De obicei, premiile care sunt decernate înaintea Oscarurilor pot să ofere anumite indicii legate de favoritul anului pentru trofeele acordate de Academia de film americană. În 2019, atunci când au acordat trofeele asociaţiei lor, producătorii au ales drept cel mai bun film „Green Book/ Green Book: O prietenie pe viaţă”, regizorii au remarcat „Roma”, editorii au fost cuceriţi de „Bohemian Rhapsody” şi de „The Favourite/ Favorita”, directorii de imagine au mers pe „Cold War/ Războiul rece”, iar scenariştii au premiat „Can You Ever Forgive Me?” şi „Eighth Grade”.
Faptul că nu se prea pot stabili favoriţi pentru trofeul Oscar pentru cel mai bun film i-a făcut pe cei de la Variety să vorbească despre „teritorii necunoscute”, iar platforma Deadline a numit premiile din acest an „una dintre cele mai strânse curse din istoria academiei”.
Ieşită din comun este şi nominalizarea multor filme care au statut de superproducţii. Variety remarcă faptul că filmele enumerate între cele opt nominalizări au câştigat împreună nu mai puţin de 1,3 miliarde de dolari numai în Statele Unite. Este cea mai mare cifră de încasări pentru filmele nominalizate la Oscar, din 2010, când „Toy Story 3”, „Inception/ / Începutul” şi „True Grit/ Adevăratul curaj” adunau 1,35 de miliarde de dolari. De fapt este pentru prima dată din 2012 când totalul încăsărilor înregistrate de filmele nominalizate depăşeşte un miliard de dolari.
În ultimii ani, membrii Academiei de film au fost acuzaţi că au pierdut legătura cu gusturile publicului. Ultimii câştigători ai Oscarului pentru cel mai bun film au avut cifre de audienţă mai degrabă modeste în cinematografele americane, de la cele 28 de milioane de dolari raportate de „Moonlight/ În lumina lunii”, până la „The Shape of Water/ Forma apei” (cu 64 de milioane) şi „Spotlight” (45 de milioane). De fapt, din 2011, singura producţie care a câştigat Oscarul pentru cel mai bun film şi a avut încasări mai mari de 100 de milioane de dolari în Statele Unite este „Argo”, cu 136 milioane de dolari.
Un record este faptul că, pentru cele 20 de categorii la care concurează cu bărbaţi, nu mai puţin de 52 dintre persoanele nominalizate sunt femei. Numărul a crescut faţă de anul trecut când numai 44 de femei erau nominalizate.
Cu toate acestea nicio femeie nu se numără printre regizorii nominalizaţi în acest an, în toată istoria secţiunii doar nouă regizoare fiind nominalizate şi doar una câştigând trofeul pentru regie.
În ceea ce priveşte câştigătorii, sunt 21 de ani de când o compozitoare a câştigat Oscarul pentru o partitură originală (Anne Dudley, pentru „The Full Monty/ Gol puşcă”), 13 ani de când a fost premiată o femeie pentru scenariu adaptat (Diana Ossana, pentru „Brokeback Mountain/ O iubire secretă”), 12, de când a câştigat o femeie pentru scenariu original (Diablo Cody, pentru „Juno”), opt ani de la ultimul triumf al unei femei la secţiunea rezervată filmelor în altă limbă decât engleza (Susanne Bier, pentru „In a Better World/ Într-o lume mai bună”), ca şi pentru mixaj de sunet (Lora Hirschberg, pentru „Inception/ Începutul”), iar de la singurul triumf al unei femei la regie au trecut nu mai puţin de nouă ani (Kathryn Bigelow, pentru”The Hurt Locker/ Misiuni periculoase”).
Lungmetrajele „The Favourite”, de Yorgos Lanthimos, şi „Roma”, de Alfonso Cuaron, conduc, cu câte zece selecţii, în topul nominalizărilor la cea de-a 91-a ediţie a galei Oscar, va avea loc duminică, la Dolby Theatre din Los Angeles. Câte opt nominalizări au primit filmele „A Star Is Born”, de Bradley Cooper, şi „Vice”, de Adam McKay, iar „Black Panther”, de Ryan Coogler, de la Marvel, are şapte selecţii, inclusiv pentru cel mai bun lungmetraj. Pentru prima dată, Spike Lee a fost nominalizat atât la premiul pentru cel mai bun regizor, cât şi la cel pentru cel mai bun film, fiind doar al şaselea cineast de culoare care se poate lăuda cu această performanţă.