Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

„Dezvoltare culturală printr-un dar cultural“

Cea de-a 26-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu se apropie de final. Timp de zece zile, Sibiul a fost sărbătoarea teatrului, în fapt a artelor vizuale în ansamblu, orașul devenind de o efervescență culturală rar întâlnită.

Share

Maria Capelos 0 comentarii

Actualizat: 21.06.2019 - 15:53

Tema acestei ediții, care cuprinde multe noutăți, printre care și Aleea Celebrităților, este „a dărui“. Printre cei care vor primi stele pe Aleea Celebrităților se numără doi mari regizori: Krzysztof Warlikovski și Michael Thalheimer.

Am vorbit cu directorul Festivalului, Constantin Chiriac, despre această ediție și despre ce reprezintă evenimentul pentru spațiul cultural românesc și aportul din multe puncte de vedere al acestuia la dezvoltarea României.

RL: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a ajuns, alături de Festivalul Enescu, un brand de țară. Cum a reușit acest lucru? Vorbim de valoarea teatrului românesc, de marketing cultural profesionist. Care este rețeta acestui succes?

Constantin Chiriac: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a ajuns un brand de țară singur, nu alături de vreun festival. El a pornit de la trei țări și opt spectacole și a ajuns la 575 de evenimente pe parcursul a 10 zile, 3.300 de artiști care vin din 73 de țări ale lumii, care joacă în 75 de spații de joc, cu aproximativ 70.000 de spectatori pe zi. Sunt cifre elocvente care dau dimensiunea, forța și mărimea acestui festival. Ce este mult mai important decât orice, în comparație cu oricare festival din România și din lume, este faptul că toate biletele la toate spectacolele se vând. Faptul că, de-a lungul timpului, el a format un public spectator, lucru ce nu s-a întâmplat cu niciun alt festival, este cel mai important succes. Este creator de instituții, a reușit să schimbe teatrul din Sibiu în Teatrul Național din Sibiu, singurul teatru național aflat în subordine locală, pentru că el trebuie să fie subordonat comunității căreia îi aparține, nu Ministerului Culturii, nu unei structuri care are decizie politică.

În același timp, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a fost motorul dezvoltării Capitalei Culturale de la Sibiu în 2007. Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a născut Școala de Teatru de la Sibiu, în cadrul Universității „Lucian Blaga“, școală de actorie, școală de teatrologie și management cultural. Festivalul a dezvoltat platforma doctorală în artele spectacolului și în management cultural împreună cu Universitatea „Lucian Blaga“ și cu alte 19 universități din lume, majoritatea în primele 50.

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a născut cel mai important program de voluntari nu numai din România, ci din lume. A reușit să dezvolte singura bursă de spectacole din România în care se dezvoltă dialogul dintre artiști, producători, directori de festivaluri, agenți care țin cont de tot ce înseamnă provocările pieței. Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a reușit să dezvolte unul dintre cele mai interesante proiecte în domeniul educației, muzeul digital Micro-Folie.

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu dezvoltă acum un proiect, prin consultările pe care le avem an de an, proiectul unui nou teatru, al unui centru de congrese și al unui institut de cercetare în artele spectacolului și a managementului cultural.

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a dezvoltat Aleea Celebrităților, singura alee care celebrează excelența în artele spectacolului și a managementului cultural, unde cele mai mari celebrități ale lumii primesc o stea.  

Toate aceste înșiruiri dau atuurile pentru care Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu este nu numai un brand de țară, este unul dintre cele mai mari festivaluri din lume. Care este rețeta de succes? Profesionalismul, calitatea, unicitatea proiectelor, dezvoltarea de personalități și structuri responsabile care să răspundă de fiecare dimensiune din acest festival.

 

 

Ce aduce nou această ediție?

În primul rând, anul acesta, o mare parte din programare se desfășoară în cadrul Sezonului România-Franța, pe care îl voi detalia. Apoi este parteneriatul strategic cu Statele Unite, în care, pentru prima dată în lume, avem un sezon pentru militarii în NATO. Avem un parteneriat strategic cu China, care pune în valoare creația din China și din România, sub semnul aniversării a 70 de ani de relații diplomatice între cele două țări. În același timp, consfințește toate parteneriatele cu cele mai importante universități și academii din China, cu cele mai importante festivaluri, cu cele mai importante structuri creatoare din China cu care avem parteneriate pe mai mulți ani. Avem un parteneriat strategic cu Israelul, de unde aducem unele dintre cele mai importante companii de dans din lume. Avem un parteneriat strategic cu Germania, unde aducem zona de excelență atât cu spectacole indoor și outdoor, premiere absolute, dar și inaugurarea Micro-Folie. Avem un parteneriat strategic cu Théâtre du Rond Point, cu care facem un sezon de artiști tineri – actori, regizori, dramaturgi – timp de o săptămână. Dezvoltăm cu China un mare proiect de instalații.

