Obiceiurile cumpărătorilor de mașini din Europa variază de la o țară la alta, deoarece oamenii diferă semnificativ în ceea ce privește puterea de cumpărare și așteptările pe care le au de la un vehicul. Cu toate acestea, există un lucru care îi unește pe toți șoferii care sunt în căutarea unei mașini second hand – dorința de a beneficia de un preț cât mai mic. Pentru șoferii români, prețul este și mai important – 44,8% dintre cumpărătorii de pe piața auto second hand consideră prețul ca fiind cel mai important factor atunci când iau o decizie de cumpărare. Un nou studiu carVertical analizează îndeaproape obiceiurile de cumpărare ale românilor pe piața mașinilor la mâna a doua.
Românii nu sunt la fel de conservatori precum francezii
Intervalul în care românii își schimbă cel mai des mașina este de 4-6 ani de la achiziționare, marjă care se încadrează în media țărilor din regiune. 36,5% dintre români tind să-și cumpere un alt vehicul la 4-6 ani, ceea ce este exact la fel ca în Franța (36,5%) sau în Polonia (36,6%).
Fiecare al zecelea cumpărător român caută să-și schimbe vehiculul între 7 până la 10 ani, interval de timp cu procentaj foarte asemănător cu Ungaria (10,4%). Un sfert dintre români schimbă vehicule la fiecare 1-3 ani, ceea ce este foarte asemănător cu obiceiurile șoferilor din Franța (25,9%).
„Mai mult de o cincime dintre respondenții din România ne-au spus că sunt în proces de cumpărare a primei lor mașini, ceea ce înseamnă că țara ar putea avea o pondere mai mare de șoferi noi în comparație cu piețele învecinate”, spune Matas Buzelis, șeful departamentului de comunicare al carVertical.
Mai mult, 6,1% dintre șoferii români tind să-și înlocuiască mașina mai rar decât la fiecare 10 ani ceea ce face România mai puțin conservatoare la acest capitol decât Franța (12,9%), Cehia (10%) sau chiar Italia (7,9%).
Românii aleg ori mașini ieftine ori foarte scumpe
În funcție de marcă, model, anul de fabricație și starea actuală, o mașină la mâna a doua poate costa de la câteva sute până la câteva zeci de mii de euro. Cât sunt dispuși românii să cheltuiască pe un vehicul?
În jur de 8,9% dintre șoferii români decid să-și achiziționeze un vehicul de până la 4.900 de lei. În același timp, în țări precum Polonia și Cehia aproximativ 10% dintre șoferii se așteaptă să cheltuiască nu mai mult de 4.900 de lei pentru o mașină, în timp ce în Ungaria, această pondere este de 10,3%.
Totuși, cea mai populară categorie de preț pentru o mașină second hand în România este cea cuprinsă între 4.900 și 14.800 lei. Mai mult de un sfert dintre proprietarii de mașini (25,6%) decid să cheltuiască o sumă care se încadrează între aceste limite pentru următoarea lor achiziție. 15,5% dintre cumpărătorii de mașini second hand au un buget cuprins între 14.800 și 24.600 lei, în timp ce 16,8% dintre șoferi vizează mașini cu prețuri de 24.600-49.200 lei.
Când vine vorba de vehicule mai scumpe, 12,2% dintre cumpărătorii de mașini cheltuiesc sume între 49.200 și 73.900 de lei. Capitolul la care românii excelează în raport cu restul europenilor este cel al mașinilor de lux – 5,1% dintre șoferii din România au declarat că aleg vehicule care costă între 221.600 și 295.400 de lei iar 5,6% vehicule de peste 295.400 lei.
Situația economică dintr-o anumită țară reflectă cât de mult doresc șoferii să plătească pentru un vehicul second hand. În România, Polonia, Ungaria și Cehia, majoritatea cumpărătorilor cheltuiesc până la 14.800 de lei pe mașini. Aceste cifre sunt mult mai mari în țările vest-europene, cum ar fi Italia, Marea Britanie și Franța, unde majoritatea se încadrează între 24.600 și 73.900 de lei când achiziționează un vehicul second-hand.
Price for a used car, lei | < 4900 | 4900 – 14800 | 14800 – 24600 | 24600 – 49200 | 49200 – 73900 | 73900 – 98600 | 98600 – 147900 | 147900 – 221600 | 221600 – 295400 | 295400 + |
Share of car buyers | 8,9% | 25,6% | 15,6% | 16,8% | 12,2% | 2,8% | 3,6% | 4,1% | 5,1% | 5,6% |
Mașinile care au fost avariate în trecut sunt mai puțin căutate
Atunci când aleg o mașină, majoritatea șoferilor români sunt îngrijorați de starea sa tehnică. Istoricul coliziunilor și prețul sunt de asemenea printre prioritățile principale. Emisiile de carbon sau țara de origine a unui vehicul sunt factorii cei mai puțin importanți.
Cumpărătorii de mașini second hand acordă prioritate lucrurilor similare în toate țările chestionate. Starea tehnică, prețul și siguranța sunt cei mai importanți factori pentru șoferii din Ungaria, Italia și Spania. Cu toate acestea, pentru majoritatea șoferilor români, siguranța nu este printre prioritățile de top.
„Aspectul unei mașini nu este important în majoritatea țărilor, totuși, este unul dintre factorii cei mai semnificativi pe care șoferii români îi iau în considerare atunci când caută un vehicul. În timp ce cumpărătorii din fiecare țară își doresc o mașină de încredere, prioritățile și prețurile pe care și le pot permite variază”, explică Buzelis.