8.2 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăCulturăPiaţa operelor de artă continuă să crească

Piaţa operelor de artă continuă să crească

Făcând  o incursiune în istoria licitaţiilorde artă, al căror debut s-a produs chiar din anul 1990 (Casa de licitaţii Alis), se poate constata , fără nici un fel de dubiu că acestea reprezintă  de departe cota cea mai mare de piaţă. Dacă în anii ’90 piaţa se derula în principal prin intermediul dealerilor, astăzi, studiile arată că peste două treimi din piaţă se datorează licitaţiilor, o pătrime prin galerii şi târguri de artă, în timp ce dealerii de artă au scăzut sub 10%.

Piaţa

După o stagnare  şi o restrângere a volumului tranzacţiilor în anii 2014 – 2016, datele statistice arată că în zilele noastre piaţa operlor de artă creşte în medie cu minumul 25% pe an, o creştere deosebit de spectaculoasă. Specialiştii susţin că nivelul pieţei operelor de artă se situează acum la un nivel de peste 10 milioane euro. În afară de colecţionari, mulţi oameni cu posibilităţi financiareau început să investească în opera de artă, aceasta reprezentând astăzi  una dintre cele mai profitabile şi sigure plasamente de capital.  

Picturile reprezintă de departe cota cea mai mare din  structura pieţei de la noi (circa 70%), urmată de grafică (28%), restul fiind reprezentat de sculptură, fotografie  şi decoraţii vintage.

 Picturile în ulei, cel mai bine vândute

Deja din structura pieţei rezultă că tablourile sunt cele mai căutate , în mod cu totul şi cu totul special cele în ulei pe pânză sau carton.

Linişte eternă, Nicolae Tonitza

Eșalonul artiștilor de patrimoniu de importanţă naţională (marii maeștri) continuă să reprezinte o investiţie sigură, operele semnate de marile nume ale artei românești fiind cele mai dorite atât de colecţionarii consecvenţi care vor să își întregească colecţia, cât și de nou-intraţii în piaţă care fie caută să își plaseze banii într-o investiţie sigură, fie doresc să înceapă o colecţie și aleg varianta consacrată.

Spre deosebire de pieţele occidentale, în care arta contemporană ocupă un segment important de piaţă, fiind şi cea mai dinamică (un tablou al celui mai cotat artist român contemporan, Adrian Ghenie, a stabilit un record la o licitaţie la Londra de 9 milioane de euro), la noi,în ciuda existenţei a numeroşi artişti talentaţi şi complecşi, arta contemporană nu este apreciată, fiind şi cel mai ieftin capitol de artă plastică în piaţa de artă. Aceasta deşi la sfatul unui consultant priceput, poate înregistra multipli de creștere mai mari decât într-alte pieţe convenţionale, mai reglementate din punct de vedere al management

Topul celor mai scumpe tablouri

O afacere bună, Octav Băncilă

Tablourile semnate de Nicolae Grigorescu au fost mult timp cel mai bine vândute, acestea deţinând recordurile de preţ mulţi ani. În  anul 2009, însă, tabloul “În iatac”, aparţnând lui Nicolae Tonitza spulberă orice record anterior, vânzându-se cu 290 000 de euro, în timp ce pictura “Două fete” a lui Ştefan Luchian obţine în anul 2013 în urma unei licitaţii la Goldart suma de 300 000 de euro. Totuşi  pe prima poziţie revine Nicolae Grigorescu  în urma unei licitaţii în decembrie 2017 când tabloul “Ţărăncuţe (de la fântână)” se adjudecă cu suma de 320 000 de euro! Se poate spune deci că trioul Grigorescu, Tonitza şi Luchian sunt, de departe, cel mai bine vânduţi.  Afirmaţia este confirmată chiar de ultima licitaţie importantă, Licitaţia ARTMARK de toamnă 2019, când opera lui Tonitza, “Lecţia”,  a fost achiziţionată cu 190 000 de euro, după o perioadă destul de lungă în care nu se mai trecuse la vânzări de 100 000 de euro

 

 

Cele mai citite

Seturi de mese si scaune pentru dining – cum alegi ceva potrivit pentru sufrageria ta

Seturile de mese și scaune sunt ideale pentru a fi poziționate într-un spațiu mare. Acestea sunt mari ca și volum și este nevoie de...

Seturi de mese si scaune pentru dining – cum alegi ceva potrivit pentru sufrageria ta

Seturile de mese și scaune sunt ideale pentru a fi poziționate într-un spațiu mare. Acestea sunt mari ca și volum și este nevoie de...

De ce nu se creează efectul de campanie electorală?

Campania electorală s-a declanșat neoficial în România. Criza desemnării candidatului comun al coaliției PSD-PNL are efecte profunde. În această perioadă, se fac calibrări de...
Ultima oră
Pe aceeași temă