Anul acesta, ca o noutate, apar multe evenimente ce aparțin Sezonului România-Franța. Îmbogățesc aceste evenimente Festivalul? Cum le percepeți?

Sunt 28 de companii din Franța care vor prezenta 76 de evenimente. Este mai mult decât un festival, este probabil cea mai mare desfășurare de forțe și prezentare de spectacole pe care Franța le-a făcut vreodată în România. Sunt unele dintre cele mai importante structuri franceze: Théâtre de la Ville, Bouffes du Nord, Parc de la Villette, Humanoptère, Théâtre de Suresnes, până la marile structuri de teatru de stradă: Plasticiens Volants, Aérosculpture, cele cinci concerte, conferințe, steaua pe care i-o acordăm lui Emmanuel Demarcy-Mota.

Creează ele pentru Festival noi perspective, noi legături?

Dezvoltăm împreună cu Théâtre de la Ville un program consacrat tinerilor care s-au născut în acest secol și în acest mileniu. Emmanuel Demarcy-Mota va face un program special pentru cei aproape 600 de voluntari ai Festivalului, în prima zi după terminarea acestuia, la Fabrica de Cultură, având ca temă „Ce înseamnă manipularea, ce înseamnă frica“. Ohad Naharin, unul dintre cei mai importanți coregrafi din lume, director al Batsheva Dance Company, va face celebrul său program prin metoda Gaga. Vom dezvolta acest program în parteneriat cu alte structuri din Europa, în așa fel încât să avem o continuitate. Împreună cu Théâtre du Rond Point am făcut spectacolele-lectură și o antologie de piese de limbă franceză. Anul viitor, la Paris vom face, la Théâtre du Rond Point, timp de o săptămână, o prezentare a spectacolelor Teatrului Național „Radu Stanca“ din Sibiu. Avem propuneri de a ne continua colaborarea cu mari teatre și mari companii de teatru de stradă și circ din Franța. În mod cert prezența artiștilor importanți francezi în următoarele ediții ale Festivalului va fi permanentă.

În ce măsură cultura, această componentă care nu ne aduce nici autostrăzi, nici spitale, nici alte utilități care ne fac viața mai bună, poate, indirect, să ne ridice ca țară, ca nivel de trai?

Sibiul este cel mai bun exemplu al felului în care o comunitate s-a schimbat în totalitate, din toate punctele de vedere. Dacă în majoritatea țărilor din Europa investiția în cultură este un zero virgulă ceva, la fel ca și în România, la Sibiu 14% din bugetul orașului merge la cultură. Mult mai important este că cele 14 procente din agenda culturală, dezvoltată vizionar, aduc prin toate serviciile 18% din buget. Este cel mai bun exemplu în care cultura aduce creștere economică. Alături de acest lucru excepțional, care poate fi cuantificat, Sibiul poate fi pus pe harta lumii prin cultură. Încă din 2007, când Sibiul a fost Capitală Culturală Europeană și de când Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu există, Sibiul este pe harta culturală a lumii. Nivelul de trai s-a schimbat, am reușit să creăm un nou public care este o garanție a faptului că toate spectacolele sunt vândute 100%, hotelurile sunt ocupate aproape tot anul în proporție de 100%, iar numărul de turiști este în creștere. Toate acestea sunt o dovadă a ceea ce înseamnă dezvoltare culturală printr-un dar cultural. Bineînțeles că oamenii s-au schimbat, educația s-a schimbat, opțiunile lor s-au diversificat. Acestea sunt cele mai importante obiective pe care am reușit să le împlinim.     

 „Nu întâmplător am ales tema a dărui, pentru că asta facem de 26 de ani. Și dacă ne uităm la ultimele teme care au animat festivalul, putem face o foarte bună butadă: Din iubire, cu pasiune, am construit încredere, pentru a dărui. Iată, sunt temele ultimelor ediții, pe care am reușit să le adunăm în această frază care, spunem noi, arată de fapt sensul a ceea ce Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu face de la început până astăzi“, spune președintele FITS, Constantin Chiriac.

 

 

Comentarii

loading...