Instituţia şi-a încetat activitatea o lună jumătate, determinată să-şi apere regimul special de care beneficiază, sortit să dispară în cadrul reformei sistemului de pensii promovat de guvernul francez, care a dus la greve şi manifestaţii în ţară începând cu 5 decembrie.
Un text al sindicatului a fost citit înainte de începerea reprezentaţiei de la Opera Bastille: „Pentru a păstra integritatea economică a Operei, am luat decizia de a asigura spectacolul din aceast seară, dar rămânem mobilizaţi pentru retragerea acestui proiect de lege”, potrivit unui videoclip publicat pe Twitter de un spectator aflat în sală.
Într-o lună şi jumătate de grevă, mai mult de 70 de spectacole au fost anulate. Pierderile financiare, care ajung de acum la aproape 15 milioane de euro, sunt mult mai mari decât contribuţia anuală a Statului la fondul de pensii pentru angajaţii de la Operă.
Din discurs, întrerupt de huiduieli şi aplauze, nu reiese dacă reluarea reprezentaţiilor este definitivă.
„Am încercat în numeroase moduri să ne exprimăm ataşamentul profund atât faţă de excelenţa casei noastre, cât şi de transmiterea unui patrimoniu cultural unic”, a precizat reprezentantul sindicatului.
Cu câteva ore înainte de Crăciun, mobilizarea greviştilor de la Opera din Paris a făcut înconjurul lumii atunci când aproximativ 40 de balerini din corpul de balet al Operei au oferit un mini-spectacol improvizat în faţa afişelor cu mesajele „Opera din Paris în grevă” şi „Cultura este în pericol” în aplauzele privitorilor.
O săptămână mai târziu, muzicienii din orchestra Operei din Paris au organizat un mini-concert pe scările de la Opera Bastille, interpretând câteva fragmente foarte cunoscute din repertoriul clasic, precum „La damnation de Faust”, de Hector Berlioz, sau „Danse des chevaliers” din „Romeo şi Julieta”, de Serghei Prokofiev, înainte de a încheia pe o interpretare a imnului – „La Marseillaise”.
La mijlocul lui ianuarie, orchestra şi corul Operei au oferit, între altele, un fragment din „Carmen”, de Bizet, şi „La Marseillaise” în aplauzele şi uralele spectatorilor: „Trăiască greva!”.
Opera ca şi Comedia Franceză sunt singurele instituţii culturale afectate de reforma pensiilor guvernului. Regimul special al Operei este unul dintre cele mai vechi din Franţa, datând de la 1698, sub Louis XIV. Acest regim permite ieşirea la pensie la vârsta de 42 de ani, ţinând cont de „dificultatea” meseriei, riscurile de a se răni şi de faptul că majoritatea balerinilor pot continua cu greu să danseze în balete după această vârstă şi la acelaşi nivel de excelenţă. Muzicienii, maşiniştii şi cântăreţii evocă de asemenea dificultatea muncii lor.