Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

FOTO: News

Cineaştii solicită Ministerului Culturii să reanalizeze măsurile luate

Mai mult de 160 de cineaşti şi profesionişti din industrie fac apel la Ministrul Culturii să reanalizeze măsurile instituite, să le retragă şi să elaboreze unele noi prin consultare directă cu breasla şi prin analiza situaţiilor specifice fiecărui sub-domeniu şi proiect.

Share

Catinca Giosanu 0 comentarii

02.04.2020 - 19:02

Stere Gulea, Ada Solomon, Adina Pintilie, Ioana Flora, Claudiu Mitcu, Adrian Sitaru, Şerban Pavlu, Radu Jude, Vivi Drăgan Vasile şi Ana Ularu se numără între semnatarii apelului remis News.ro.

Consiliul de Administraţie al Centrului Naţional al Cinematografiei a emis pe 26 martie o hotărâre „care blochează efectiv operaţiunile care s-ar putea desfăşura de la distanţă pentru o revenire cât mai rapidă la activitatea normală după ridicarea restricţiilor” impuse pe perioada crizei sanitare provocate de Covid-19, susţin ei.

„Măsura suspendării plăţilor pentru diferite activităţi generează un climat de incertitudine şi induce un sentiment de lipsă de interes din partea autorităţii tutelare faţă de problemele reale ale breslei”.

Cineaştii concluzionează că:
- amânarea semnării contractelor de credit direct pentru producţia de filme (pct I.1) şi amânarea acordării tranşelor I şi II (pct I.2) face cvasi-imposibilă pregătirea proiectelor pentru a începe (sau continua) filmările cât mai rapid după ridicarea restricţiilor; pentru claritate, orice cheltuieli de producţie sunt eligibile pentru decontare doar de la data semnării contractului, iar tranşele I şi II asigură cash-flow-ul pentru desfăşurarea pregătirii pentru filmare şi continuării acesteia în cazul în care a fost întreruptă;
- prin acordarea sprijinului automat doar pentru filmele aflate în perioada de post producţie (pct.I.4) se creează o stare de incertitudine legată de posibilitatea ca aceste fonduri să nu mai fie acordate; sprijinul automat este o componentă a planului financiar al filmelor, pe care producătorii nu se mai pot baza; în consecinţă, ei nu vor putea încheia contracte cu furnizorii şi echipa în condiţiile bugetului iniţial, deşi este esenţial ca în această perioadă să se poată stabili condiţiile de lucru concrete pentru echipele de film astfel încât, din nou, ele să revină la o activitate normală cu cât mai puţină întârziere şi cu costuri suplimentare cât mai reduse;
- prin amânarea încheierii contractelor pentru acordarea de sprijin nerambursabil, amânarea tranşelor de plată pentru distribuţie şi organizare de manifestări culturale (pct. II.1, II.4, II.5, II.6) se blochează complet activitatea acestor operatori culturali; ei fac parte din categoria cea mai vulnerabilă în această perioadă, fiind în imposibilitatea de a organiza activităţi cu public; aceşti operatori au plăţi în derulare premergătoare activităţilor propriu-zise, cât şi importante costuri suplimentare legate de întreruperea sau amânarea activităţilor propuse. Pentru această categorie ar fi normal nu doar ca plăţile să se desfăşoare în timpii contractaţi, ci să se instituie un fond suplimentar pentru susţinerea echipelor acestora, relocarea şi reprogramarea evenimentelor, precum şi pentru refacerea campaniilor de promovare aferente.

Posibilitatea pregătirii producţiilor şi evenimentelor pe parcursul stării de urgenţă ar facilita, de asemenea, reprogramarea unora dintre aceste activităţi la scurt timp după ridicarea restricţiilor şi ar înlătura riscul unei aglomerări majore, egală cu sufocarea, a tuturor evenimentelor şi producţiilor în toamna - iarna anului 2020.

CNC a decis suspendarea termenelor de anunţare a rezultatelor Concursului de proiecte cinematografice în desfăşurare, invocând Art.41 din Decretul Nr. 195/2020 pentru instituirea stării de urgenţă, ceea ce „reprezintă o piedică pentru pregătirea în perspectivă a activităţilor specifice, având în vedere faptul că, odată obţinută finanţarea din România, producătorii pot aplica pentru fonduri către alte surse naţionale şi internaţionale, termenele de aplicaţie păstrîndu-se pentru majoritatea ţărilor europene”, se mai arată în scrisoare.

„Niciuna din prevederile legale adoptate de la instituirea stării de urgenţă şi până acum nu îndreptăţeşte instituţia publică CNC să decidă suspendarea activităţilor specifice a căror desfăşurare nu afectează în niciun fel sănătatea publică, cum sunt: încheierea de contracte (care pot fi încheiate prin mijloace la distanţă, aşa cum prevăd dispoziţiile codului civil), primirea şi verificarea de deconturi şi rapoarte de la agenţii economici (care pot fi primite prin poştă sau scanate, prin mijloace electronice şi transmise în aceeaşi manieră propriilor angajaţi spre
verificare), primirea de cereri de acordare a finanţărilor (care pot fi de asemenea primite prin poştă sau prin sistem electronic), efectuarea de plăţi (care pot fi făcute în sistem electronic) etc”.

În plus, „niciunul dintre textele normative invocate de Consiliul de Administraţie în preambulul Hotărârii Nr. 61/26.03.2020 drept temei legal pentru hotărârile luate, nu dă CNC dreptul de a proceda la amânarea în mod unilateral a îndeplinirii propriilor obligaţii legale scadente sau care urmează să devină scadente în perioada stării de urgenţă, faţă de operatorii economici debitori ai acestor obligaţii”.

Articolul 41 din Decretul Nr. 195/2020 pentru instituirea stării de urgenţă (pe care CNC îşi întemeiază Hotărârea 61) „nu poate fi în niciun caz invocat de către debitorul unei obligaţii (C.N.C. în cazul nostru) pentru a justifica amânarea executării acesteia; el poate fi invocat doar de creditorul obligaţiei neexecutate (agentul economic), atunci când, solicitând CNC să îşi execute obligaţia, acesta din urmă ar opune prescripţia sau decăderea agentului economic din dreptul de a solicita executarea”.

„Dorim să menţionăm că există şi cîteva precizări benefice şi fireşti în document, respectiv punctul I.5 care prevede extinderea termenelor de predare a filmelor finalizate cu durata stării de urgenţă şi punctul II.2 care prevede posibilitatea organizării manifestărilor culturale care erau prevăzute pentru perioada ianuarie-iunie 2020 până la 31 decembrie 2020.

Semnatarii au precizat că sunt la dispoziţia instituţiilor pentru consultări şi propuneri de măsuri eficiente pentru sectorul cinematografic.

Ei au transmis celor două instituţii şi câteva exemple de măsuri luate în alte state europene, ca Polonia, Cehia, Croaţia, Italia, Austria şi Irlanda, pentru sprijinirea cinematografiei şi a audiovizualului în această perioadă.

Citește totul despre:

#lazi

Comentarii

loading...