2.5 C
București
joi, 21 noiembrie 2024
AcasăEconomieInvestițiile în infrastructură, cheia dezvoltării economice a ţării

Investițiile în infrastructură, cheia dezvoltării economice a ţării

 “Unirea celor trei provincii româneşti este unul din obiectivele noastre prioritare. Autostrada de pe coridorul IV Pan-european, cele cinci tronsoane de la Piteşti la Sibiu sunt ‘prioritate zero’. De asemenea, Autostrada ‘Unirii’,  Tîrgu Mureş – Iaşi – Ungheni, şi nu numai Tîrgu Mureş – Iaşi – Ungheni, ci şi legătura cu graniţa de vest, de asemenea, reprezintă o prioritate. Tot printre priorităţi, reprezintă o ‘prioritate tot zero’ realizarea tronsonului de autostradă Comarnic – Braşov”, a declarat premierul Ludovic Orban  la Alba Iulia cu prilejul sărbătoririi a 101 ani de la Marea Unire.

 Dezvoltarea infrastructurii este principalul pilon de dezvoltare al economiei unei țări, cât și al sectorului industrial, capabilă să conecteze companii străine din domenii de activitate diverse, atât de producție, cât și logistice, de o resursă uriașă a forței de muncă, prin angajați cu o bună pregătire tehnică, loiali și muncitori.  O serie de proiecte direcționate spre autostrăzi și drumuri de mare viteză, care să unească toate regiunile țării, este vitală pentru a atrage unele dintre cele mai mari investiții din Europa Centrală și de Est și ar pune România pe harta de interes a Europei. În ciuda lipsei infrastructurii, investitorii simt un potențial uriaș pentru dezvoltare in zona Moldovei şi mai multe proiecte de infrastructură au fost anunțate în aceasta regiune. Dacă numărul şi anvergura acestora ar creşte, regiunea Moldovei ar putea deveni un hub pentru dezvoltările industrial în Europa de Est.  Printre cei ai mari investitori de aici se numără: Delphi (Iași), Autoliv (Bacău), Aerostar (Bacău), BMT Aerospace (Iași) sau Lear Corporation (Iași)

Prioritatea nr.1: o autostradă care să lege mai multe oraşe cheie din estul ţării

Regiunea Moldovei ar putea deveni mai mult decât doar o nouă țintă a investitorilor în parcuri industriale, ci şi o destinație industrială, iar o autostradă care ar lega mai multe orașe cheie din estul țării ar crește exponențial interesul pentru investiții, ar readuce în țară sute de mii de români plecați peste hotare și ar crește considerabil nivelul de trai din această zonă a țării. Astfel, investiţiile ar crește exponențial atractivitatea orașelor, ce ar conduce la o bunăstare a locuitorilor. În Iași, de exemplu, a existat o dezvoltare a sectorului de birouri ce s-a simțit odată cu finalizarea investițiilor în aeroportul internațional, acesta fiind motorul principal ce a condus la decizia companiilor străine de a deschide birouri aici, dar și decizia investitorilor de a construi proiecte imobiliare. Acest lucru s-a tradus atât printr-o scădere a șomajului, cât și o îmbunătățire generală a calității vieții. Același scenariu ar putea fi replicat și în sectorul industrial, dar acesta este condiționat de existența infrastructurii de mare viteză.

Andrei Moraru

 

Zona Moldovei, cu precădere orașele Iași, Bacău, Roman, Suceava, Galați și Focșani ar trebui să beneficieze de o autostradă care să facă legătura cu celelalte regiuni mai dezvoltate ale țării, în așa fel încât investitorii să aibă o opțiune concretă la decizia de a demara noi proiecte în această parte a țării.

Regiunea Moldovei are nevoie de o conexiune cu zona Ardealului printr-o autostradă de mare viteză spre Cluj, care mai apoi să facă legătura cu Oradea și, mai departe cu Ungaria și vestul Europei. Următoarea, ca importanță, ar fi o conexiune cu orașele Brașov – Sibiu, dar și o legătură spre Timișoara și Arad. Demararea acestor proiecte este vitală și doar în acest fel putem dezvolta piața industrială. Dacă ne uităm la zona de Vest, în Timișoara și Arad, evoluția industrială a venit ca urmare a investițiilor și conexiunilor cu infrastructura. Astfel, în cazul producției, se asigură un flux eficient între importul de materie primă, prelucrarea cu ajutorul foței de muncă locale și exportul pe piețele internaționale, totul facilitat de infrastructura dezvoltată. Nu în ultimul rând, o legătură cu zona de Sud a țării (București, cu ieșire spre Giurgiu), ar face din regiunea Moldovei un hub pentru dezvoltările logistice și de producție din România.

 Motivaţii, avantaje, concluzii

Lipsa infrastructurii a făcut ca Moldova să fie pusă pe o listă de așteptare de marii dezvoltatori. Impactul imediat al dezvoltării infrastructurii s-ar traduce printr-o creștere economică a zonei, crearea de noi locuri de muncă și relansarea unor industrii abandonate în ultimii ani. Pentru locuitorii din Moldova, primul efect va fi o accesibilitate mai rapidă către restul țării, urmată de beneficiile economice aferente oricărei noi investiții, traduse printr-un trai general mai bun.

Multe avantaje sunt legate de potențialul de dezvoltare pe care orașele din estul României îl oferă, prin disponibilitatea terenurilor în locații foarte atractive, conexiunea cu Estul Europei, resursa umană disponibilă imediat, dar și viitoare, prin revenirea în țară a românilor plecați în străinătate. Forța de muncă bine calificată este foarte căutată, astfel că o revenire în țară a populației active ar face că deficitul actual să se reducă, iar Moldova ar putea deveni o zonă foarte atractivă pentru viitoare dezvoltări. Un alt beneficiu ar fi reducerea șomajului și creșterea salariului mediu în zonă. Mai mult, zona Moldovei ar putea deveni un hub logistic de amploare și prin prisma conexiunii cu Republica Moldova și Ucraina..

În ceea ce privește interesul investitorilor pentru terenuri, specialiștii susțin că prețurile terenurilor cu destinație industrială cresc considerabil în momentul în care un proiect de infrastructură este anunțat.

Proiectele de infrastructură duc la majorarea prețurilor în orice zonă. Creșterea nu este imediată, deoarece, pe lângă infrastructura rutieră, pentru dezvoltarea zonei este necesară și dezvoltarea rețelei edilitare.

 

Cele mai citite

Creștere semnificativă a înmatriculărilor auto noi în România și UE: Țara noastră avansează pe piața de hibride

În primele zece luni ale anului 2024, România a înregistrat o creștere de 5,4% a înmatriculărilor de autoturisme noi față de aceeași perioadă a...

Veste proastă pentru Kosovo! TAS nu consideră cazul România – Kosovo legat de rasism

Decizia UEFA de a acorda victoria României la masa verde a provocat nemulțumiri în tabăra kosovară, însă un expert TAS susține că acuzațiile de...

România va relua producția internă de uraniu pentru consumul nuclear

Reînceperea activităților de exploatare a uraniului este esențială pentru consolidarea ciclului combustibilului nuclear al României Guvernul a aprobat strategia energetică a României pentru perioada 2025-2035,...
Ultima oră
Pe aceeași temă