”Studiul, realizat de Deloitte România, relevă faptul că OUG 114/2018 va avea efecte negative, printre care menţionăm scăderea contribuţiilor la bugetul de stat, perturbarea concurenţei din piaţa de gaze naturale, eşecul de a proteja consumatorii casnici, dar si riscul declanşării unor investigaţii la nivel europena pe tema unui potenţial ajutor de stat pentru consumatorii industriali”, se arată în comunicat.
Studiul a confirmat estimarea efectului negativ direct asupra bugetului de stat de peste 2,2 miliarde de lei anual, pe care ROPEPCA a semnalat-o în ultimul comunicat de presă pe marginea acestui subiect.
”Studiul realizat de Deloitte analizează impactul actului normativ în baza datelor publice disponibile, şi confirma consecinţele negative pentru economia românească şi pentru consumatori. Dorim ca prin acest instrument să contribuim la informarea corectă a opiniei publice despre efectele acestei Ordonanţe şi sperăm să facilităm înţelegerea necesităţii revizuirii măsurilor impuse asupra pieţei de gaze naturale prin OUG 114/2018”, a afirmat preşedintele ROPEPCA, Saniya Melnicenco.
De asemenea, piaţa concurenţială a gazelor din România va înceta în cele din urmă să existe în perioada aprilie 2019 – martie 2022, potrivit asociaţiei. Astfel, obligaţia de a vinde gaze naturale la un preţ reglementat va face concurenţa în producţia de gaze naturale să scadă, întrucât producătorii independenţi mici nu îşi vor putea finanţa operaţiunile la un preţ plafonat. Totodată, consumatorii casnici vor fi afectaţi, potrivit studiului.
”Studiul Deloitte ne mai arată că, deşi interesul consumatorilor casnici a fost anunţat ca fiind în centrul acestor măsuri de reglementare, impactul lor multiplu asupra preţului final, prin introducerea impozitului de 2% pe cifra de afaceri aplicat tarifelor, sau prin recuperarea pierderilor din trecut ale furnizorilor către consumatori casnici, pot duce la un preţ cu amănuntul mai mare, contrar scopului OUG 114/2018”, se arată în comunicat.
Pentru a proteja interesul consumatorilor, potrivit Deloitte, România ar trebui să evalueze cu atenţie implementarea adecvată a conceptului de consumator vulnerabil, să acorde sprijin financiar direct celor care au nevoie şi să evite subvenţionarea gospodăriilor care depăşesc venitul mediu la nivel regional/naţional.
”Mai mult, consumatorii industriali români vor beneficia de preţuri interne ale gazului stabilite în mod arbitrar la o valoare plafonată, mult sub preţurile pieţei, ceea ce va duce la acuzaţii din partea comunităţii europene privind primirea unui ajutor de stat”, se arată în comunicat.
Asociaţia menţionează că, în ceea ce priveşte datele legate de producţia internă, Deloitte a apelat la datele Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză (CNSP), care indică o creştere a producţiei interne în următorii ani.
”De aceea, analiza arată un scenariu mai optimist decât cel la care se aşteaptă operatorii din piaţă. Conform unei analize interne a ROPEPCA, din cauza reducerii proiectelor de investiţii în urma OUG 114/2018, precum şi a opririi producţiei din zăcămintele marginale care nu vor mai fi rentabile prin aplicarea noului preţ reglementat, producţia internă va scădea”, se arată în comunicat.
În prezent, în România există peste 400 de zăcăminte petroliere şi peste 13.000 de sonde active, prin eforturile companiilor din sector, asigură peste 90% din consumul României de gaze naturale. Pentru menţinerea constantă a nivelului producţiei de ţiţei şi gaze este nevoie de investiţii semnificative şi de un cadru fiscal stabil, predictibil şi competitiv, potrivit ROPEPCA.