Industria jocurilor video este pregătită pentru o nouă rundă de rezultate excepționale, în ciuda ridicării restricțiilor din această primăvară în mare parte din lumea occidentală. Anul trecut, plictiseala generată de pandemie a împins generațiile mai în vârstă să redescopere jocurile, în timp ce tinerii au petrecut și mai mult timp pe console.
Deja mai mare decât filmul și muzica la un loc, industria mondială a jocurilor video crește rapid de zeci de ani și este pe cale să atingă vânzări de 200 de miliarde de dolari în 2023. Chiar dacă a fost impulsionată și de restricțiile prelungite, expansiunea jocurilor video a precedat pandemia, iar tendința de creștere rapidă va continua probabil mulți ani de acum înainte.
În primele șapte luni din 2021, americanii au cheltuit 33,5 miliarde de dolari pe conținut, hardware și accesorii pentru jocuri video, în creștere cu 14% față de aceeași perioadă din 2020, potrivit unui studiu realizat de NPD Group.
Dacă în iunie noua generație Xbox a fost cea mai bine vândută consolă ca sumă totală în dolari, în iulie PlayStation 5 de la Sony a ajuns pe primul loc. Nintendo a fost din nou numărul unu în ceea ce privește numărul de unități vândute.
Dacă în cazul consolelor vorbim de o competiție între trei producători, în cazul jocurilor, piața este mult mai diversă, variind de la jocurile de consolă la cele pentru PC-uri și cele de pe telefoanele mobile. Acum, chiar și Netflix se pregătește să adauge jocurile video pe platforma de sa de streaming, deschizând o nouă sursă de venituri.
Dacă ne uităm la jocurile care au avut cele mai mari încasări de la începutul anului până în prezent, Call of Duty Black Ops: Cold War de la Activision Blizzard (ATVI) se află pe primul loc. Activision, care produce și jocurile World of Warcraft, Diablo, Overwatch și Candy Crush, a avut rezultate bune în acest trimestru, cu venituri puternice de 2,3 miliarde de dolari și EPS (câștiguri pe acțiune) de 1,20 dolari, cu 0,29 dolari peste așteptări. Însă compania se află în mijlocul unui scandal legat de condițiile de muncă și a fost dată în judecată de autoritățile californiene, care o acuză că a încurajat o „cultură sexistă”. Ca urmare, mai mulți oficiali de top, inclusiv regizorul jocului Diablo 4, Luis Barriga, și designerul principal Jesse McCree, au fost concediați, ceea ce crează unele îngrijorări legate de drumul pană la lansare a acestui joc foarte așteptat.
Electronic Arts Inc. (EA) este posesoarea unor francize foarte cunoscute, precum Fifa și Madden NFL, Apex Legends, Sims, Battlefield și F1- Formula 1 racing. Compania, care are peste 1.700 de angajați și colaboratori în studiourile sale din România, a înregistrat câștiguri foarte bune în primul trimestru din 2022, cu înregistrări de peste 1,34 miliarde de dolari (deși cu 4% mai puțin decât anul trecut), dar care au depășit consensul, cu un EPS (câștiguri pe acțiune) de 0,71 dolari, depășind previziunile cu 0,32 dolari. EA, care este lider necontestat în Playstation Store cu FIFA ‘21, a anunțat noi jocuri sportive, Madden 22 urmând să fie lansat la sfârșitul acestei luni, iar Fifa 22 la sfârșitul lunii septembrie. De la lansare, peste 31 de milioane de oameni au jucat Fifa. Noul Battlefield 2042 (data de lansare 22.10), a stârnit un mare interes din partea jucătorilor, trailerele generând peste 210 milioane de vizualizări pe canale multiple.
Dar jocurile video nu se rezumă întotdeauna la exclusivități și titluri AAA. O nouă tendință este în curs de apariție, respectiv metaversul care poate fi definit ca un spațiu 3D virtual, colectiv și persistent. Suntem încă departe de metaversul precum cel din filmul Ready Player One, dar există mai multe aplicații care propun jucătorilor o astfel de experiență. Probabil cea mai cunoscută este Minecraft, dar și Dreams pe PlayStation, RecRoom, GTA Online, Second Life și Roblox.
Peste jumătate dintre copiii americani sub 16 ani s-au jucat pe platforma Roblox în 2020. Roblox este un metavers diferit de orice altceva din industria jocurilor, deoarece utilizatorii nu doar joacă ci și creează jocuri și câștigă bani din vânzările de obiecte din joc, unii dintre aceștia transformându-se în tineri antreprenori în domeniul tehnologiei. În prezent, site-ul oficial se laudă că utilizatorii săi au publicat peste 20 de milioane de jocuri pe platformă, iar Roblox a plătit 329 de milioane de dolari creatorilor până la sfârșitul anului 2020.
Roblox Corporation (RBLX) s-a listat pe bursă anul acesta în martie și a publicat ieri rezultatele pentru al doilea trimestru, acestea fiind sub așteptări în ceea ce privește încasările în avans și profitabilitatea. Compania a arătat că veniturile au crescut cu 127% față de T2 2020, ajungând la 454,1 milioane de dolari. Cu toate acestea, numărul de utilizatori și angajamentul acestora au crescut la niveluri record, media zilnică a utilizatorilor activi (DAU) sărind cu 29%, la 43,2 milioane. Utilizatorii au petrecut împreună 9,7 miliarde de ore pe platformă, o creștere de 13% față de anul trecut. Unul dintre parametrii importanți pentru Roblox este și creșterea numărului de utilizatori de peste 13 ani, iar acesta a crescut cu 29% de la an la an. Roblox plănuiește să prezinte în toamnă premiere video pe platforma sa, începând cu franciza anime Bakugan. Muzica a fost deja introdusă pe platformă, în urmă cu câteva zile, cu ocazia primei petreceri virtuale de lansare a artistului hip-hop KSI.
Jocurile raman populare și printre investitori. Conform sondajului eToro Investor Beat, 45% dintre investitorii români chestionați intenționează să investească în companii implicate în transformarea digitală a vieții noastre. Cei interesați de industria jocurilor video pot investi în portofoliul diversificat InTheGame copyportfolio de pe eToro – un portofoliu de investiții tematice complet alocat, care include 30 de companii mari din industria de gaming.
_