Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Mașina, cea mai taxată proprietate din România. Concurs de idei pentru a stoarce bani

Se spune că autoturismul nu este un lux, ci o necesitate. Realitatea dovedește, însă, că mașina personală a devenit o sursă de cheltuieli exorbitante, fiind proprietatea cea mai taxată din România.

Marilena Dan 0 comentarii

Actualizat: 15.02.2018 - 08:58

Autoritățile centrale și locale se află într-o competiție acerbă pentru a inventa noi tipuri de taxe și impozite, cu care să-i împovăreze pe proprietari.

În pofida atâtor biruri plătite de posesorii de mașini, investițiile în infrastructură lipsesc cu desăvârșire. Drumurile rămân la fel de proaste, iar parcările au devenit o problemă critică, având în vedere că parcul auto național crește în fiecare an. Cât despre autostrăzi, acestea sunt, de zeci de ani, doar proiecte SF, bune de fluturat în campania electorală.

Două noi biruri îi vor “lovi” pe posesorii de mașini în 2018: taxa de mediu, zisă și certificat (care va fi între 50 euro și 200 de euro pe an, în funcție de norma de poluare a vehiculului), și o nouă taxă pe care Primăria Capitalei vrea să o impună pentru traversarea centrului orașului. Nu știm cum se vor justifica cele două dări simultan, dacă pretextul este același, respectiv protecția mediului. Oricum, noile taxe se vor adăuga la lista lungă de obligații financiare aflată permanent în sarcina proprietarilor de mașini, cărora autoritățile nu le oferă în schimb nici o facilitate sau beneficiu.

La o primă vedere, pare că decidenții politici premeditează anumite situații pentru a avea motive să impună noi taxe. Nu se explică, altfel, demersul privind desființarea taxei de primă înmatriculare, la începutul lui 2017, pentru ca după numai câteva luni să se constate că numărul autoturismelor second-hand a explodat și că se impun măsuri pentru a se putea ține în frâu poluarea. Așa s-a ajuns la ideea certificatului de mediu, ce va fi impus din această primăvară, după cum a anunțat ministrul de resort, Grațiela Gavrilescu.

Spre deosebire de precedenta, această nouă taxă va fi plătită de toți posesorii de autovehicule, astfel că sumele ce vor fi strânse din această nouă sursă vor fi consistente. Ce se va face cu banii, respectiv cum se va diminua poluarea, nu ni s-a explicat. Cert este că singurele automobile care vor scăpa de această taxă auto vor fi cele electrice, numai că numărul acestora este foarte mic. În 2017, numărul autovehiculelor ecologice (hibride și electrice) noi, vândute în România, au depășit cu puțin 2.000 de unități. 

Taxe peste taxe

Dacă pentru un imobil proprietarul plătește un impozit și o asigurare anuală, pentru mașină e nevoit să achite mult mai multe dări. Mai întâi plătește impozitul anual către administrațiile financiare locale. Urmează taxa aferentă ITP. Conform noilor prevederi legale intrate în vigoare în acest an, pentru vehiculele de până în 12 ani, proprietarii vor efectua ITP odată la trei ani. Dacă, însă, vehiculul are peste 12 ani, ITP-ul se va face anual, cu taxa de rigoare.

Tot anual proprietarii achită asigurarea obligatorie (RCA), al cărei cuantum crește în permanență. Dacă vor să fie total acoperiți în caz de accident, ei trebuie să bage mâna adânc în buzunare pentru a achiziționa o poliță CASCO. Iar dacă aceasta din urmă este facultativă, rovineta nu este. Șoferii care vor să circule dincolo de localitatea de reședință trebuie să achite taxa de drum. La toate acestea se adaugă taxele de pod, taxele de parcare și multe altele.

Două biruri cu același pretext

După modelul aplicat în unele mari capitale europene, Primăria Capitalei intenționează să impună o taxă de traversare a centrului orașului și a lansat în dezbatere publică un proiect în acest sens. Proiectul este prevăzut în Planul de Calitate a Aerului, care cuprinde mai multe  măsuri pe care municipalitatea vrea să le impună pentru a reduce efectele poluării. Potrivit PMB, traficul auto este principala sursă de poluare. Șeful Serviciului de Monitorizare a Calităţii Mediului din cadrul PMB, Ioana Şuteu, a declarat recent că Planul de Calitate a Aerului trebuie să fie în concordanță cu alte măsuri pe care Primăria le are în vedere, precum cele de fluidizare a traficului, care includ prioritizarea transportului public, extinderea rețelei de metrou și îmbunătăţirea sistemului inteligent de semaforizare. Despre toate acestea se vorbește, însă, de 20 de ani, dar nu s-a făcut mai nimic.  

50 euro pe an, taxa minimă de mediu

Formula de calcul a noii taxe auto va fi anunțată luna viitoare. La baza calculului vor sta capacitatea cilindrică a mașinii, norma de poluare a acesteia și emisiile de CO2. Gradul de poluare al vehicului va dicta, în final, cuantumul taxei. Astfel, pentru maşinile cu normă de poluare Euro 1 sau Non Euro taxa anuală este estimată la 200 euro. Taxa va scădea ușor pentru mașinile Euro 2, în timp ce pentru Euro 3 sau Euro 4 se estimează că proprietarii vor plăti în jur de 100 de euro pe an. Cea mai mică sumă va fi percepută pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 5 şi Euro 6, respectiv 50 euro pe an.

„Explozie“ la înmatriculări în 2017

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), 638.485 vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au fost înmatriculate anul trecut, cu 57,24% mai mult ca în 2016. Dintre acestea, 627.743 sunt autoturisme. Specialiștii apreciază că numărul vehiculelor înmatriculate  în 2018 va scădea, ca urmare a introducerii noii taxe de mediu.

Comentarii

loading...