Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Pawel Pawlikowski

Premiile Academiei Europene de Film. Renașterea cinematografului polonez

Cinci ani i-au trebuit regizorului polonez Pawel Pawlikowski să facă un nou film – „Zimna wojna/Cold war/Războiul rece“ (Polonia/Franța/Marea Britanie, 2018) – cu care să ia toate premiile importante ale Premiilor Academiei Europene de Film.

Share

Cristian Curus 0 comentarii

Actualizat: 17.12.2018 - 17:00

Pawel Pawlikowski spunea jurnaliștilor înainte de începerea sesiunii de interviuri de sâmbătă dimineață că a venit să se revadă cu ei și cu membrii academiei. Toți am râs complice. Când vine Pawlikowski la un astfel de eveniment nu vine doar ca să „vadă“ pe cineva, ci să și plece cu ceva.

Regizorul care a luat la gala Academiei Europene de Film din 2014 cam tot ce se putea lua cu filmul scris și regizat de el, „Ida“ – premiile pentru regie, scenariu, montaj și pentru cel mai bun film –, iar două luni mai târziu (februarie 2015) lua Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină, a venit la Sevilla, a ținut câteva interviuri și câteva discursuri și a plecat acasă cu cinci statuete (dintr-un total de șase nominalizări).

Drama „Zimna wojna/Cold war/Războiul rece“ (Polonia/Franța/Marea Britanie, 2018) spune povestea Zulei (interpretată remarcabil de Joanna Kulig ‒ o actriță de televiziune care intră timid în cinematografia europeană), o tânără cântăreață și a lui Wiktor (Tomasz Kot), un muzician înnebunit după libertate.
Pawlikowski a poziționat povestea de dragoste într-o perioadă neagră din istoria Poloniei ‒ în timpul Războiului Rece. O poveste care se desfășoară de o parte și de alta a Cortinei de Fier – în Polonia, Berlin, Iugoslavia și Franța (Parisul boem al anilor ’50).

Zula și Wiktor sunt extrem de diferiți ‒ vin totuși din două lumi diferite ‒ cu un temperament aflat la poluri opuse, cu viziuni politice aflate în opoziție și fiecare cu imperfecțiunile sale umane, cei doi reușesc totuși să trăiască o frumoasă idilă.

În cadrul discursului de acceptare al premiului pentru cel mai bun scenariu – semnat tot de regizorul Pawel Pawlikowski –, acesta spunea râzând că „ceea ce ați văzut în scena de dinainte (n.a. – scena utilizată de organizatori pentru prezentare a filmului în cadrul listei de nominalizați) este una dintre puținele scene care au fost filmate conform scenariului original“.

Toți cei peste 1.600 de cineaști, jurnaliști și spectatori s-au amuzat teribil de declarația regizorului, însă aceasta este realitatea. Pawlikowski nu numai că regizează, dar vrea să regizeze ceea ce scrie singur – scenariul pentru „Zimna wojna/Cold war/Războiul rece“ suferind sute de modificări până la începutul filmărilor.

La finalul serii de gală de la Sevilla dragostea a învins, fiind răsplătită cu un total de cinci premii. „Zimna wojna/Cold war/Războiul rece“ a primit premiul pentru cel mai bun film al anului, cea mai bună regie, cel mai bun scenariu și cea mai bună actriță în rol principal. La acestea se adaugă premiul pentru scenografie acordat de un juriu de specialitate și anunțat cu câteva săptămâni înainte de eveniment.

Moda alb-negru sau reîntoarcerea la origini?

L-am întâlnit pe Pawel Pawlikowski imediat după gală, umblând cu două statuete în mână pe holurile impozabilului Teatro de la Maestranza – spațiu cultural inaugurat în 1992 cu ocazia expoziției universale Seville Expo 92. I-am adus aminte că la un interviu pe care mi l-a acordat în 2014 a spus că nu promite să rescrie scenariul de nenumărate ori (scenariul peliculei „Ida“ a fost rescris la rându-i de aproape 100 de ori), însă promitea că vrea să treacă la peliculă color. Însă și „Cold war/Războiul rece“ a fost filmat tot alb-negru.

