3 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăSpecialMilioane scurse în conturile unor firme fără activitate

Milioane scurse în conturile unor firme fără activitate

Presupusul amestec de motorină şi păcură, ambalat sub denumirea de „Petrotex” şi preluat de la compania bulgară Zlatan Oil Eood (vezi Cum s-a dezvoltat reţeaua Racz), ar fi fost livrat mai departe de Texas Grup Oyl către trei companii – două româneşti şi una maghiară. La compania ungară alte probleme.

Autorităţile maghiare comunică, recent, Poliţiei Române că firma ungară a funcţionat normal doar până în noiembrie 2009, dată de la care noii proprietari nu s-au mai ocupat ca firma să-şi desfăşoare activitatea. Ceea ce, în mod logic, ar fi trebuit să facă imposibile, în 2010, tranzacţiile cu firma românească Texas.

Totuşi, firma din Slobozia a facturat, în vara anului trecut, către compania maghiară marfă în valoare de peste 8 milioane de lei. O grămadă de bani pentru o firmă la care autorităţile maghiare nu au constatat nici o activitate de aproape doi ani.

În schimb, firma din Slobozia a făcut, în cele două luni analizate, importante achiziţii de motorină de la DG Petrol, M&D Sea Farers şi OMV Petrom.

Experţii contabili nu au putut arăta că firma Texas Grup Oyl ar fi livrat mai departe motorina către depozitul din Slobozia din cauză că nu găsit documentele. Apar, în schimb, documente prin care motorina a fost facturată mai departe către firmele Ana Oil Sibiu şi Tegemio Prod Brăila.

OBLIGAŢII DE 100 MILIOANE DE EURO

O sumă imensă a fost pusă de inspectorii vamali din Constanţa în sarcina companiei DG Petrol, în iunie 2010, după mai multe controale la această societate. Inspectorii vamali au constatat că firma nu avea autorizaţia de antrepozit fiscal şi că ar fi trebuit să plătească obligaţii suplimentare de 426 milioane de lei (aproximativ 100 milioane de euro), pe ultimii trei ani de activitate.

Ca să recupereze banii respectivi, Direcţia Regională Vamală Constanţa a pus sechestru pe cele mai importante active ale companiei bucureştene.

Conducerea companiei DG Petrol vorbeşte acum despre acest moment ca despre o nenorocire care aproape le-a distrus afacerea.

Dintr-o clădire discretă, Dumitru Gheorghe şi Niculae Ionescu, directorul şi, respectiv, administratorul firmei DG Petrol, acuză faptul că au fost ţinta unor persoane sus-puse care au încercat deliberat să le omoare afacerea: „De ce să fim noi antrepozit fiscal când foloseam legal antrepozitul fiscal al companiei de stat Oil Terminal? Ne-ar fi fost simplu să facem şi noi un astfel de antrepozit undeva prin ţară, cum fac alţii”.

Discuţia cu cei doi de la sediul DG Petrol a avut loc a doua zi după episodul reţinerilor din Portul Constanţa, în care a fost arestat şi şeful Regionalei Vamale Constanţa, Sunai Cadîr. Cu un aer uşor misterios, Niculae Ionescu explică sumar cum a decurs una dintre discuţiile cu Sunai Cadîr: „Ne-a spus direct că firma noastră a lucrat corect, dar că are ordine să ne facă”. Conducerea DG Petrol susţine că, deşi Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor din ANAF a decis, în februarie 2011, să se refacă verificările pe baza cărora au fost calculate obligaţiile suplimentare de 426 milioane de lei, nici până astăzi nu au primit un răspuns oficial. „Au fost din nou în control şi ştim doar că, în mod suspect, s-a emis un act unilateral de către Vamă, dar pe care, în ciuda insistenţelor noastre, nu l-am primit”, mai spune directorul firmei. Oricum, cei doi şefi ai DG Petrol spun acum că sunt hotărâţi să meargă în instanţă cu Vama Constanţa ca să-şi recupereze din prejudiciul cauzat de sechestru.

