Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

România produce din nou tractoare

Tractorul agricol marca TAGRO, primul asemenea vehicul conceput în România după anul 1989, a fost omologat de Registrul Auto Român și va fi produs în serie începând din luna iunie.

Mihai Diac 0 comentarii

Actualizat: 16.04.2019 - 11:46

TAGRO este un vehicul realizat integral la uzina IRUM din Reghin, fiind primul model de tractor agricol conceput în România după anul 1989. Omologarea acordată de RAR atestă calitatea acestui vehicul și faptul că el respectă toate standardele Uniunii Europene.

Procesul de omologare a început anul trecut. Spre sfârșitul anului 2018, TAGRO a fost supus unei serii de încercări statice și dinamice, la Departamentul Omologări al RAR București, care au avut un rol important în definirea și optimizarea produsului. Cele peste 45 de rapoarte au fost întocmite pe baza testărilor efectuate la RAR București, precum și în afara țării – la Universitatea din Bologna (Italia) și la Millbrook Proving Ground (Marea Britanie) – unul dintre cele mai mari centre de testare din Europa.

‚‚În luna aprilie a acestui an, vom începe producția componentelor și vom finaliza noua structură de asamblare a tractorului agricol românesc. În luna iunie vor ieși pe poarta IRUM primele tractoare TAGRO. Pentru ca acest lucru să fie posibil, specialiștii au efectuat numeroase teste pe câmp, la lucru, cu diferite echipamente și accesorii”, a declarat Mircea Oltean, CEO al companiei IRUM.

Noul tractor este conceput pentru ferme mici și mijlocii și este destinat atât pieței interne cât și exportului, una dintre posibilele sale destinații fiind Ungaria. Alte piețe externe ar putea fi cele din Bulgaria și din Ucraina. Conducerea IRUM Reghin estimează că în anul 2019 vor fi produse și vândute 200 de exemplare, urmând ca în 2020 să fie depășit pragul de 300 de tractoare TAGRO.

Prototipul tractorului TAGRO a fost prezentat public în anul 2018, inclusiv în cadrul salonului INDAGRA de la București. Realizarea acestui produs s-a făcut după o investiție totală de peste patru milioane de euro.

TAGRO a primit de la RAR, în urma testelor efectuate, certificatul de omologare de tip asupra întregului vehicul. Specialiștii RAR au certificat îndeplinirea cerințelor tehnice și administrative, în raport cu regulamentul pentru vehicule agricole și forestiere al UE.

 

Modelul TAGRO poate fi înmatriculat

Motoarele Diesel sunt fabricate în Italia și au norma de poluare “Stage IV final” (standard UE pentru vehicule non-rutiere), ceea ce le va permite tractoarelor TAGRO, conform declarațiilor producătorului român, să fie înmatriculate pentru a circula, la nevoie, pe drumurile publice.

Spre deosebire de majoritatea modelelor de tractoare agricole, provenite din Belarus sau din China, care sunt exploatate, în prezent, în România, TAGRO are toate dotările necesare unui tractor modern, inclusiv aer condiționat. Printre elementele sale de ultimă generație se află o cabină etanșă, certificată ROPS (Roll Over Protective Structure) și FOPS (Falling Objects Protective Structure), ce împiedică intrarea prafului în interior.

“TAGRO poate fi considerat un vector al revitalizării industriei constructoare de vehicule agricole din România”, subliniază un comunicat transmis de uzina din Reghin.

TAGRO are un sistem de tracțiune integrală 4x4 ce se cuplează electrohidraulic, o cutie de viteze cu 12 trepte pentru mersul înainte și 12 pentru mersul înapoi, precum și o priză de putere independentă, poziționată în partea din spate. Motorul este Diesel cu patru cilindri în patru timpi, pompa de injecție este de tip common rail, cu turbocompresor și intercooler, marca FPT Industrial (Fiat Powertrain Technologies), iar capacitatea cilindrică este de 3.387 centimetri cubi.

În funcție de opțiunea aleasă de client, motorul poate oferi o putere de 86, 95 sau 102 CP. Andrei Oltean, directorul de dezvoltare de la IRUM Reghin, ne preciza că, în perspectivă, numărul de variante ale produsului TAGRO va fi extins, inclusiv cu tractoare de 50 CP, destinate micilor gospodării.

În varianta deja omologată de RAR, TAGRO poate tracta o remorcă cu o masă maxim tehnic admisibilă de 18 tone.

Prețul de vânzare pentru un astfel de tractor agricol ar porni de la circa 34.500 de euro. Acest preț nu include și accesoriile, care însă pot fi comandate chiar la uzina din Reghin.

IRUM Reghin este o firmă specializată în producția de tractoare agricole și forestiere, fondată în anul 1953. Ea a funcționat ca societate de stat până în anul 1999, când a fost achiziționată de MAVIPROD – o companie cu capital privat, integral românesc. Înainte de conceperea modelului agricol TAGRO, compania din județul Mureș a livrat tractoare articulate forestiere (TAF) și tractoare agricole construite sub licență Belarus.

Potrivit specialiștilor români, piața mondială de tractoare forestiere – pe care deja eram prezenți – este de circa 7.000 de bucăți pe an, în timp ce piața de tractoare agricole este de circa două milioane de bucăți pe an, ceea ce înseamnă că industria românească are perspective extrem de favorabile.

 

Primele tractoare au venit de la fabrica de avioane

România a început să producă tractoare în anul 1946, la uzina IAR Brașov (cea care, anterior, era specializată în avioane militare). Primul model de tractor livrat de la Brașov s-a numit IAR 22 și avea un motor Diesel de 38 CP.

Primele tractoare de concepție românească au început să fie produse tot la Brașov, în anul 1960, în cadrul gamei U 650. Ulterior, în perioada comunistă, aici s-au produs atât tractoare de concepție proprie, cât și sub licență Fiat.

După anul 1989 a apărut ideea ca uzina din Brașov să fie cumpărată de o firmă din Italia, dar aceasta nu s-a finalizat, iar în anul 2007 uzina de tractoare din Brașov a intrat în lichidare. O echipă de specialiști de la Brașov a înființat însă o fabrică în orașul Băicoi, iar această unitate livrează tractoare U 650 pentru câteva țări din Africa.

Comentarii

loading...