În ultimii ani au fost construite peste 30 de nave de apărare şi de securitate pentru 13 ţări din Uniunea Europeană și NATO.
După 1999, anul în care Șantierul Naval Galați a fost preluat de Grupul olandez „Damen”, producția a fost orientată către nave speciale, de la nave de patrulare la nave pentru instalarea cablurilor pentru parcurile eoliene din Marea Nordului și chiar un spărgător de gheață pentru Antartica, aflat acum în construcție.
O parte importantă a acestei strategii este construirea de nave militare sofisticate din punct de vedere tehnic. La „Damen” Galați au fost construite foarte multe nave militare chiar pentru Marina Regală Olandeză. Fostul ambasador al Olandei la București Matthijs van Bonzel se declara extrem de satisfăcut de navele de luptă construite la „Damen” Galați, pentru Marina Regală Olandeză.
L-a impresionat în mod deosebit nava de patrulare „Groningen”, la bordul căreia a urcat cu prilejul vizitei sale la Baza Navală a Marinei Regale Olandeze din insula Curaao. „M-am bucurat să văd această navă și cum constructori români și olandezi combină aptitudinile necesare pentru a construi cele mai avansate nave din Vest”, spunea Matthijs van Bonzel, care mai preciza că „jumătate dintre navele noi de luptă ale Olandei sunt construite în România, la Galaţi”.
Export de nave militare în valoare de două miliarde de euro
Directorul general al Damen Galați, Rino Brugge, a declarat că toate șantierele navale sunt specializate în construcţia unor anumite tipuri de nave, șantierul de la Galați fiind specializat în construirea de nave militare: „Noi, la Galaţi, suntem specializaţi pe nave militare. Avem deja o experienţă de peste 25 de ani în această privinţă. Am exportat nave militare în valoare de două miliarde de euro, pentru diferite ţări. Desigur, şi alţii pot pretinde că pot face nave militare, dar una este să fii specializat pe nave de croazieră şi alta este să depui o aplicaţie pentru nave militare. Ia ceva timp ca să poţi să dezvolţi o tehnologie sau facilităţi pentru a construi astfel de nave”.
În cadrul Grupului Damen, șantierul de la Galați are standardul de centru de excelență în construirea de nave militare. „Noi suntem aici, la Galaţi, centrul de excelenţă Damen pentru construirea navelor militare. E vorba de capacităţi şi expertiză demonstrate, începând din 1999, de când Damen a preluat Șantierul Naval Galaţi, prin livrarea a nu mai puţin de 30 de nave de apărare şi de securitate pentru 13 ţări diferite, inclusiv pentru membri NATO şi UE. Spre exemplu, cele mai importante proiecte pentru Marina Regală Olandeză au fost făcute aici, la Galaţi, inclusiv «Karel Doorman», cea mai mare navă militară construită vreodată în România şi cea mai mare navă a forţelor navale olandeze”, a declarat Rino Brugge.
Anul viitor va începe construirea unei nave-suport de luptă (CSS) tot pentru Marina Regală din Olanda și se mizează pe implicarea șantierului naval de la Galați în programul de înlocuire a fregatelor multirol din „clasa M” din flotele Olandei şi Belgiei. Centrul de excelență de la Galați include nu numai execuția, ci și proiectarea navelor militare.
„Un alt element important este şi acela că, mergând pe această linie de excelenţă în domeniul apărării, la Galaţi avem inclusiv compania de proiectare pentru toate navele militare care se construiesc în Grupul Damen. E vorba de Marine Engineering Galaţi (MEGA), un exemplu de succes în ceea ce înseamnă transferul de «know-how» la nivel de grup. Altfel spus, Șantierul Naval Damen Galaţi este şi va fi în continuare în avangarda industriei pentru navele de apărare”, a mai precizat Rino Brugge. În acest context, Galațiul a devenit un punct important pe harta construcțiilor navale din Europa.
Armament de top pe vapoarele construite de gălățeni
De la danele șantierului naval din Galați au plecat mai multe nave militare remarcabile prin performanțele tehnice.
Una dintre ele este nava „Groningen”, care a făcut parte dintr-un proiect de 487 milioane de euro al Marinei Regale din Olanda, de construire a patru nave militare. „Groningen” are un deplasament de 3.750 de tone, lungimea de 108 metri, lățimea de 16 metri și un pescaj de 4,55 metri.
Cea mai puternică armă de la bord este un tun super- rapid „Oto Melara”, cu calibrul de 76 de milimetri, care execută 120 de focuri pe minut și poate atinge ținte aflate la o distanță de 16 kilometri. Armamentul secundar este format dintr-un tun rapid „Oto Melara Marlin WS” cu calibrul de 30 mm, două tunuri rapide „Oto Melara Hitrole NT” și alte două marca „M2HB”, cu calibrul de 12,7 mm. Nava poate lua la bord şi un elicopter.
Tot la Galați a fost construită și nava „HNLMS Karel Doorman”, cu un deplasament de 28.000 tone, cu lungimea de 205 metri şi o înălţime de 50 de metri, destinată Marinei Regale Olandeze. E cel mai lung corp de navă construit în șantierele de la Dunăre. De fapt au fost lansate la apă două tronsoane, asamblate ulterior. Această operațiune a fost o mare provocare pentru navaliștii gălățeni.
„Karel Doorman” este o navă de tip Joint Logistic Support Ship (JSS), în a cărei structură se află un heliport cu două posturi de aterizare la bord şi un hangar pentru şase elicoptere şi rampe de urcare la bord a amfibiilor şi un spital cu 20 de săli de operaţii şi tratament. Nava e dotată cu două sisteme antirachetă, două tunuri cu calibrul de 30 mm şi patru mitraliere cu calibrul 12,7 mm. În dotările navei se află şi un punct de comandă pentru coordonarea acţiunilor tactice ale altor nave, ceea ce îi conferă rolul de „navă-amiral” în coordonarea unor operaţiuni militare pe mare. Nava poate lua la bord 180 membri ai echipajului şi 120 de militari.