Vegeta, adaosul universal pentru mâncare, este cea mai cunoscută marcă Podravka, fiind denumită și „cea mai bună creație croată“. Cristina Ghiurluc, marketing director Podravka Romania, spune că piața românească este foarte atractivă, compania înregistrând creșteri-record.
RL: De ce ați ales România, o piață în care cumpărătorii sunt destul de greu de fidelizat? Ce probleme ați întâmpinat pe piața din România?
Cristina Ghiurluc: România, cu toate provocările ei, este în continuare o piață atractivă pentru investiții, problema este că sunt prea multe schimbări într-un timp scurt, acestea impactând de multe ori negativ mediul de afaceri. Legislația fiscală ar trebui să fie stabilă timp de cel puțin un ciclu de 4 ani pentru a le oferi investitorilor șansa de a face un business-plan cât mai realist.
Cum au evoluat vânzările în ultimii 15 ani?
Vânzările noastre au înregistrat o creștere de 198%.
Care sunt produsele cu cel mai mare succes pe piața din România?
Categoriile care au dus la creșterea vânzărilor pe piața din România sunt bazele de mâncăruri, condimentele pentru grill care se vând excelent în perioada caldă, precum și conservele de peşte, în special cele de ton.
Atât la nivel global, cât și în România se dezvoltă un curent puternic pentru alimentele bio. Cum se adaptează Podravka noului trend?
Facem eforturi mari să avem cât mai multe produse fără conservanți. De 8 ani am lansat baza pentru mâncăruri Naturella, care este fără potenţiatori de gust, arome artificiale sau agenți de colorare. De asemenea, condimentele uscate și cele lichide reprezintă strict combinații savuroase de varii plante aromatice, așa cum le-am face la noi acasă.
Cu ce se diferențiază produsele Podravka de restul produselor existente pe piață?
Pe lângă faptul că numele Vegeta a devenit un brand generic – numele „vegeta“ fiind sinonim cu categoria din care face parte – diferențierea o face notorietatea, longevitatea și coerenţa brandului, calitatea produselor, sortimentația și raportul excelent calitate-preț. Faptul că suntem foarte atenți la ingredientele folosite și avem o varietate foarte largă, care acoperă orice „dorinţă“ a românilor, contează foarte mult. În plus, după atâția ani, putem afirma că ne bucurăm de strânsa legătură emoțională creată între brandul Vegeta și români. Consumatorii noștri sunt tradiționaliști, orientați către familie, pentru ei Vegeta fiind produsul care dă un gust mult mai bun mâncărurilor, încă de pe vremea bunicii.
Brandul Eva e la început de drum, sper să-i construim o istorie la fel de frumoasă pe plan local.
Mulți producători locali se plâng de faptul că pătrund destul de greu pe rafturile magazinelor. V-ați lovit de astfel de probleme în România? Desigur că atât distribuitorul nostru, cât și subdistribuitorii cu care lucrăm, s-au lovit de aceste probleme, mai ales de recuperare a banilor de la micile magazine. Creșterea distribuției numerice a fost și rămâne unul dintre principalele obiective ale Departamentului Vânzări.
Care sunt planurile dumneavoastră pe partea de marketing-comunicare?
De curând am încheiat o campanie pe TV, mediu în care nu am investit în ultimii ani. Însă comunicăm activ și constant cu consumatorii noștri loiali în mediul digital, prin intermediul a două pagini web şi a două pagini Facebook, precum și prin acțiuni de Public Relations. Anual ne implicăm în cel puțin o acțiune CSR și ne întâlnim cu jurnaliștii pentru a culege feedback-ul lor. Totodată, acesta este al 3-lea an în care continuăm contractul cu primul ambasador de brand Podravka, Chef Liviu Balint. În plus, am început să comunicăm direct cu food-bloggerii, un public extrem de important pentru noi, care ne facilitează accesul la fanii lor prin intermediul rețetelor în care ne folosesc produsele.
Cum arată vânzările în 2018? Există diferențe față de anii anteriori?
Primele luni ale lui 2018 au arătat că se prefigurează un an mai bun. În primul trimestru al acestui an am înregistrat déjà o creștere de 8% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Ce vă propuneți pentru viitor?
Anul trecut ne-am extins gama de conserve de peşte Eva, adăugând în portofoliu Salata de ton Mexicană, Salata de ton Mediteraneană, Salata de ton Dalmată şi Pateul de ton, produse care sunt deja foarte apreciate. Această ultimă lansare ne provoacă să avem planuri mari și pentru viitor, dorim să mai introducem pe piața din România și alte produse noi sau chiar branduri din portofoliul companiei-mamă, care în Croația deține peste 10 branduri și produce supe, cuburi, sosuri, produse din carne, ceaiuri, gemuri, dulcețuri, compoturi, produse congelate, tomate, paste, produse de brutărie și orez. Ne-am propus, de asemenea, să consolidăm ce am construit în toți acești ani și să răsplătim loialitatea clienților noștri prin menținerea calității produselor, organizarea de promoții și campanii care să îi atragă și să le asigure accesul la varii premii. Însă oricât de mult am privi spre viitor, nu uităm de trecut; de exemplu pachetul roșu Vegeta 75g este atât de popular și iubit, încât – deși întreaga gamă de ambalaje a fost modificată acum câțiva ani – acestuia i se păstrează neatins designul ambalajului creat încă din 1965. Și numai consumatorilor noștri le datorăm această performanță!.