Peste jumătate dintre români vor plăti cash de sărbători, iar 40% dintre români strâng bani din timp pentru cheltuielile de sărbători, indică rezultatele unui sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.
„Cel mai mare impact asupra cheltuielilor de Crăciun l-a avut, pentru circa 50% dintre români, creşterea preţurilor la alimente. În acelaşi timp, peste 40% dintre români strâng bani din timp pentru cheltuielile de sărbători iar pentru cei mai mulţi, cheltuielile pentru cadouri nu depăşesc 500 de lei”, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.
La întrebarea care a fost cel mai mare impact asupra cheltuielilor de Crăciun, jumătate dintre respondenţi au menţionat creşterea preţurilor la alimente, iar circa 43% au indicat creşterea preţurilor la utilităţi (gaze, întreţinere, electricitate).
Referitor la bugetul pentru cadourile de sărbători, 57% dintre respondenţi au răspuns că vor cheltui sub 500 de lei iar un procentaj de 28% îşi propun să cheltuie între 500 şi 1.000 de lei. Procentul celor care vor să cheltuiască mai mult de 2.000 de lei este relativ mic, de doar 4,4%.
În privinţa sursei banilor pentru această perioadă, 41% susţin că strâng bani din timp iar 40% cheltuie din salariul din luna curentă. Un număr mai mic de respondenţi cheltuie de pe cardul de credit/overdraft (7% dintre respondenţi), din prime/bonusuri (7%) şi circa 5% se împrumută de la rude sau prieteni.
Cele mai multe dintre plăţi, peste 56%, vor fi făcute cash, 26% dintre respondenţi folosind un card de debit şi 11% cu cardul de credit. Procentaje mult mai reduse susţin că vor plăti cu ceasul sau cu telefonul.
Mall-urile rămân destinaţia preferată pentru cumpărăturile de sărbători (45% dintre respondenţi), iar producătorii locali urcă pe locul doi (circa 22% dintre respondenţi), devansând cumpărăturile online (17,43%).
Indiferent dacă reuşesc sau nu să pună bani deoparte, peste 60% dintre cei chestionaţi îşi planifică din timp lista de cadouri şi încearcă să se încadreze în bugetul planificat în timp ce 34% dintre respondenţi cumpără sporadic în decembrie, în funcţie de oportunităţi.
În ceea ce priveşte bradul de Crăciun, 54% dintre cei chestionaţi aleg un brad artificial şi 20,75% îşi cumpără brad natural. Pe de altă parte, peste 17% dintre respondenţi susţin că nu fac brad de Crăciun şi un procentaj redus, sub 8% vor cumpăra brad la ghiveci.
Bugetul pentru brad va fi scutit de către 31% dintre respondenţi, care au cumpărat deja din anii trecuţi brad artificial. Alţi 23% dintre respondenţi vor aloca între 60 şi 150 de lei pentru cumpărarea unui brad, 15,5% vor cheltui între 30 şi 60 de lei iar sume mai mari de 150 de lei vor cheltui pe brad 14% dintre cei chestionaţi.
Sondajul a fost realizat online de comparatorul financiar FinZoom, la cererea CEC Bank, pe un eşantion de circa 1.200 de respondenţi din toată ţara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet.
53% dintre respondenţi sunt salariaţi, 75% locuiesc la oraş şi peste 27% au studii superioare.