4.1 C
București
miercuri, 18 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăDrept la replică CSALB. Avem în lucru peste 80 de dosare, dintre...

Drept la replică CSALB. Avem în lucru peste 80 de dosare, dintre care 28 au fost soluționatate

Pentru articolul apărut în România Liberă, în data de 23 noiembrie 2016: “Analiză. Mii de români trăiesc pe datorie din cauza hățișului legislativ. Centrul de soluționare alternativă a litigiilor dintre consumatori și bănci – o instituție moartă!”

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar face următoarele precizări ca urmare a informațiilor false și scoase din context, diseminate de Asociația PRO Consumatori, informații apărute în publicația dumneavoastră:

Formularea din titlul principal, „CSALB – o instituție moartă!”, este o exprimare ce încalcă normele de conduită și obligații etice și deontologice ale meseriei de jurnalist, care denigrează și aduce grave prejudicii de imagine unei entități care lucreară cu consumatorii și, în special, cu încrederea acestora că își pot rezolva problemele financiare prin intermediul CSALB. Există obligația oricărui formator de opinie să mențină acuratețea exprimării și semantica termenilor într-o publicație națională. CSALB contrazice ferm alegația că ar fi o „instituție moartă”.

Avem în lucru peste 80 de dosare, dintre care 28 au fost soluționatate, de cinci ori mai multe decât în iunie, acest an. Activitatea CSALB crește de la o săptămână la alta, iar acest fapt se poate observa din numărul de cereri transmise, aproape 200 în acest moment, din numărul de dosare constituite, precum și din interesul pe care îl manifestă consumatorii atunci când telefonează sau vin la sediul Centrului.

În ceea ce privește formularea din titlu: “Un serviciu public decredibilizat”, informația este falsă, nedocumentată și intenționat denigratoare. CSALB nu este un serviciu public, acesta fiind finanțat din fonduri private.

În legătură cu afirmațiile următoare: “Colegiul de coordonare al CSALB, în calitatea sa de organ colectiv de conducere, refuză să valideze un reprezentant al asociațiilor de consumatori, pe baza criteriilor menționate în regulamentul său de funcționare, în structura de conducere a acestei instituții pe motiv că legislația aplicabilă în prezent soluționării alternative a litigiilor nu-i oferă acest drept.

Totodată, CSALB anunță în mod laconic că activitatea acestei instituții de interes public poate funcționa şi fără reprezentantul asociațiilor de consumatori. O astfel de afirmație nu face decât să decredibilizeze acest serviciu public. Din păcate, actualul Colegiu de coordonare al CSALB nu a înțeles rolul pe care îl are în eficientizarea şi credibilizarea acestei instituții“, spune conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC, CSALB precizează:

CSALB nu este abilitat să se implice în procesul de desemnare a reprezentanților în Colegiul de Coordonare, nominalizarea fiind prerogativa exclusivă a entităților ce fac aceste numiri/alegeri, conform prevederilor OG nr. 38/2015, CSALB neputând acționa în afara limitelor și competențelor stabilite în mod expres de ordonanța anteprecizată;

Astfel, în cuprinsul prevederilor art. 22 din OG nr. 38/2015 aplicabile CSALB, se stipulează în mod expres la alin. (1) lit. d) că asociațiile de consumatori care îndeplinesc condițiile prevăzute în art. 32 sau în art. 33 din OG nr. 21/1992, republicată, cu modificările ulterioare, desemnează un reprezentant în Colegiul de coordonare al CSALB.
Activitatea efectivă de soluționare a litigiilor nu este influențată de absența, pentru moment, din structura Colegiului, a reprezentantului consumatorilor.

Consumatorii pot accesa în mod gratuit serviciile CSALB, timpul de rezolvare a cerințelor acestora fiind, în medie, de 30 – 40 zile (în comparație cu timpul de ani de zile, consumat în procesele aflate pe rolul instanțelor de judecată). Membrii Colegiului de Coordonare nu sunt implicați sub nicio formă în activitatea de soluționare a litigiilor, aceasta fiind prerogativa exclusivă a conciliatorilor.

Prin urmare, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar așteaptă o singură nominalizare care să fie agreată de asociațiile de consumatori din România, pentru reprezentantul consumatorilor în Colegiul de Coordonare al CSALB, care să ocupe locul rămas vacant, având în vedere că, în acest moment, CSALB a primit nominalizări și din partea Federației Asociațiilor de Consumatori, reprezentată de InfoCons, și din partea Confederației CONROM.

Cele mai citite

Cum să creezi un impact vizual impresionant prin detalii subtile în decorul casei tale

În lumea designului interior, detaliile mici au puterea de a transforma un spațiu obișnuit într-unul remarcabil și memorabil. Chiar dacă pot părea nesemnificative...

Un bărbat din New York pledează vinovat în cazul „secției secrete de poliție” din China

Un bărbat din New York, Chen Jinping, a pledat vinovat pentru acuzația de a fi conspirat pentru a acționa ca agent străin neînregistrat, în...

ANPC vine cu recomandări pentru cumpărături online în siguranţă

Pentru a evita problemele frecvente asociate cumpărăturilor online, mai ales în perioada sărbătorilor de iarnă, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și Centrul European...
Ultima oră
Pe aceeași temă