Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Garantarea vacanțelor turiștilor se mai amână puțin

Autoritățile au avut nevoie de încă un faliment în turism pentru a iniția un act normativ, cerut de UE, prin care clienții agențiilor ce intră în insolvență să fie despăgubiți.

Share

Marilena Dan 0 comentarii

Actualizat: 28.06.2018 - 17:03

Este vorba de transpunerea în legislația națională a unei directive europene care garantează pachetele de servicii turistice achiziţionate de către persoanele fizice, pentru care UE ar putea declanșa procedura de infringement împotriva României, de la 1 iulie a.c.  Acest risc a fost anunțat, recent, de fostul ministru al Turismului, Mircea Dobre.

În replică, actualul ministru de resort, Bogdan Trif, a anunțat că ordonanţa care transpune prevederile directivei europene este aproape finalizată și va intra cel târziu miercuri pe circuitul de avizare. El a explicat că actul normativ mai are nevoie de avizele ministerelor,  apreciind că în aproximativ două săptămâni „probabil va fi gata“. „Nu suntem în pericol să plătească România dacă nu o implementăm de la 1 iulie. O să mai avem încă două luni, timp suficient să o implementăm şi să scăpăm de această procedură (de infringement – n.r.)“, a spus Trif. Oficialul a precizat că directiva europeană trebuia implementată din 2014, astfel încât turistul să fie despăgubit 100% dacă touroperatorul nu îşi îndeplinea obligaţiile, însă nu s-a făcut nimic. 

 

Trif vrea să pară dur

Între timp, UE a elaborat o nouă directivă, care trebuia implementată în ianuarie. „În perioada următoare, o să promovăm directiva astfel încât să protejăm turiştii. Probabil o să întâmpinăm reticenţe din partea agenţiilor pentru că o să trebuiască să scoată mai mulţi bani pentru asigurare, dar mi se pare normal ca turistul, când plăteşte un pachet de servicii, să fie asigurat, pentru că plăteşte cu banii jos, iar când firma utilizează banii pentru anumite investiţii, care poate merg, poate nu merg, se foloseşte de banul omului şi apoi vine şi spune: «Sunt în insolvenţă şi nu mai pot da banii». Şi atunci turistul rămâne cu paguba. Acum, aşa cum este în vechea directivă, şi transpusă la noi, despăgubirile se fac în limita a 50.000 de dolari, ceea ce este foarte puţin, pentru că, dacă vinzi de 1-2 milioane, şi vezi cazul Omnia de anul trecut, o să-i revină o sumă foarte mică omului, nesemnificativă, 5, 6, 10 dolari maximum, ceea ce este inacceptabil pentru mine şi pentru toată lumea”, a spus Trif.

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a criticat, duminică, modul în care Ministerul Turismului a tratat propunerile specialiştilor din turism referitoare la modificările legislative care să asigure o garantare a sumelor plătite de către turişti în cazul intrării agenției în insolvenţă. Potrivit unui comunicat remis presei, în ultimii doi ani,  ANAT a înaintat mai multe propuneri către Ministerul Turismului pentru modificări legislative care să asigure o garantare a sumelor plătite de către turişti în cazul intrării în insolvenţă a agenţiei de turism, dar nu s-a ajuns la un consens.

ANAT a anunțat, totodată, că oferă asistenţă juridică turiştilor afectaţi de insolvenţa Terra Tourism. Mai mult, unele agenții cu care Terra Tourism avea contract, precum Eurolines, au anunțat că vor onora contractele semnate de Terra, chiar dacă nu mai pot recupera banii de la agenția care și-a declarat insolvența, după cum a anunțat președintele Eurolines, Dragoș Anastasiu.   

Comentarii

loading...