3.7 C
București
vineri, 8 noiembrie 2024
AcasăEconomieEconomie internaționalPrețuri mai mari, pe fondul penuriei globale de aprovizionare

Prețuri mai mari, pe fondul penuriei globale de aprovizionare

Problemele de pe lanțul global de aprovizionare sunt din ce în ce mai acute și împing prețurile tot mai sus. În plus, specialiștii avertizează că acestea pun în pericol redresarea economică.

Economia globală se confruntă cu unul dintre cele mai mari blocaje din istorie. Indicatorii Bloomberg Economics subliniază extremitatea problemei, eșecul lumii de a găsi o soluție rapidă și modul în care în unele regiuni aceste probleme se acutizează.

O analiză Bloomberg confirm ceea ce, din păcate, se poate vedea cu ochiul liber pe o mare parte a planetei – supermarketurile au rafturi goale. Totodată, în porturi navele sunt ținute departe de țărm, iar în fabricile de mașini producția este împiedicată de lipsa microcipurilor. Peste toate acestea prețurile sunt în creștere pentru aproape orice.

Băncile centrale, care deja se retrag din punctul lor de vedere conform căreia inflația este „tranzitorie”, ar putea fi forțate să contracareze creșterea prețurilor prin creșteri mai devreme decât estimeau a dobânzilor. Acest lucru reprezintă noi amenințări la adresa unei redresări economice deja îngreunate.   

Conform analizei citate, în spatele blocajelor se află un amestec de rețele de transport supraîncărcate, lipsă de forță de muncă la punctele cheie și cererea din SUA, care a fost susținută de stimulentele pandemiei și axată mai mult pe bunuri decât pe servicii.

Analiștii susțin că producătorii au fost luați prin surprindere de revenirea din acest an, după ce au redus comenzile de materiale anul trecut, când consumatorii au încetat să cheltuiască.

Europa s-a mutat rapid de la exces de aprovizionare, la o lipsă semnificativă

În Vietnam, fabricile care produc pantofi Nike au trebuit să reducă producția, deoarece muncitorii migranți au plecat în provinciile lor de origine de frica Covid-19. China, puterea producătoare a lumii, se confruntă cu noi focare de virus și răspunde cu blocări direcționate. Prețurile sale de fabrică cresc cu o rată anuală de 10%, cea mai rapidă din anii 1990. Reunind toate aceste piese, indicii Bloomberg Economics arată lipsuri la cel mai mare nivel din ultimii 20 de ani în Statele Unite. De asemenea, indicii pentru Marea Britanie și zona euro sunt la un nivel la fel de ridicat.

Analiza se bazează pe o serie de date, de la prețurile la poarta fabricii până la raportul dintre stoc și vânzări pentru comercianții cu amănuntul și stocul de comenzi pentru firmele din sectorul serviciilor. Indicatoarele arată o schimbare bruscă de la surplusul de aprovizionare înainte de criza Covid la lipsurile semnificative de astăzi.

Chiar și giganți precum Amazon și Apple – obișnuiți să modifice lanțurile de aprovizionare după propria voință – nu văd că situația se va îmbunătăți rapid. Amazon a spus că întregul său profit din al patrulea trimestru ar putea fi ștears de o creștere a costului forței de muncă și a execuției. Apple a declarat că a pierdut 6 miliarde de dolari din vânzări din cauza incapacității de a satisface cererea și ar putea pierde mai mult în trimestrul următor.

Condițiile de expediere ar trebui să înceapă să se uşureze după Anul Nou Chinezesc la începutul lunii februarie, „deși întreruperile ar putea dura cel puțin până la jumătatea anului viitor”, a declarat Shanella Rajanayagam, economist comercial la HSBC, potrivit Bloomberg. Chiar și atunci, cu cererea mai mică și reaprovizionarea stocurilor menținând presiunea, Rajanayagam spune că ar putea dura ceva timp pentru ca lanțurile de aprovizionare să își revină complet.

Ceea ce urmează este un teritoriu neexplorat, parțial din cauza numărului mare de blocaje de-a lungul traseului de la liniile de asamblare la coșurile de cumpărături. Pe măsură ce un furnizor așteaptă ca altul să livreze, întârzierile se hrănesc reciproc.

„Pentru ca lanțul de aprovizionare să se redreseze, va fi nevoie de o anumită cantitate de noroc” – evitarea dezastrelor meteorologice sau a noilor hotspot-uri Covid – „plus timp și investiții pentru a adăuga mai multă capacitate logistică”, a declarat Simon Heaney, director senior pentru cercetarea containerelor la Drewry la Londra.

Analiștii spun că sistemele logistice, de obicei, călătoresc cu suișurile și coborâșurile economiei globale într-un model previzibil: cererea în creștere stimulează comerțul, împingând ratele de transport maritim în sus și anuntând vremuri bune pentru transportatorii de marfă, până când își dezvoltă capacitatea excesivă și urmează o criză.

Dar pandemia a aruncat acel ciclu în cap. Chiar și pe fondul semnelor de încetinire a creșterii, conducta comerțului internațional nu a fost niciodată atât de înfundată.

Totuși, analiștii susțin că pentru o economie globală care iese din cea mai profundă recesiune din istoria recentă, penuria de aprovizionare cauzată parțial de cererea puternică este o problemă bună de avut. În mod clar, mai rău ar fi opusul: oferta abundentă pentru că economiile au rămas deprimate, cu milioane de șomeri în plus.

O remediere pe termen mai lung înseamnă punerea sub control a Covid-19, construirea de noi infrastructuri, cum ar fi porturi mai eficiente și îmbunătățirea tehnologiei pentru tranzacțiile digitale și comunicarea mai rapidă

Adelina Toader
Adelina Toader
Adelina este Redactorul Șef al Ziarului România Liberă din iunie 2021. Adelina are o experiență de peste 8 ani în presa scrisă. Și-a început cariera jurnalistică în grupul de presă Bursa avansând de la poziția de redactor până la cea de Managing Editor. Adelina a scris atât pe domeniul economic, cât și politic- extern. În ultimii ani, Adelina a realizat interviuri cu miniștrii, ambasadori precum și cu antreprenori din diferite domenii.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă