În ultimele săptămâni s-a discutat frecvente despre noile modificări aduse Codului Fiscal, iar una dintre cele mai surprinzătoare noutăți face referire la impozitarea jocurilor de noroc. Modificarea pragurilor și a procentelor, precum și scutirea veniturilor obținute de la operatorii offline nu este privită cu ochi buni de către specialiști.
Noile praguri de impozitare ale pariurilor și jocurilor de casino, care ar putea intra în vigoare de la 1 august 2022:
- Pragul 1: Veniturile de până la 3.000 RON (inclusiv) se impozitează cu 10%
- Pragul 2: Veniturile care depășesc 3.000 RON și nu trec de 10.000 RON (inclusiv) se impozitează cu 300 RON + 20% din ceea ce depășește suma de 3.000 RON
- Pragul 3: Veniturile care depășesc 10.000 RON se impozitează cu 1.700 RON + 40% din ceea ce depășește suma de 10.000 RON.
Asta înseamnă că, de luna viitoare, în cazul efectuării unei retrageri de 1000 RON, după revendicarea și rularea unui bonus la cazinoul Mr. Bit, jucătorul va trebui să plătească un impozit de 100 RON, adică cu 99 RON mai mult decât în prezent. Totuși, veniturile de până la 600 RON (inclusiv), obținute în cadrul cazinourilor, sălilor de jocuri, cluburilor de poker sau a altor activități de pariere din domeniul offline vor fi scutite de la impozitare. Prevederile ar urma să apară în proiectul de ordonanță ce va fi pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor.
Vechile praguri de impozitare ale jocurilor de noroc în România, valabile până la 1 august 2022:
- Pragul 1: Veniturile de până la 66.750 (inclusiv) se impozitează cu 1%
- Pragul 2: Veniturile care depășesc 66.750 RON și nu trec de 445.000 RON (inclusiv) se impozitează cu 667,5 RON + 16% din ceea ce depășește suma de 66.750 RON
- Pragul 3: Veniturile care depășesc 445.000 RON se impozitează cu 61.187,5 RON + 25% din ceea ce depășește suma de 445.000.
Propunerea de mărire a taxelor percepute jucătorilor poate avea însă anumite consecințe nefaste pentru economia țării noastre. Unul dintre principalele pericole este legat de faptul că, noile reguli ar putea să-i determine pe anumiți jucători se îndrepte către operatori nelicențiați, în tentativa de a evita aceste taxe.
Un alt mare semn de întrebare este ce vor face operatorii licențiați cu privire la parteneriatele publicitare. Două treimi din veniturile televiziunilor sunt obținute din industria jocurilor de noroc. În contextul unor astfel de incertitudini, contractele în vigoare ar putea să nu mai fie reînnoite.
Sportul ar putea avea mult de suferit, în contextul în care numeroase foruri, competiții (Federația Română de Fotbal, Liga 1, Cupa României, Federația Română de Hochei și Federația Română de Baschet ș.a.) și cluburi (CFR Cluj, FCSB, Universitatea Craiova, Farul Constanța, CSM București etc.) sunt sponsorizate de către casele de pariuri online. Bugetele multor entități sportive ar putea fi grav afectate în cazul în care operatorii vor decide să-și retragă sprijinul sau chiar să-și înceteze activitatea în țara noastră.
Interesant este că practicanții de jocuri de noroc din Germania, Franța, Marea Britanie, Belgia și Danemarca nu sunt taxați pentru veniturile provenite din pariuri sportive și jocuri de cazinou, deși industria este foarte bine reglementată.