AU VÂNDUT MOTORINĂ CĂTRE FIRME ÎN INSOLVENŢĂ

Acum doi ani, Garda Financiară constata că aceeaşi companie, DG Petrol, ar fi săvârşit mai multe infracţiuni, cu un prejudiciu de 22 milioane lei. Constatările au fost trimise DIICOT, care din cauza prejudiciului mare a trimis mai departe dosarul la DNA. Din extinderea cercetărilor a rezultat că firma bucureşteană a livrat motorină către firme-fantomă sau care au intrat brusc în faliment.

Niculae Ionescu, administratorul DG Petrol, recunoaşte că firma a vândut, în 2009, motorină către mai multe firme în insolvenţă, dar spune că acest lucru era legal la acel moment: „Am fost la oficialii ANAF şi le-am spus că firmele în insolvenţă vând mai departe produsele luate de la noi şi să ia măsuri. Ni s-a răspuns că până la alegerile din toamnă (n.r. – 2009) nu vor fi luate niciun fel de măsuri. Într-adevăr, după alegeri legislaţia s-a schimbat”.

Niculae Ionescu afirmă că afacerile cu firmele în insolvenţă le-au creat mari probleme: „Ajunseseră să cumpere motorina de la noi şi să o revândă tot către clienţii noştri”. În schimb, cei doi reprezentanţi ai companiei DG Petrol declară că nu au cunoştinţă că firma lor ar fi cercetată în vreun dosar la DNA: „Procurorii ne-au solicitat doar documente pe care le le-am pus la dispoziţia lor, dar atât. Am cerut apoi un răspuns oficial de la DNA să vedem dacă firma este cercetată în vreun dosar, dar ni s-a dat un răspuns ambiguu.”

Numele firmei DG Petrol provine de la iniţialele fondatorului acestei companii, Dumitru Gheorghe. Compania s-a numit iniţial Eximrovelor şi era deţinută de Dumitru Gheorghe împreună cu soţia sa. „Afacerea a fost la început specializată pe transporturi fluviale, iar din 2007, când a început să comercializeze motorină, am ieşit din ea”, spune acum fondatorul afacerii.

Dumitru Gheorghe a cedat afacerea către două firme din Insulele Virgine, iar ulterior firma a fost preluată de către Dan Igniska. El explică traseul proprietarilor prin faptul că a fost dorinţa băncilor care finanţau firma ca proprietarii să fie persoane fizice, palpabile, iar nu firme din paradisuri fiscale.
După ieşirea oficială din afacere, Dumitru Gheorghe a mai figurat un timp ca mandatar al firmei din Insulele Virgine. Contractele de reprezentare pentru firmele offshore, în care au mai apărut periodic şi alte nume (inclusiv al administratorului Niculae Ionescu), erau parafate la birouri notariale din Elveţia.

continuare în pagina 2

De profesie economist, Dumitru Gheorghe a fost partener, printre alţii, cu liderul liberal Dan Radu Ruşanu, la începutul anilor ’90, într-o mică afacere din Bucureşti, preluată apoi de o firmă din Liechtenstein. „Aproape că uitasem de această afacere. Da, îmi amintesc, era o societate mixtă în care apărea şi domnul Ruşanu, dar nu-l cunosc personal”, spune mirat Dumitru Gheorghe, spre uimirea colegului său, Niculae Ionescu, care exclamă zâmbind: „N-am ştiut că ai fost asociat cu Radu Ruşanu! Erai doar tu cu el?!”.

În schimb, Niculae Ionescu recunoaşte că firma DG Petrol a sponsorizat PNL, în 2009, cu 42.500 de lei: „Eu am fost implicat în povestea asta cu sponsorizarea. N-am vrut să dăm bani la nici un partid, pentru că noi nu suntem implicaţi politic, eu nici măcar nu aveam voie. Sponsorizarea a fost pe o relaţie a mea cu un liberal de la o organizaţie de sector”.

