Actualul sistem de concesionare nu înlătură concurența și nici nu înfrânge principiul libertății economice, stabilește o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ).
„După aproape cinci ani de judecată în fața Curții de Apel București și a ICCJ și două sesizări de neconstituționalitate mai târziu, soluția pronunțată în recurs de ICCJ a consfințit conformitatea actualului sistem de distribuție a energiei electrice”, anunță un comunicat de presă difuzat joi, 13 mai 2021.
„O soluție contrară ar fi dinamitat actualul sistem, punând în pericol caracterul de serviciu public al distribuției de energie”, precizează sursa citată.
Argumentele echipei RTPR, conduse de partenerul Valentin Berea, din care a făcut parte și Alexandru Stănoiu, Counsel, au arătat că actualul sistem de concesionare nu înlătură concurența și nici nu înfrânge principiul libertății economice, particularitatea acestuia rezidând din faptul că manifestarea concurenței are loc la momentul licitației privind acordarea dreptului de concesiune a acestui serviciu de interes public, drept care, odată acordat, are un caracter exclusiv.
„Suntem bucuroși că avem în sfârșit o soluție definitivă în acest dosar în care adversarii ne-au ridicat probleme foarte interesante de contencios administrativ și constituțional. În esență, problema de fond a vizat relația dintre modul de reglementare a serviciilor publice de interes general, așa cum este distribuția energiei electrice, și principiile generale privind libera concurență și libertatea economică. Deși ca avocat de dreptul concurenței sunt adeptul piețelor concurențiale, în acest caz este evident că monopolul natural conferit prin lege și contractele de concesiune distribuitorilor de energie electrică nu este compatibil cu libera concurență. Beneficiile concurenței se manifestă în acest sector în principal la nivelul furnizării de energie, care este în prezent o piață liberalizată. Elocventă mi se pare comparația cu căile ferate: este oare eficient să construim rețele separate de căi ferate care să se concureze între ele, sau este preferabil să dezvoltăm rețeaua existentă care să fie folosită de mai mulți furnizori de servicii de transport feroviar, în regim concurențial? Este până la urmă o chestiune de oportunitate legislativă, pe care o instanță de judecată nu o poate cenzura, pentru că ar încălca principiul separației puterilor în stat”, a declarat Valentin Berea.