Noua lege privind RCA, intrată în vigoare în iulie 2017, care a constrâns asigurătorii să păstreze tarifele în anumite marje, va fi modificată radical. Și nu în favoarea clienților.
Din momentul în care noile norme au fost implementate, asigurătorii – care și-au văzut profiturile amenințate – au demarat o amplă acțiune de lobby la Bruxelles, reușind, în cele din urmă, să pună cu botul pe labe Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Pe 23 iulie a.c., Reprezentanţa Permanentă a României pe lângă UE a transmis ASF o scrisoare în care anunța etapa premergătoare deschiderii procedurii de infringement privind modalitatea de transpunere în legislaţia naţională a unor dispoziţii conţinute în Directiva Solvabilitate II şi în Directiva privind asigurarea auto, cu scopul de a asigura convergenţa legislaţiei naţionale cu directivele europene în materie.
După numai două zile, ASF a anunțat că a creat un grup de lucru extins care va analiza efectele noii legislaţii cu privire la asigurarea RCA şi va identifica soluţii de îmbunătăţire a acesteia. Mai direct spus, normele vizate de infringement vor fi măcelărite.
Legea RCA, lovită în trei puncte esențiale
O primă modificare ce va fi adusă Legii RCA vizează eliminarea plafonului cheltuielilor administrative efectuate de asigurători, ne-au declarat surse avizate. Conform legii adoptate în iulie 2017, aceste cheltuieli au fost plafonate la 25% din valoarea RCA. Spre exemplificare, dacă o poliță costă 100 lei, cheltuielile de administrare ale asigurătorului nu pot depăși 25%. Astfel, prețul polițelor nu poate crește artificial. Prin modificarea legii se va ajunge la situația de dinainte, în care cheltuielile de administrare ale firmelor de asigurare se ridicau la
60-70% din valoarea polițelor RCA. Aceasta va duce, implicit, la creșterea prețurilor. Practic, eliminarea plafonului de cheltuieli administrative existent în Legea RCA va reprezenta principala cauză a creșterii prețului polițelor RCA în viitorul apropiat.
O altă modificare importantă ce va fi operată de către ASF este eliminarea Factorului N, indice care se aplică actualmente șoferilor cu grad ridicat de accidente. Valoarea acestui indice a fost stabilită, anul trecut, la 1,36. Astfel, în prezent, șoferii care au provocat mai multe accidente primesc de la asigurători oferte RCA al căror preț este calculat prin înmulțirea tarifului de referință cu 1,36 și cu coeficientul aferent clasei de bonus-malus. În mare, asta înseamnă că asigurătorii nu pot percepe ce preț vor ei pentru acest tip de clienți. Odată eliminat Factorul N din lege și din normă, firmele de asigurări vor avea libertatea de a impune orice preț vor considera de cuviință pentru acești șoferi. Măsura nu este menită, însă, să lovească doar în teribiliști, ci țintește o altă categorie de clienți, mult mai importantă: transportatorii. Prin natura activității, aceștia înregistrează, de regulă, mai multe daune, astfel că pe viitor riscă să fie “penalizați” cu prime RCA uriașe.
Nu în ultimul rând, se va modifica prevederea din lege prin care firmele de asigurări sunt constrânse să notifice ASF cu minimum 60 de zile înainte de a opera modificări de preț. Eliminarea acesteia va da libertatea asigurătorilor să modifice tarifele RCA oricând doresc, poate chiar săptămânal. Ca urmare, în viitor ASF va avea un rol pur decorativ în această chestiune. Asigurătorii vor “face legea” pe piață la fel ca înainte de iulie 2017, iar afectați vor fi cei aproximativ 8 milioane de proprietari de autoturisme din România.
Grație legislației RCA încă în vigoare, prima medie RCA anualizată a fost de 589 lei în primul trimestru din 2018, cu 19% mai mică față de aceeași perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, profiturile raportate de firmele de asigurări sunt unele record.
ASF, pusă la colț, își modifică propria lege
ASF a anunțat luni, printr-un comunicat, că grupul de lucru care va analiza legislația RCA va include reprezentanţi ai Autorității, ai asociaţiilor de protecţie a consumatorilor, ai pieţei de asigurări şi de intermediere în asigurări, ai asociaţiilor de transportatori, reprezentanţi ai unităţilor reparatoare, ai RAR, Consiliului Concurenţei, reprezentanţi ai producătorilor auto şi sistemelor specializate în domeniu.
„După un an de aplicare a noii legislaţii RCA, în care schimbările radicale aduse de aceasta au asigurat o mai bună susţinere a intereselor cetăţenilor şi a mediului economic românesc, este momentul unei analize. În plus, prin solicitarea UE, trebuie să ne asigurăm de convergenţa legislaţiei româneşti cu cea europeană, aspect de asemenea prioritar pentru noi. În acelaşi timp, nu vom face rabat de a apăra drepturile şi interesele cetăţenilor români, eventualele modificări aduse urmând a fi susţinute de abordările prevăzute de cadrul european din perspectiva reglementării, supravegherii, controlului, a aplicării unor noi reguli de conduită corecte pentru piaţa românească“, a declarat Leonardo Badea, preşedintele ASF.
La rândul său, Cornel Coca-Constantinescu, vicepreşedintele ASF responsabil cu sectorul Asigurări-Reasigurări, a subliniat că piaţa asigurărilor s-a stabilizat în ultimul an şi că analiza grupului de lucru ar trebui să identifice zonele unde pot fi aduse îmbunătăţiri: „Piaţa asigurărilor, în ultimul an, s-a stabilizat şi a devenit mai predictibilă, îndreptându-se spre atingerea dezideratului de piaţă matură. Aceste aspecte au funcţionat în avantajul asiguraţilor prin stabilizarea tarifelor şi creşterea calităţii serviciilor. Dialogul cu asociaţiile de consumatori sau alte asociaţii care urmăresc interesele asiguraţilor, dincolo de interesele lor comerciale, rămâne un factor esenţial pentru buna funcţionare a întregului sistem. Analiza pe care o propunem ar trebui să identifice zonele unde putem aduce îmbunătăţiri, având în vedere că societatea, economia şi implicit asigurările se află într-o continuă evoluţie, la care trebuie să ne adaptăm prin identificarea celor mai bune soluţii“.