„Pentru mine este foarte important să am o poveste de spus. Și povestea aceasta poate fi perfecționată și din mers. Iar atunci când ești și regizor și scenarist este mai ușor să adaptezi. Iar povestea își impune singură, mai apoi, condițiile de filmare, forma în care să fie transpusă. Iar, în ceea ce privește «Cold war/Războiul rece» pelicula alb-negru este dictată de perioada aleasă – anii ’50“, a explicat Pawlikowski.

Pe de altă parte, criticii și jurnaliștii prezenți la eveniment, comentau înaintea galei că regizorul polonez alege pelicula alb-negru cu intenție știind că media de vârstă a membrilor Academiei Europene de Film este destul de mare – ceea ce înseamnă că o peliculă alb-negru le poate stârni și nostalgii –, dar și că peste ocean un astfel de film poate aduce un nou Oscar.

Să nu uităm de succesul pe care le-au avut „Schindler’s List/Lista lui Schindler“ (1993) și „The Artist/Artistul“ (2011) – singurele filme alb-negru, pe lângă „Ida“, nominalizate la Oscar în ultimii 25 de ani și care au și luat premii.

Nu spune nimeni că acesta a fost singurul merit al filmelor, însă este un amănunt care îi face pe membrii celor două Academii să privească peliculele cu alți ochi.

Titanii serii

Ca în fiecare an Academia Europeană de Film premiază și o serie de cineaști care și-au adus contribuția în dezvoltarea și promovarea cinematografiei europene de-a lungul anilor.

Primul care a urcat pe scenă a fost regizorul elen Costa-Gavras, în acordurile melodiei „O Antonis“ ale compozitorului Mikis Theodorakis – melodia este parte a coloanei sonore a thrillerului politic „Z“ (1969 – câștigător al Oscarului pentru cel mai bun film într-o limbă străină și a marelui premiu la Festivalul Internațional de Film de la Cannes), filmul-semnătură al lui Gavras. Umil și cu lacrimi în ochi Gavras a ținut probabil cel mai simplu discurs din cei zece ani de când particip la această gală. „Simt o puternică emoție și este o mare onoare pentru mine“, a spus regizorul în vârstă de 85 de ani. „Vreau să îi mulțumesc soției mele că a rămas lângă mine în ciuda problemelor continue pe care le-am avut“, a adăugat regizorul făcând referire la faptul că filmele și opiniile sale politice au deranjat în permanență.

 

Academia a mai oferit două premii speciale

Premiul Academiei de Film Europene pentru întreaga activitate a mers la actrița spaniolă Carmen Maura, cea care se poate lăuda cu cele mai multe premii Goya (Oscarurile spaniole) și cu faptul că este una dintre puținele actrițe care a descoperit un regizor, pe Pedro Almodovar.
La interviul oferit în exclusivitate pentru „România liberă“ și pe care o să-l puteți citi în curând, Maura mi-a spus că după o serie de filme cu Almodovar a simțit nevoia de o pauză.

„L-am ajutat să se lanseze, l-am făcut celebru, dar apoi amândoi am avut nevoie de o pauză. Numai că, vezi tu, pauza asta a durat aproape 20 de ani. 20 de ani în care nu ne-am văzut nici măcar pentru o cafea!“, a spus actrița amuzată. Nu, nu a fost supărată pe Almodovar, și nici Almodovar pe ea... iar mai târziu au continuat să colaboreze împreună.

Premiul pentru contribuția la promovarea cinematografiei europene (European Achievement in World Cinema) a ajuns la actorul Ralph Fiennes, cunoscut pentru rolul terifiant din „Lista lui Schindler“ (1993, regia Steven Spielberg), din drama romantică „The English Patient/Pacientul Englez“ (1996, regia Anthony Minghella), din comedia „The Grand Budapest Hotel“ sau din seria de filme „Harry Potter“ (unde îl interpretează pe întunecatul Lord Voldemort).

Sevilla, alegerea perfectă

Gala premiilor Academiei Europene de Film a ajuns, în sfârșit, într-o adevărată casă a cinematografiei. O dată la doi ani această gală anuală călătorește de la Berlin – orașul care găzduiește sediul principal al Academiei – într-un alt oraș european.

În ultimii zece ani regula era ca orașul-gazdă să fie capitală Culturală Europeană. Pentru cea de-a XXXI-a ediție, Academia a făcut o derogare, alegând Sevilla fără un motiv anume, ci la insistențele administrației locale și regionale (Andaluzia, a cărei capitală este Sevilla).

