4.5 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăCulturăGolden Gate Bridge, minune a lumii moderne | Corespondență specială din San...

Golden Gate Bridge, minune a lumii moderne | Corespondență specială din San Francisco

Construcţia acestei minunăţii arhitecturale a durat 4 ani şi a fost opera arhitectului de origine germană Joseph Strauss. Golden Gate Bridge este simbolul orașului San Francisco și a fost declarat una dintre minunile mo-derne din lume (Modern Wonders of the World) de către American Society of Civil Engineers. Există două alei pietonale care leagă partea nordică a orașului San Francisco cu Marin County. Aceste alei (walkways) sunt destinate pietonilor, dar și bicicliștilor și celor cu roller-blades și sunt deschise între orele 5 a.m. și 9 p.m. Aleea din Est este deschisă pentru bicicliști și pe timp de noapte, fiind însă închisă pentru pietoni.

 Ritualul de pe pod

 Golden Gate Bridge este o destinaţie ideală pentru cuplurile de îndrăgostiți – fie ele de același sex sau de sex -diferit, că deh, suntem în San Francisco, cel mai -libe-ral oraș din State, dar și pentru familii cu copii sau cupluri ajunse la „golden age”. De fiecare dată când păşesc pe Golden Gate Bridge, oaza mea de fericire, am ritualul meu: mă opresc la mijlocul podului şi admir, cu ajutorul echipamentului din dotare, un binoclu performant, celebra fostă închisoare Alcatraz (unde Al Capone a fost unul dintre faimoșii „rezidenți”), aflată la câţiva kilometri depărtare, dar şi silueta maiestuoasă a oraşului San Francisco, care se etalează în partea de vest a podului.

Uneori, dacă am baftă, pot admira trecerea pe sub pod a unui megavas de croazieră, alteori pot vedea mici avioane cu turişti care survolează insula Alcatraz, Fisherman’s Warf, Angel Island, Bay Bridge sau Downtown San Francisco.

 De ce numele de Golden Gate Bridge?

 Mulți cred că numele po-dului vine de la culoarea -orange a construcției, care dă impresia de auriu (golden), dar, în fapt, adevărul este altul… Golden Gate se referă la Strâmtoarea Golden Gate Strait, care face legătura dintre Oceanul Pacific și Golful San Francisco. Strâmtoarea are aproximativ 3 mile (4,8 km) și a fost numită așa de către căpitanul de armată John C. Fremon, în anul 1846.

În fapt, culoarea podului este portocaliu vermilion și a fost selectată pentru că îmbunătățește vizibilitatea pentru vasele care trec pe sub acesta și pentru că se potrivește foarte bine peisajului din jur și dă un contrast deosebit între cer și apă. În anul 1965, vopseaua originală a fost înlocuită din cauza coroziunii.

1.200 de sinucideri au avut loc pe Podul Golden Gate, de la inaugrarea din 1937 până în prezent.

Hollywood-ul, la rândul lui, nu a putut nici să stea departe de acest magnetism pe care îl emană giuvaerul arhitectural, fiind și el atras și fascinat de miticul Golden Bridge, care a fost scenă a 26 de filme, printre care aș aminti: The Maltese Falcon (1941), Escape în the fog (1945), Vertigo (1958), Superman (1971), The Domino Principle (1977), The Rock (1996), Interview with a vampire (1994), Star Trek (2009),  Final Analysis (1992) și cel mai recent film „Going the distance” (2010 – un film cu Drew Barrymore).

 Un milion de dolari pentru arhitectul podului

 Construcția acestei „Modern Wonders of the World” a început pe 5 ianuarie 1933 și a durat până în anul 1937, când, pe 28 mai, a avut loc deschiderea oficială. Ingi-nerul-șef, Joseph B. Strauss, a compus și un poem – „The Mighty Task is Done” –  în cinstea acestui eveniment. Arhitectul de origine germană a fost recompensat cu un milion de dolari pentru acest proiect. Din păcate, nu a avut timp să-i cheltuiască, decedând la numai un an de la inaugurarea podului.

În anul 1937, Golden Gate Bridge a fost cel mai lung pod suspendat, având o lungime de 1.280 de metri, distincție pe care a menținut-o până în anul 1964… de atunci a mai fost depășit de alte 8 poduri, dar în SUA rămâne pe locul doi, după Verrezano-Narrows Bridge din New York City. Lungimea totală este de 2.737 de metri, iar turnul de suspensie are o înălțime de 211 metri deasupra apei, distanța dintre podul propriu-zis și apă fiind de 75 de metri.

Pe data de 19 octombrie 1968, Golden Gate Bridge a fost primul pod major din lume care a instituit „toll colection” (taxa de trecere) și de atunci și alte poduri au urmat acest exemplu. În prezent, taxa de trecere a podului (numai pentru mașini) este de 6 dolari pentru cei cu abonament și de 7 dolari  pentru cei care plă-tesc cash. Ca un fapt divers, se estimează că de la deschiderea oficială din anul 1937 și până în aprilie 2011 au trecut aproape două miliarde de mașini. 

Destinația cu cele mai multe sinucideri

Golden Gate este, din păcate, destinația cea mai căutată din lume pentru cei care aleg să încheie conturile cu viața. Rata de mortalitate este de 98%, dată fiind distanță de 75 de metri dintre pod și apă și viteza de impact de aproximativ 120 km/oră. Cei puțini care reușesc să supraviețuiască impactului mor din cauza hipotermiei sau pur și simplu se îneacă. Se estimează că au avut loc peste 1.200 de sinucideri de la inaugurarea podului.

Până în anul 2006 s-au contabilizat doar 26 de supraviețuiri. Pentru a preveni sinuciderile s-au instalat „suicide hotline telephones” și patrule de polițiști pe biciclete care să fie în alertă și să încerce să prevină eventualele tentative. În anul 2006 s-a filmat controversatul film „The Bridge”, care a fost filmat de-a lungul unui an întreg, 2004, cu ajutorul a două camere montate în două locații diferite, camere care înregistrau non-stop de-a lungul zilei și care au înregistrat 23 de sinucideri și au reușit să prevină alte câteva tentative. În film, au fost intervievați prietenii, familiile și martorii celor care s-au sinucis și au fost oferite în detalii mărturii despre motivele care au stat la baza acestor sinucideri: depresii, droguri, boli mentale, decepții în dragoste sau motive financiare.   

Cele mai citite

Alegerile din România și provocările economice iminente, analizate de Bloomberg

Analiza Bloomberg despre alegerile din România subliniază că, după o perioadă de creștere economică, țara se află acum într-o situație dificilă din punct de...

Cozi uriașe la vulcanizări, chiar și noaptea. Șoferii așteaptă ore întregi pentru schimbarea cauciucurilor

Prima zăpadă și teama de amenzi i-au adus pe șoferi în număr mare la vulcanizări, unde s-au format cozi de sute de metri. La...

Alertă de avalanșe pe Valea Prahovei: Salvamontiștii avertizează asupra riscurilor

Salvamontiștii din Prahova atrag atenția asupra riscului ridicat de avalanșe în zona montană, ca urmare a ninsorilor abundente din ultimele zile și a vântului...
Ultima oră
Pe aceeași temă