Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Alexandru Păunescu

Tot mai mulți români optează pentru soluționarea alternativă a litigiilor cu băncile

Românii au devenit mai încrezători în soluționarea alternativă a litigiilor pe care le au cu băncile sau cu IFN-urile. Tot mai mulți clienți nemulțumiți de contractele încheiate se adresează Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Financiare (CSALB).

Share

Marilena Dan 0 comentarii

Actualizat: 20.12.2018 - 10:54

Un număr de 1.260 de persoane a depus până la data de 17 decembrie a.c. cereri de conciliere cu banca, mai mult decât dublu față de 2017, când s-au primit 505 solicitări, a declarat pentru RL Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

El a precizat că din totalul cererilor depuse, au fost constituite 525 de dosare. Alte 150 de cereri sunt în fază de filtrare. Totodată, în 90 de cazuri, clienții care s-au adresat Centrului de Soluționare Alternativă s-au înțeles cu băncile pe care le-au reclamat fără să se mai deschidă dosare.

“Oamenii au început să înțeleagă că soluționarea alternativă este cea mai bună variantă pentru a-și rezolva conflictele cu banca. Sunt mai multe avantaje: un dosar se soluționează în 90 de zile – față de ani de zile în instanță –, părțile nu trebuie să se confrunte în mod direct, iar procedura este gratuită pentru clienți. Ținta noastră este să avem pe viitor cât mai multe dosare la CSALB, astfel încât să se diminueze vădit numărul de dosare din  instanță și de la Autoritatea de Protecție a Consumatorilor”, a afirmat Alexandru Păunescu.

Potrivit acestuia, în prezent există peste 10.000 de procese între clienți și bănci pe rolul instanțelor.

 

Ce probleme pot fi soluționate amiabil

În ultimii 7-8 ani, mii de români au contractat împrumuturi de la bănci în perioada de „boom” a creditării (2005-2009), s-au adresat instanței pentru a reclama diverse clauze abuzive impuse în contractele pe care le-au semnat fără să se informeze suficient înainte de a o face. Procesele sunt costisitoare atât pentru clienți, cât și pentru bănci și pot dura ani la rând (n.r. – recordul fiind de 7 ani, într-un proces).

Dintr-o astfel de speță nu poate rezulta o formulă „win-win”. Cei care câștigă în mod cert sunt doar avocații.

În acest context, ca urmare a transpunerii unei directive europene în legislația românească, a apărut, în urmă cu aproape trei ani, Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Financiare. Instituția oferă consumatorilor de servicii bancare posibilitatea de a soluționa conflictul cu banca în timp-record, fără să mai fie nevoiți să treacă prin coșmarul instanțelor și fără să cheltuie nimic. Potrivit oficialului CSALB, în ultimul an, nu doar consumatorii, ci și băncile au devenit tot mai deschise la ideea de a participa la proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor, pe considerentele amintite.

Pe lângă litigii legate de contractele de credit, CSALB se implică și în cazuri de plăți eronate prin transferuri bancare, în conflicte privind depozite bancare, în situaţii referitoare la asigurări financiar-bancare sau la carduri de credit. Litigiile pot fi soluționate în două moduri. Primul este concilierea, care se finalizează după ce părţile au acceptat soluţia propusă de conciliator. Pe durata acestei proceduri, părțile se pot retrage oricând.

Cea de-a doua modalitate este arbitrajul, o soluție impusă obligatoriu pentru ambele părți. Termenele se pot stabili de comun acord, dar părțile nu se pot retrage din procedură. Perioada maximă de finalizare a unui dosar este de 90 de zile.

 

Cine sunt conciliatorii

„Conciliatorii CSALB sunt și arbitri și mediatori. Ei vorbesc și cu o parte, și cu cealaltă. Toată corespondența se face prin e-mail. Nu este nevoie de prezență la un sediu anume sau în teritoriu. Stadiul unui dosar deschis este cunoscut în orice moment al procedurii”, a afirmat Alexandru Păunescu, amintind că CSALB a dezvoltat o aplicație online unde clienții băncilor pot depune cererile.

Din cei 17 membri ai Corpului Conciliatorilor CSALB, 16 sunt experți în domeniul juridic și doar unul este economist. „Toți sunt avocați reputați, unii sunt și profesori universitari. Sunt profesioniști care au acceptat să facă parte din acest proiect nu pentru bani (n.r. – comisionul net pe care îl primește un conciliator pentru un dosar este puțin peste  500 lei, net), ci pentru că soluționarea alternativă reprezintă o  noutate și o provocare pentru România”, a spus Păunescu.

Din Corpul Consiliatorilor fac parte, printre alți experți de prestigiu, Septimiu Stoica, președintele Bursei Române de Mărfuri, prin casa sa de avocatură), Traian Briciu, vicepreședintele Uniunii Naționale a Barourilor din România, Valeriu Stoica, fost ministru al justiției, Nela Petrișor, fost judecător la Curtea de Casație și Justiție. Conciliatorii sunt repartizați în dosare în mod aleator.

 

Toate băncile cu activităţi de retail au litigii cu clienții

Alexandru Păunescu a menționat că toate băncile din sectorul de retail au litigii cu clienții, cele mai multe fiind înregistrate de instituțiile de credit cu cota cea mai mare de piață: “Nu există nici o instituție cu activitate de retail care să nu aibă dosare deschise, însă unele sunt mai deschise spre negociere decât altele”.

Oficialul CSALB a precizat că majoritatea dosarelor deschise vizează anularea unor comisioane, reducerea ratelor sau a soldului creditului. În majoritatea cazurilor este vorba de credite ipotecare sau imobiliare, dar există și cereri de soluționare care se referă la credite de nevoi personale. “Băncile au devenit mult mai deschise la procedura de soluționare alternativă pentru  că economisesc bani (n.r. – fiecare proces înseamnă pentru ele cheltuieli de mii de euro). O bancă preferă să se înțeleagă cu clientul și să-l păstreze, chiar dacă aparent pierde o sumă în favoarea acestuia. Trebuie menționat că în toate cazurile de conciliere, băncile rămân în marja de profitabilitate a creditului acordat. Doar 30-35% din totalul cererilor depuse la CSALB sunt refuzate de bănci. Însă consumatorii trebuie să știe că și în cazul în care banca refuză concilierea, ei vor avea un avantaj în instanță, pentru că vor putea demonstra că au epuizat toate posibilitățile înainte de a intenta proces”, a subliniat Păunescu.

CSALB este în prezent singura instituție care pune ambele părți în negociere, fiind un fel de instanță privată. Este singura instituție de soluționare alternativă a litigiilor din România (mai există doar două departamente cu atribuții asemănătoare în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară și a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului). Spre comparație, Bulgaria are 16 centre de soluționare alternativă a litigiilor în multiple domenii, între care telefonie, utilități sau transporturi.   

Comentarii

loading...