Criza semiconductorilor la nivel internațional apărută încă din pandemie a schimbat piața auto la nivel global. Mașinile s-au tot scumpit, înmatriculările de mașini noi au mai scăzut, iar prețurile sunt mai mari. Mulți își încearcă norocul cu mașinile electrice, dar după o perioadă realizează că sunt și ei afectați de criza energetică.
Anul 2022 a fost unul mai slab decât cel din 2021, ca urmare a crizelor cumulate, însă producătorii din industria auto încep să se reinventeze pentru că criza microcipurilor mai durează cel puțin 1 an, potrivit datelor Asociației Constructorilor de automobile din România.
Înmatriculările de autoturisme noi în Romania au scăzut în noiembrie 2022 cu -3.54% fata de noiembrie 2021, atingând un volum de 11.074 unități. Pe primele unsprezece luni din 2022, înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 116.891 unități, în creștere cu 6.9% fata de perioada similara din 2021, respectiv 109.350 unități.
În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în Romania, volumul acestora a atins în noiembrie 2022 cifra de 25.537 unități, o scădere de –15.66% fata de noiembrie 2021.
TOP MAȘINI ÎNMATRICULATE ÎN 2022
DACIA = 34.667 unitati
TOYOTA = 9.605 unitati
HYUNDAI = 8.995 unitati
FORD = 8.012 unitati
SKODA = 7.997 unitati
VOLKSWAGEN = 7.565 unitati
RENAULT = 7.082unitati
PEUGEOT = 3.333 unitati
MERCEDES = 3.273 unitati
În ceea ce privește numărul de mașini electrice, specialiștii anunță că au fost înmatriculate în România peste 10.000 vehicule electrice, mai mult decât în ultimii doi ani cumulat.
„Sfârșitul lui 2022 vine cu o confirmare a tendinței observate pe parcursul ultimilor ani, aceea că vehiculele electrice sunt la mare căutare. Ne bucurăm să vedem că tot mai mulți români se îndreptă spre e-mobilitate și credem că trendul se va menține pe creștere, cu luni mai bune și mai puțin bune, în funcție de schimbările survenite în piață. Ne propunem să susținem în continuare această creștere printr-o infrastructură de încărcare corespunzătoare”, a declarat Claudiu Suma, CEO LEKTRI.CO.
Dacia Spring se menține, în continuare, în topul preferințelor românilor, înregistrând 459 de unități înmatriculate doar în noiembrie, cca. 50% din total. Pe locul al doilea în această lună revine VW E-UP, cu 59 de înmatriculări, urmat de Renault Megane E-TECH, cu 31 de unități înmatriculate, care, potrivit reprezentanților LEKTRI.CO. În topul general al parcului de VE, Dacia Spring își păstrează poziția cu cca 35% din total (8,092 unități), iar pe locul al doilea se regăsește Renault ZOE, cu 9,2% (2,123 unități). Însă dacă până de curând Tesla Model 3 se afla pe podium, acest model a pierdut din avânt, iar VW E-UP, care se afla pe poziția a patra, a rămas în continuare la mare căutare, urcând pe locul al treila, cu un procentaj de 5,5% (1,265 unități).
Raportat la infrastructura de încărcare, dacă luăm în considerare doar încărcătoarele publice, fără restricții, cele mai utilizate sunt cele AC Type 2 și cele de tip fast-charger CCS/CHAdeMO. Potrivit portalului Plugshare, luna trecută a fost instalat punctul de încărcare cu numărul 3000 pe teritoriul României. În prezent, se regăsesc cca. 3,040 de încărcătoare publice, iar numărul locațiilor publice de încărcare a ajuns la 1,378.
În ultimii 10 ani, valoarea conținutului de semiconductori per mașină s-a dublat, depășind 600 de dolari la nivel global. Având în vedere mixul european (mai sigur, mai conectat, mai ecologic decât mașina medie), valoarea europeană depășește cel mai probabil această valoare.
„Situația va rămâne foarte complicată până la sfârșitul anului 2023, apoi se va relaxa puțin. Producătorii de semiconductori au interes să facă din nou afaceri, mai ales că cresc prețurile.”, a declarat Carlos Tavares, șeful Grupului Stellantis.
Presupunând că producția europeană scade cu încă 1% în 2022, alte 47 de miliarde de euro ar putea fi pierdute, ceea ce înseamnă un total de 98 de miliarde de euro. Germania s-a confruntat cu cea mai mare lovitură, 47,5 miliarde de euro pierdute în 2021 și 2022, deoarece sectorul său auto deține o pondere mai mare în formarea valorii adăugate, în ansamblul economiei. Totuși, există și o parte plină a paharului. Nivelurile stocurilor de mașini existente la retaileri a ajuns la un minim istoric, dar acest lucru sugerează că ar putea exista un potențial mare de creștere, dacă producția se reia în 2023, se arată în analiza specialiștilor de la Allianz Research. La nivel global, industria auto și-a redus considerabil producția, ea fiind cu 18 milioane de unități mai mică în comparație cu anul 2019, când au apărut primele semnale ale crizei semiconductorilor.