă:
oferta are condițiile avantajoase pe întreaga perioadă a contractului (nu este doar o formă de atragere printr-un preţ mic doar pe o scurtă perioadă?)
oferta respectă prevederile legale privind componentele care vor fi incluse în factura finală (certificate verzi, contribuția pentru cogenerarea de înaltă eficienţă etc).
Este importantă şi analiza următoarelor aspecte:
evaluarea valorii totale a facturii de energie electrică, comparativ cu valoarea facturii curente;
condiţiile de facturare (analiza condiţiilor de plată) comparativ cu condiţiile din contractul actual;
perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract.
După ce consumatorul şi noul furnizor convin asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra preţului energiei electrice, se încheie contractul. Atenţie: acest nou contract produce efecte de la data încetării contractului încheiat cu furnizorul actual.
Cum se anulează vechiul contract?
Pentru schimbarea furnizorului, consumatorul este obligat să anunţe furnizorul actual cu cel puţin 21 de zile înainte că doreşte încetarea contractului de furnizare.
În termen de maximum 42 de zile de la încetarea contractului, furnizorul are obligaţia de a transmite clientului final factura cu decontul final de regularizare a tuturor obli-gaţiilor de plată. Clientul final are obligaţia să plătească contravaloarea facturii până la termenul scadent.
Schimbarea furnizorului costă?
Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia. De asemenea, schimbarea furnizorului nu implică modificări de ordin tehnic şi nici nu înseamnă întreruperea alimentării.
Comparator de tarife
ANRE pune la dispoziţie un comparator de oferte (la adresa http://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife).
Pentru a obţine o comparaţie, trebuie mai întâi să completaţi o serie de informaţii, astfel:
tip client: alegeţi „casnic”
consum anual: în general ne înscriem în intervalul 1.000-2.500 kWh. Pentru mai multă precizie, puteţi intra pe site-ul ENEL, unde puteţi afla consumul lunar şi anual.
judeţ: alegeţi judeţul dvs.
tip tarif: alegeţi „nedi-ferenţiat”, pentru a obţine un răspuns mai rapid
nivel tensiune: alegeţi „joasă tensiune”
Apoi apăsaţi butonul „COMPARĂ PREŢURI”.
Va apărea un tabel cu furnizorii şi ofertele respective (în coloana „Condiţii asociate” exis-tă detalii despre ofertă). Pentru uşurinţă, din acest tabel am extras doar coloanele esenţiale, prezentate mai jos.
ANRE oferă şi o linie telefoni-că gratuită dedicată informării consumatorilor cu privire la schimbarea furnizorului de energie electrică, cu numărul: 0800800410 (program: Luni – Joi: 08:00-16:30, Vineri: 08:00-14:00). Un site interesant în problema schimbării furnizorului de energie este şi https://www.platforma-de-energie.ro/
„În ultimii 10 ani a început un proces de pauperizare energetică a consumatorilor români, care se manifestă sub patru forme: sărăcia în raport cu combustibilul, în raport cu resursele financiare, în raport cu accesul la sistemul de furnizare și sărăcia energetică indusă de politica prețurilor aplicată la scară națională, europeană și internațională. România este afectată de ultimele trei forme ale sărăciei energetice.
La orizontul anului 2021, procentul consumatorilor români care nu-și vor putea achita facturile va crește spre 35-37%. Toate aspectele prezentate mai sus indică necesitatea adoptării de acţiuni menite să se concentreze pe problemele consumatorilor de energie.
Astfel, solicităm implicarea consumatorilor, prin intermediul asociațiilor de consumatori, în negocierea prețurilor energiei, deoarece piața liberă nu pare a lucra suficient în favoarea consumatorilor casnici. Totodată, este necesară promovarea unei culturi a eficienței sociale a consumului energetic: în școală, mass-media, sistemul juridic.
De asemenea, trebuie menținut sprijinul financiar pentru cei care nu pot să-și susțină costurile cu energia coroborat cu realizarea programelor de reabilitare termică a locuințelor. Energie accesibilă în condiții de siguranță și securitate cu ajutorul unor consumatori activi, posibilitatea comparării prețurilor, schimbarea furnizorilor de energie, sisteme de facturare clare și transparenţa drepturilor consumatorilor de energie sunt metode de dezvoltare sigure a sectorului energetic.“
Costel Stanciu, Președinte Asociația Pro Consumatori