2 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăDrept la replică CSALB. Avem în lucru peste 80 de dosare, dintre...

Drept la replică CSALB. Avem în lucru peste 80 de dosare, dintre care 28 au fost soluționatate

Pentru articolul apărut în România Liberă, în data de 23 noiembrie 2016: “Analiză. Mii de români trăiesc pe datorie din cauza hățișului legislativ. Centrul de soluționare alternativă a litigiilor dintre consumatori și bănci – o instituție moartă!”

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar face următoarele precizări ca urmare a informațiilor false și scoase din context, diseminate de Asociația PRO Consumatori, informații apărute în publicația dumneavoastră:

Formularea din titlul principal, „CSALB – o instituție moartă!”, este o exprimare ce încalcă normele de conduită și obligații etice și deontologice ale meseriei de jurnalist, care denigrează și aduce grave prejudicii de imagine unei entități care lucreară cu consumatorii și, în special, cu încrederea acestora că își pot rezolva problemele financiare prin intermediul CSALB. Există obligația oricărui formator de opinie să mențină acuratețea exprimării și semantica termenilor într-o publicație națională. CSALB contrazice ferm alegația că ar fi o „instituție moartă”.

Avem în lucru peste 80 de dosare, dintre care 28 au fost soluționatate, de cinci ori mai multe decât în iunie, acest an. Activitatea CSALB crește de la o săptămână la alta, iar acest fapt se poate observa din numărul de cereri transmise, aproape 200 în acest moment, din numărul de dosare constituite, precum și din interesul pe care îl manifestă consumatorii atunci când telefonează sau vin la sediul Centrului.

În ceea ce privește formularea din titlu: “Un serviciu public decredibilizat”, informația este falsă, nedocumentată și intenționat denigratoare. CSALB nu este un serviciu public, acesta fiind finanțat din fonduri private.

În legătură cu afirmațiile următoare: “Colegiul de coordonare al CSALB, în calitatea sa de organ colectiv de conducere, refuză să valideze un reprezentant al asociațiilor de consumatori, pe baza criteriilor menționate în regulamentul său de funcționare, în structura de conducere a acestei instituții pe motiv că legislația aplicabilă în prezent soluționării alternative a litigiilor nu-i oferă acest drept.

Totodată, CSALB anunță în mod laconic că activitatea acestei instituții de interes public poate funcționa şi fără reprezentantul asociațiilor de consumatori. O astfel de afirmație nu face decât să decredibilizeze acest serviciu public. Din păcate, actualul Colegiu de coordonare al CSALB nu a înțeles rolul pe care îl are în eficientizarea şi credibilizarea acestei instituții“, spune conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC, CSALB precizează:

CSALB nu este abilitat să se implice în procesul de desemnare a reprezentanților în Colegiul de Coordonare, nominalizarea fiind prerogativa exclusivă a entităților ce fac aceste numiri/alegeri, conform prevederilor OG nr. 38/2015, CSALB neputând acționa în afara limitelor și competențelor stabilite în mod expres de ordonanța anteprecizată;

Astfel, în cuprinsul prevederilor art. 22 din OG nr. 38/2015 aplicabile CSALB, se stipulează în mod expres la alin. (1) lit. d) că asociațiile de consumatori care îndeplinesc condițiile prevăzute în art. 32 sau în art. 33 din OG nr. 21/1992, republicată, cu modificările ulterioare, desemnează un reprezentant în Colegiul de coordonare al CSALB.
Activitatea efectivă de soluționare a litigiilor nu este influențată de absența, pentru moment, din structura Colegiului, a reprezentantului consumatorilor.

Consumatorii pot accesa în mod gratuit serviciile CSALB, timpul de rezolvare a cerințelor acestora fiind, în medie, de 30 – 40 zile (în comparație cu timpul de ani de zile, consumat în procesele aflate pe rolul instanțelor de judecată). Membrii Colegiului de Coordonare nu sunt implicați sub nicio formă în activitatea de soluționare a litigiilor, aceasta fiind prerogativa exclusivă a conciliatorilor.

Prin urmare, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar așteaptă o singură nominalizare care să fie agreată de asociațiile de consumatori din România, pentru reprezentantul consumatorilor în Colegiul de Coordonare al CSALB, care să ocupe locul rămas vacant, având în vedere că, în acest moment, CSALB a primit nominalizări și din partea Federației Asociațiilor de Consumatori, reprezentată de InfoCons, și din partea Confederației CONROM.

Cele mai citite

Consumul de antibiotice în UE a crescut cu 1% între 2019 şi 2023

Italia ocupă locul întâi în Europa în privința deceselor cauzate de infecțiile cu bacterii rezistente la antibiotice, raportând aproximativ 12.000 de decese din cele...

Horoscop 19 noiembrie. Pluto aduce schimbări adânci în viața scorpionilor

Horoscopul 19 noiembrie 2024. Este o zi plină de energie și oportunități pentru fiecare semn zodiacal. Cu un peisaj astral favorabil, este momentul să...

UE analizează piețele agricole post-invazie în Ucraina: măsuri urgente pe masa Consiliului Agricultură și Pescuit

Miniștrii Agriculturii pregătesc strategii pentru 2025 la reuniunea Consiliului UE de la Bruxelles Miniștrii Agriculturii din statele membre ale Uniunii Europene se reunesc luni, la...
Ultima oră
Pe aceeași temă