Conducerea MApN se pregătește să lanseze programul de achiziție pentru elicoptere de atac și multirol, care ar urma să intre în dotarea a două dintre cele trei categorii de trupe ale Armatei Române. Mai exact, aceste elicoptere vor intra în dotarea Forțelor Terestre și ale Forțelor Navale. Forțele Navale aveau deja în dotare elicoptere – modelul actual fiind Puma Naval, adică o variantă derivată din modelul IAR 330 Puma, de care dispun Forțele Aeriene.
În schimb, Forțele Terestre Române nu au avut în dotare elicoptere, până în acest moment. Ideea dotării cu elicoptere a Forțelor Terestre nu este nouă și este preluată după modelul armatelor din țările puternice ale NATO, în primul rând după modelul Statelor Unite, ale căror Forțe Terestre (US Army) trebuie să aibă capacitatea de a se deplasa rapid, de a ataca și de a se susține independent, în orice teatru de luptă din lume.
Primii au fost americanii
Încă din toamna anului 2018, Mihai Fifor (pe atunci ministru al Apărării) și generalul Nicolae Ciucă (șeful Statului Major al Apărării și, posibil, viitor ministru al Apărării Naționale) au „prospectat” varianta unei achiziții de elicoptere de la firma americană Bell Helicopter – unul dintre cei mai mari producători din lume. O delegație română condusă de cei doi oficiali ai MApN a vizitat Centrul Advanced Vertical Lift al companiei americane, iar ministrul Fifor și CEO-ul Bell, Mitch Snyder, au discutat despre posibilitățile de colaborare cu armata și cu industria de apărare românească, „cu accent pe două dintre elicopterele Bell, AH-1Z Viper și UH-1Y Venom”, anunța, în septembrie 2018, un comunicat al firmei americane.
Pe de altă parte, pe parcursul vizitei lor în SUA, ministrul Apărării și șeful SMAp ar fi avut discuții și cu alte două companii din industria de armament – Boeing și Lockheed Martin, care, de asemenea, pot livra elicoptere militare.
Încă de la mijlocul anului trecut, ambasadorul României în SUA, George Cristian Maior, declara că au loc „discuţii serioase’’ cu compania Bell, în vederea producerii în România de elicoptere destinate Armatei Române. La acel moment, MApN preciza că programul de achiziție va urmări „implicarea industriei naţionale de apărare în producerea şi menţinerea în stare operaţională a acestora”.
Elicopterele militare vor fi cumpărate fie prin licitaţie, fie prin “negociere fără publicare prealabilă”, fie printr-un acord de tip “Guvern la Guvern”. Dacă partea română va alege această ultimă variantă, producătorul elicopterelor ar putea fi exceptat de la obligațiile de offset, care sunt menite să asigure comenzi pentru industria românească.
Anul trecut, ideea unei achiziții de tip “Guvern la Guvern” părea să favorizeze Statele Unite, care sunt principalul partener militar al României. O asemenea variantă a creat nervozitate în rândurile companiilor europene, care se temeau că nu vor putea participa la procedura de selecție. Firma europeană Airbus Helicopters sugera chiar, anul trecut, că ar închide linia de asamblare pe care o deține la Ghimbav (județul Brașov), dacă Armata Română nu-i va oferi o comandă de cel puţin 16 elicoptere multirol.
Uzina de la Brașov poate livra elicoptere de atac
Totuși, vizita în SUA, în septembrie 2018, a celor doi oficiali români nu a fost suficientă pentru a fundamenta declanșarea unei licitații, astfel că MApN a continuat în ultimele luni activitățile de culegere de informații pe acest subiect. Un alt posibil furnizor este Airbus Helicopters care, spre deosebire de companiile americane, are avantajul unui vechi parteneriat cu firma românească IAR Brașov, ceea ce ar permite implicarea industriei românești într-un viitor program de livrare de elicoptere militare sau, eventual, în derularea obligațiilor de offset care derivă, potrivit normelor UE, dintr-un program de achiziții militare.
Astfel, la data de 6 noiembrie 2018, IAR și AIRBUS au semnat un contract prin care IAR Brașov a fost desemnat contractor principal pentru realizarea elicopterului militar H215M, pentru orice viitoare comandă primită din partea Ministerului Apărării Naționale al României.
Reprezentanți ai firmei Airbus Helicopters, cărora le-am cerut detalii despre acest subiect, au precizat, pentru “România liberă”, că “în decembrie 2018, Airbus Helicopters a făcut o ofertă, împreună cu partenerul său IAR SA, Forțelor Aeriene Române pentru modelul IAR-H215M, pentru misiuni de evacuare medicală, de căutare și salvare și pentru misiuni de patrulare la frontieră”.
Ulterior, “în mai 2019, Airbus Helicopters a răspuns unei solicitări de informații (RFI – Request for Information) pentru elicoptere de atac și multirol, venită din partea Ministerului Apărării pentru Forțele Navale și Terestre”.
Concret, drept răspuns la cererea părții române, Airbus Helicopters “a propus pentru elicopterele de atac soluția H145M și, împreună cu IAR, a propus modelul IAR-H215M, pentru misiuni multirol”.
Reprezentanții Airbus Helicopters ne-au precizat că modelul H215M “este un elicopter multirol testat în misiune. Având costuri de operare și mentenanță competitive și capacitatea de a fi pregătit și echipat rapid pentru atac la sol și pentru misiuni de suport, H215M este un elicopter accesibil și eficient”.
Pe de altă parte, modelul H145M este un elicopter multirol care poate fi dotat cu o gamă largă de echipamente opționale care pot fi instalate sau demontate cu ușurință, în funcție de tipul misiunii. “În doar câteva minute, elicopterul poate fi reconfigurat de la misiuni de transport de trupe sau misiuni de căutare și salvare într-un elicopter dotat cu armament”, ceea ce înseamnă că un elicopter H145M poate fi utilizat și de către Forțele pentru Operații Speciale.
Costul viitorul program de achiziție de elicoptere militare este încă imposibil de precizat, dar se știe că România a alocat pentru Apărare un buget total de 2 la sută din PIB. În anul 2018, strict pentru înzestrarea Armatei s-au repartizat circa 9 miliarde de euro.