4.1 C
București
luni, 11 noiembrie 2024
AcasăEconomieAeroportul Kogălniceanu supraviețuiește din subvenții, dar își plătește regește directorii

Aeroportul Kogălniceanu supraviețuiește din subvenții, dar își plătește regește directorii

Fiecare pasager care a trecut, anul trecut, prin aeroportul internațional Mihail Kogălniceanu i-a adus directorului general un venit de 2,3 lei. Acesta este calculul simplu care reiese după ce împărțim numărul total de pasageri cu cel al veniturilor directorului Bogdan Ionuț Artagea (foto). Potrivit unui comunicat de presă, Societatea Națională Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanța S.A. a încheiat anul 2018 cu un trafic total (comercial și necomercial; în cea din urmă categorie intră și militarii americani de la baza din Kogălniceanu, care folosesc acest aeroport) de 143.324 pasageri, în creştere cu 5,6% faţă de anul 2017. De asemenea, a fost înregistrat un număr de 7.339 mişcări aeronave (aterizări şi decolări), în creştere cu 13,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În ceea ce privește traficul comercial de pasageri, creșterea pentru anul 2018 versus anul 2017, este de 7,9%, valoarea înregistrată fiind de 137.736 pasageri rezultați din curse efectuate în regim regulat, charter și aviație generală, fiind al patrulea an consecutiv în care traficul comercial de pasageri crește. „Această -creștere a traficului comercial de pasageri s-a datorat rutelor existente precum Istanbul și Londra pe tot parcursul anului și rutelor externe deschise pe perioada sezonului estival (Paris, Bruxelles, Milano, Tallinn) și destinații interne (Timișoara, Cluj-Napoca, Oradea, Satu Mare).“, a precizat Bogdan Artagea (foto), directorul general al aeroportului.

Pentru anul 2019 este prognozată o creștere de 4,5% a traficului comercial. Atragerea în continuare de noi operatori aerieni rămâne obiectivul principal în anul curent.

Salariu de 27.816 lei pe lună

Potrivit „situației drepturilor salariale și alte drepturi“, document publicat pe pagina de internet a aeroportului, directorul general beneficiază de drepturi salariale de 27.816 lei pe lună, adică 333.792 lei pe an. Împărțit la numărul de 143.324 de pasageri, rezultă că fiecare pasager i-a adus directorului un venit de 2,3 lei. În plus, acesta a beneficiat de autoturism și telefon de serviciu. Nu stă rău la venituri nici directorul economic. Acesta are drepturi salariale de 19.843 de lei pe lună, la care se adaugă autoturism, telefon, dar și locuință de serviciu. În schimb, inginerii, economiștii, referenții de specialitate, inspectorii, consilierii juridici, auditorii interni primesc între 2.376 și 2.808 de lei.

Pierderi în prima parte a anului

În prima parte a anului, aeroportul a înregistrat venituri totale de 10,98 milioane lei și cheltuieli totale de 15,12 miloane lei, de unde rezultă o pierdere de 4,12 milioane lei. Pentru anul 2018, AIMK își prognozase venituri de 29,81 milioane de lei, din care cea mai mare parte, adică 18,41 milioane lei, provin din subvenții, conform prevederilor legale. Subvențiile sunt acordate de Ministerul Transporturilor, din banii contribuabililor. Ministerul deține 60% din acțiunile aeroportului, restul fiind împărțit egal între Fondul Proprietatea și Consiliul Județean Constanța. Din totalul veniturilor, numai circa un o șesime, adică 5,54 milioane lei, reprezintă venituri din servicii prestate, iar 1,72 milioane lei sunt venituri din redevențe și chirii. AIMK și-a bugetat cheltuieli de 29,81 milioane lei, adică fix cât veniturile. Peste jumătate din această sumă reprezintă cheltuieli cu salariile, adică 19,67 milioane lei. Din cheltuielile salariale, 2,12 milioane lei sunt reprezentante numai de bonusurile acordate.

Site de 158.270 de lei

În ciuda subvențiilor -masive pe care le-a primit, sau poate tocmai datorită lor, AIMK și-a permis mai mule investiții în 2018. A obținut noul certificat de autorizare care atestă că -îndeplinește cerințele pentru operarea aeronavelor cu literă de cod F Boeing B747-8F, și că a obținut recertificarea Sistemului de Management al Calităţii în urma tranziției la standardul ISO 9001:2015. De asemenea, a cheltuit 144.135 pentru realizarea unui nou site. Contractul a fost încheiat în data de 12.10.2018 cu un SRL din -Iași, la valoarea 134.000,00 lei (fără TVA). Firma a avut, în 2017, un singur angajat și o cifră de afaceri de 144.135 lei.

Clujul, la ani-lumină distanță

Comparativ cu aeroporturi din județe similare cu Constanța, cel din Kogălniceanu este un pitic. În anul 2018, de pildă, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu“ din Cluj s-au înregistrat 2.782.401 pasageri. De asemenea, traficul de marfă a înregistrat o creștere de 2% față de anul 2017. În prezent de pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu“ Cluj se operează zboruri către 38 de destinații din 19 țări din Europa și Orientul Mijlociu, operate de companiile aeriene Tarom, Wizz Air, -Lufthansa, LOT Polish Airlines, Blue Air și Turkish Airlines, urmând ca din luna aprilie a anului 2019 să opereze și compania -aeriană Ryanair.

Cele mai citite

Ghid complet: cum să economisești costuri la transportul aerian de marfă

Transportul aerian de marfă contribuie la economia globală, însă gestionarea eficientă a costurilor este cheia pentru a rămâne competitiv în acest domeniu rapid...

Costul creditelor în România: De ce plătim dublu față de UE, chiar și cu inflația în scădere

Dobânzile mari la creditele din România sunt un paradox pentru consumatori și companii, în ciuda scăderii inflației România, alături de alte țări din Europa Centrală...

Lamine Yamal s-a accidentat și pierde meciurile din naționala Spaniei! Cât va lipsi starul Barcelonei

Leziunea la gleznă suferită în meciul din Liga Campionilor împotriva Stelei Roșii îl ține pe tânărul jucător spaniol în afara terenului. Lamine Yamal, tânărul talent...
Ultima oră
Pe aceeași temă