Criza semiconductorilor a creat noi reguli pe piața auto. Chiar dacă oficialii de la nivel înalt luptă împotriva schimbărilor climatice, piața auto second hand cu mașini care poluează este în floare. Multe dintre modelele preferate de mașini au fost oprite din fabrică, iar mașinile deja rulate se vând la extra-preț.
Fără varianta de reînnoire cu mașini moderne, rămâne soluția de a cumpăra mașini vechi, care pot fi recondiționate. Vorbim despre criza cipurilor, care îi afectează atât pe producătorii, cât și pe clienții industriei auto.
Cel mai recent raport al INS arată că în trimestrul 3 importurile de mașini second-hand în țară a fost de 72%, în condițiile în care prețurile la mașinile rulate au crescut și cu 100 la sută în multe cazuri, vorbim despre scumpiri de câteva mii de euro.
Un raport al Auto Trader arată că aproape 20% dintre mașinile second-hand sunt mai scumpe decât cele noi. Explicația este cât se poate de simplă, mai mulți producători de mașini au anunțat că au pus în așteptarea fabricarea anumitor modele, iar altele care aveau cereri extrem de mari se fabrică în ediții limitate.
Modele second hand căutate
Modelele cele mai căutate, precum Focus și Kuga ale celor de la Ford, se numără printre modelele care prezintă cele mai mari creșteri de preț, potrivit Auto Trader Group. Marii giganți ai industriei, printre care Volkswagen și Stellantis, sunt în continuare prinși în menghina penuriei globale a semiconductorilor, care s-a agravat în timpul celui de-al treilea trimestru, atunci când focarele de Covid-19 au condus la oprirea activităților în facilitățile de ambalare și testare a chip-urilor în țările din Asia de Sud-Est. Dacă mergem peste ocean, vom observa această anomalie în special la anumite modele de autoturisme. De exemplu, Tesla Model 3 la mâna a doua costă acum 45.677 de dolari, față de modelul nou care costă 44.409 dolari. În fruntea listei, Kia Telluride care costă la mâna a doua cu 8,1% mai mult decât modelul nou, respectiv 47.730 de dolari față de 44.166 dolari. Aceste cifre sunt cu atât mai remarcabile cu cât o mașină pierde din valoare, în medie, între 20% și 30% după un an, iar apoi între 15% și 18% în fiecare an în următorii cinci ani. În cazul Kia Telluride, o mașină la mâna a doua ar trebui să coste între 30.000 și 35.000 de dolari după un an de utilizare. Rezultă, deci, o diferență în plus între 12.000 și 18.000 de dolari.
Însă nu poate nega nimeni că modele mai vechi au și un grad mai mare de poluare, ceea ce înseamnă că lupta împotriva schimbărilor climatice este ignorată. În țara noastră, nu mai există nicio taxă de poluare din 2017, ceea ce înseamnă că cei care își cumpără mașini sunt scutiți de alte taxe. Este absolut inexplicabil cu cineva ar vrea să plătească bani în plus pentru un lucru folosit, doar de dragul unei mărci sau a unui model de mașină.
Concedieri și salarii tăiate
Ford și Dacia, uzinele de la noi din țară produc și ele tot mai puține mașini, ceea ce înseamnă că și noile exemplare se vând mai scump. Mai mult, sunt afectați și angajații, zeci de mii de oameni care sunt trimiși cu forța în șomaj tehnic.
Grav afectată este și Germania, unde se regăsesc mărci puternice precum Volkswagen, Daimler şi BMW, iar industria auto este responsabilă pentru aproximativ 5% din PIB şi peste 800.000 de locuri de muncă în cea mai mare economie a Europei. Și în SUA, mergem gigantul General Motors se plânge că o duce greu și că a trimis milioane de angajați în șomaj forțat.
Producția sa de vehiculeledisponibile la vânzare la sfârșitul lui iunie era de 211.974 unități, față de 334.628 unități la sfârșitul lui martie sau 809.387 la sfârșitul lui iunie 2019, înaintea pandemiei. Încotro ne îndreptăm cu această criză de semiconductori? Cel mai probabil cu scumpiri uriașe și spre o industrie auto reciclată. Veștile proaste nu se opresc, deoarece această criză de cipuri se va întinde pe o durată de încă 2-3 ani, estimează analiștii de pe plan internațional.