Niculae Ionescu nu răspunde, iniţial, de ce nu ar fi avut voie să fie membru al unui partid politic, dar, la final, ne mărturiseşte că a fost general în SRI, unde se ocupa de logistică şi că a devenit administrator la această firmă din plăcere, pentru că se plictiseşte să stea acasă, ca un simplu pensionar. „Am o pensie nesimţită să ştiţi, am tot ce-mi trebuie, dar îmi place să lucrez în continuare. Aici, muncesc din plăcere, nici măcar nu am vrut să fiu plătit pentru asta”. Prin calitatea sa de fost înalt ofiţer SRI îşi motivează şi refuzul repetat de a se lăsa fotografiat.

AFACERI ÎMPLETITE CU POLITICĂ

Cealaltă firmă nominalizată de procurori, M&D Sea Farers Constanţa, a fost fondată în anul 2000 de către fostul deputat PDL Laurenţiu Mironescu (demis săptămâna trecută din funcţia de secretar general al Ministerului de Interne, după ce a fost ridicat de DNA şi pus sub acuzare în dosarul vameşilor din Constanţa) şi de către fostul consilier judeţean Nicolae Dospinescu, membru PSD Constanţa.

Afacerea este preluată apoi doar de Nicolae Dospinescu şi de către sora sa. Garda Financiară a făcut un amplu control la M&D Sea Farers în 2009, după care a sesizat DNA pentru un prejudiciu adus bugetului de stat de 12 milioane de euro din activităţi petroliere. Compania administrată de Dospinescu intră subit în reorganizare judiciară.

Un alt control la compania de stat OIL Terminal descoperă, tot în 2009, mai multe afaceri suspecte cu firmele DG Petrol şi M&D Sea Farers. Prejudiciul constatat de inspectorii fiscali a fost de peste 16 milioane de lei, iar ancheta a fost preluată de DIICOT, pentru infracţiuni de spălare de bani.

Compania din Constanţa înregistra fictiv livrarea de carburanţi pentru nave, prin intermediul mai multor companii locale care nu existau la sediul declarat.

Multe din aceste firme-fantomă figurau ca fiind controlate de cetăţeni din Republica Moldova. Produsele nu mai ajungeau să aprovizioneze navele, ci erau vândute direct prin benzinării. Combustibilii erau obţinuţi de firma lui Dospinescu prin prelucrarea de uleiuri minerale neaccizabile achiziţionate în special de DG Petrol.

DOSPINESCU: „AM DAT ÎN JUDECATĂ ANAF”

Nicolae Dospinescu, patronul M&D Farers, ne-a declarat că a acţionat în judecată ANAF, pe motiv că a efectuat incorect controalele la firma sa. „ Noi am dat în judecată ANAF pentru deciziile de impunere, pentru că nu sunt corecte. Atribuţiile de control al firmelor cad în sarcina ANAF, prin organele lor de control. Nu poţi să spui că o firmă este fantomă atât timp cât este înregistrată şi are auto¬rizaţiile necesare. Atât timp cât este pe site-ul Ministerului Finanţelor, nu este fantomă. În plus, nu mi se poate imputa mie că am făcut afaceri cu o firmă despre care ei spun acum că e fantomă. Nu este atribuţiunea mea să ştiu care e starea unei societăţi cu care fac comerţ”, a precizat, pentru Rl, Nicolae Dospinescu.

TAXELE

Depozitele autorizate de Fisc sunt denumite antrepozite fiscale. Ele pot fi de producţie sau doar de distribuţie.

Combustibilii sunt scutiţi de accize până aici. Abia când marfa pleacă la consum, ea începe să fie taxată, dacă este vândută ca motorină sau benzină.

De la un depozit la altul, cisternele circulă cu rapiditate. Şoferii transportă ce vor şefii lor să declare.

Fie un produs nou, fie reziduuri sau uleiuri. La destinaţie însă ajunge motorină curată, scăpată de povara taxelor.

Niculae Ionescu mărturiseşte că a fost general în SRI, unde se ocupa de logistică, şi spune că a devenit administrator la firma DG Petrol din plăcere, pentru că se plictiseşte să stea acasă.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă