Cele 24 de organizații care acoperă tot spectrul industriei ospitalității, reunite sub numele Alianța pentru Turism (APT), împreună cu Federația Patronatelor din Turism (FPTR), Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR), Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), CNS Cartel Alfa, Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România (UNCJR), Blocul Național Sindical (BNS), Uniunea Generală a Industriașilor din România (UGIR) Constanța, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Asociația Națională a Stațiunilor Balneare și Balneoclimatice și Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET) își manifestă profunda îngrijorare cu privire la ultimele informații care circulă în spațiul public potrivit cărora Guvernul intenționează să introducă alternativa în bani, cu aceleași facilități fiscale, la toate tipurile de tichete: tichete de masă, vouchere de vacanță, tichete cadou, tichete culturale, tichete de creșă.
Până în urmă cu două luni, în Parlamentul României s-a dezbătut acordarea unor facilități suplimentare voucherelor de vacanță pentru a încuraja sectorul privat să le acorde, iar Guvernul României negocia în Consiliul Tripartit mărirea valorii nominale a tichetelor de masă la 35, respectiv 40 de lei, pentru a-i ajuta pe salariați să își crească puterea de cumpărare. Acum, se discută despre: taxarea suplimentară cu 10% CASS a tichetelor, suspendarea acordării voucherelor de vacanță pentru sectorul public și, chiar, acordarea posibilității de a se acorda bani în locul tichetelor.
Atragem atenția că transformarea tichetelor în bani ar fi o greșeală majoră. Cel mai mult ar avea de pierdut chiar economia națională, de aceea nu înțelegem cum o astfel de măsură ar putea fi discutată de Guvernul României. Banii nu vor ajuta la atingerea niciunui obiectiv:
· nu va mai exista certitudinea fiscalizării acestor sume, practic statul pune la dispoziție mecanisme de alimentare a economiei subterane
· nu se va mai atinge scopul pentru care sunt acordate
· bani vor putea fi cheltuiți pentru țigări, pentru alcool, pentru jocuri de noroc și pentru orice altceva, inclusiv în străinătate
· nu vor mai putea fi ajutate anumite categorii defavorizate (spre 2,5 milioane de oameni), pentru ca va deveni foarte dificilă atragerea fondurilor europene pentru programele sociale, așa cum s-a întâmplat până în 2020.
Ar trebui să ne uităm la exemplele din țările vecine, nu trebuie să repetăm greșelile altora. În Cehia, după 2 ani de la introducerea alternativei în bani la tichete, se constată că măsura costă bugetul public anual între 146 milioane euro și 215 milioane euro. Nu credem că bugetul României își permite un astfel de experiment. În Belgia, atunci când s-a adus în discuție o astfel de măsură (care nu s-a implementat însă niciodată), Consiliul Constituțional a reacționat cu fermitate și a atras atenția asupra unei eventuale discriminări: sumele acordate în bani sunt de fapt salariu, prin urmare fie primesc toți angajații din țară facilități fiscale identice pentru o parte a salariului, fie nu se implementează o astfel de măsură.
În ceea ce privește industria ospitalității, potrivit datelor Alianței pentru Turism, impactul direct al eliminării/suspendării voucherelor de vacanță sau acordarea alternativă a banilor este reprezentat de o scădere cu 35% a încasărilor.
Toate organizațiile patronale, sindicale și publice semnatare ale acestei scrisori își manifestă dezacordul ferm cu privire la implementarea unei alternative în bani la tichete, indiferent de tipul de tichet. România trebuie să continue acele politici publice care și-au dovedit eficiența de-a lungul timpului, nicidecum să renunțe la ele.