Regiunea andaluză și-a construit în ultimele decenii o imagine a unor autorități locale care susțin industria cinematografică, evident acest lucru aducând bani la buget atât din taxele pentru filmări, cât și prin un influx tot mai mare de turiști. Fără litoralul și stațiunile de pe Costa del Sol (200 km mai la sud), Sevilla a încercat să-și construiască o imagine turistică așa cum a putut, bazându-se pe patrimoniul cultural pe care-l are.

 

LISTA COMPLETĂ A PREMIILOR ACADEMIEI EUROPENE DE FILM 2018

Filmul European 2018 / European Film 2018
Zimna wojna / Cold war / Războiul rece
Regia: Pawel Pawlikowski
Polonia/Franța/Marea Britanie, 2018

Regizorul European 2018 / European Director 2018
Paweł Pawlikowski
Zimna wojna / Cold war / Războiul rece
Polonia/Franța/Marea Britanie, 2018

Cel mai bun scenarist 2018
Paweł Pawlikowski
Zimna wojna / Cold war / Războiul rece
Polonia/Franța/Marea Britanie, 2018

Actorul European 2018 / European Actor 2018
Marcello Fonte
Dogman / Frizerul de câini
Regia: Matteo Garrone
Italia/Franța, 2018

Actrița Europeană 2018 / European Actress 2018
Joanna Kulig
Zimna wojna / Cold war / Războiul rece
Regia: Pawel Pawlikowski
Polonia/Franța/Marea Britanie, 2018

Descoperirea Europeană 2018 / European Discovery 2018 – Prix FIPRESCI
Girl / Balerina
Regia: Lukas Dhont
Belgia/Olanda, 2018

Comedia Europeană 2018 / European Comedy 2018
THE DEATH OF STALIN
Regia: Armando Iannucci

Cea mai bună animație a anului 2018 / European Animated Feature Film 2018
ANOTHER DAY OF LIFE
Raúl de la Fuente & Damian Nenow

Documentarul European 2018 / European Documentary 2018
Bergman: A Year in a Life
Regia: Jane Magnusson
Suedia/Norvegia, 2018

Premiul pentru contribuția la promovarea cinematografiei europene
(European Achievement in World Cinema)
Ralph Fiennes

Premiul Academiei de Film Europene pentru întreaga activitate
Carmen Maura

Premiul onorific al președintelui și board-ului Academiei Europene de Film / Honorary Award Of The EFA President And Board
Costa-Gavras

Premiul pentru Co-Producție Europeană 2018 / European
Co-Production Award 2018 – Prix EURIMAGES
Giorgos Karnavas & Konstantinos Kontovrakis

Premiul de imagine:
„Carlo di Palma“ / European Cinematographer 2017 – Prix Carlo di Palma
Martin Otterbeck
Utøya 22. juli / U –JULY 22 / Utøya - 22 iulie
Regia: Erik Poppe
Norvegia, 2018

Scenograful European al Anului / European Editor 2018
Jarosław Kamiński
Zimna wojna / Cold war / Războiul rece
Regia: Pawel Pawlikowski
Polonia/Franța/Marea Britanie, 2018

Creatorul de costume European 2018 / European Costume ­Designer 2018
Massimo Cantini Parrini
Dogman / Frizerul de câini
Regia: Matteo Garrone
Italia/Franța, 2018
Monteurul European 2018 / European Production ­Designer 2018
Andrey Ponkratov
Leto / The summer / O vară rock’n’roll
Rusia/Franța

European Hair & Make-up Artist 2018
Dalia Colli, Lorenzo Tamburini& Daniela Tartari
Dogman / Frizerul de câini
Regia: Matteo Garrone
Italia/Franța, 2018

Compozitorul European 2018 / European Composer 2018
Christoph M. Kaiser & Julian Maas
3 Tage in Quiberon / 3 days in Quiberon / Trei zile în Quiberon
Regia: Emily Atef
Germania/Austria/Franța, 2018

Editorul de sunet 2018 / European Sound Designer 2018
André Bendocchi-Alves & Martin Steyer
The Captain
Regia: Robert Schwentke
Germania/Polonia/Portugalia/Franța, 2017

European Visual Effects Supervisor 2018
Peter Hjorthfor
Border
Regia: Ali Abbasi
Suedia/Danemarca, 2018

 

Corespondență de la Sevilla

Comentarii

loading...