Temperaturile mult prea ridicate din timpul verii duc la o scădere semnificativă a gradului de concentrare a angajaţilor şi, implicit, a productivităţii. Dar cum sarcinile de lucru nu se vor schimba pe motiv că este cald afară, iar termenele de predare a proiectelor rămân aceleaşi, puteţi face faţă caniculei prin alte metode, precum asigurarea unui confort optim la birou sau stabilirea unui program de lucru mai flexibil.
Scăderea productivităţii în rândul angajaţilor este influenţată, în primul rând, de condiţiile de lucru în situaţiile unor temperaturi extreme. „Căldura excesivă poate genera o scădere a capacităţii de depunere de efort, o scădere a capacităţii de concentrare, oboseală fizică sau psihică”, spune Cristina Nicule, psiholog şi consultant Danis Consulting. Pe lângă acest motiv, Nicule precizează că pe timpul verii apare şi „factorul psihologic numit concediu”, care reprezintă acea perioadă de dinainte sau de după concediul de odihnă când randamentul poate fi scăzut. „Apropierea concediului poate face ca angajatul să intre deja în atmosfera de vacanţă, iar întoarcerea poate crea nevoia de reacomodare la programul de lucru pentru o perioadă de timp”, explică psihologul.
În plus, trebuie luat în calcul şi faptul că pe timpul verii numărul concediilor este mult mai mare, fapt ce duce la o reducere a personalului şi la o supraîncărcare a celui rămas. „De «vină» ar putea fi chiar sistemul de învăţământ românesc, ce include «vacanţa mare», care îşi pune amprenta asupra angajaţilor ulterior terminării studiilor”, consideră Constantin Stan, consultant asociat Ascendis, care aminteşte că o cauză a scăderii productivităţii poate fi şi perioada sesiunilor de examene în facultate în primele luni de vară.
Apă şi aer condiţionat,
obligatoriu
Echipa de conducere nu trebuie să plece de la premisa că vara aduce obligatoriu scăderea randamentului. Aplicarea unei evaluări poate fi soluţia pentru identificarea problemelor. „Angajatorul poate analiza situaţia urmărind un set de indicatori clari de performanţă în diferite domenii de activitate din organizaţie”, completează Nicule. Printre cei mai afectaţi angajaţi sunt cei care lucrează în afara biroului sau cei care nu beneficiază de condiţii normale de muncă la serviciu. „Categoriile cele mai expuse scăderii productivităţii sunt cele de la nivel de execuţie şi cele care efectuează muncă de teren, precum echipele tehnice sau de vânzări de teren”, apreciază Alina Negrea, senior partner APlus Performance.
Pentru joburile care necesită muncă la birou, condiţiile optime de lucru ar trebui îndeplinite de către angajatori prin achiziţionarea unei instalaţii de aer condiţionat şi asigurarea de lichide pentru întreg programul. „Vara se recomandă utilizarea aerului condiţionat, dar acesta trebuie să fie la o temperatură cu numai cinci grade Celsius mai mică faţă de temperatura de afară, iar furnizarea apei potabile este obligatorie pentru angajatori când temperatura depăşeşte 35 de grade”, susţine Cristina Toma, wellness&small business coach Zona Wellness.
Munca de acasă
Programul pe perioada verii poate fi redus sau adaptat la condiţiile de lucru în urma unei negocieri cu propriul angajator. Alina Negrea consideră că angajatul poate stabili cu şeful său fie să vină mai devreme la birou şi să plece mai devreme, fie să vină mai târziu şi să plece mai târziu. Mai mult, dacă sarcinile de lucru permit îndeplinirea lor şi de acasă, angajatorul poate evita orele cu temperatură maximă de peste zi. „Acordarea acestei posibilităţi are un efect maxim asupra eficienţei angajatului, în acelaşi timp acesta beneficiind de încredere şi autonomie”, explică Cristina Toma.
În plus, specialiştii în resurse umane le recomandă angajatorilor stabilirea unor sarcini cu criterii clare de performanţă pe termen scurt, în urma cărora pot oferi diferite atenţii. „Premiile adaptate perioadei pot varia, în funcţie de specificul nevoilor angajaţilor, de la abonament la piscină, tenis, fotbal până la gadgeturi de ultimă generaţie”, exemplifică Alina Negrea.
Întâlniri de afaceri dimineaţa sau seara
Înlocuirea colegilor plecaţi în vacanţă poate fi o oportunitate de a dezvolta noi competenţe în rândul personalului rămas la birou. „Dezvoltarea profesională este un factor motivaţional
puternic, iar prin demararea unor proiecte de îmbunătăţire interesante, care exclud rutina zilnică, şi prin evidenţierea celor care sunt implicaţi în aceste proiecte se poate îmbunătăţi performanţa organizaţiei”, spune Constantin Stan, care crede că vara poate oferi oportunitatea de a face mai mult cu mai puţine resurse, rezultatul fiind creşterea eficienţei organizaţiei. „O cunoscută instituţie financiară multinaţională a profitat de răgazul oferit vacanţelor clienţilor pentru a optimiza procesele proprii, atât în zona de vânzări, cât şi în partea operaţională”, precizează consultantul asociat Ascendis.
Pe de altă parte, pentru a fi eficientizat procesul de lucru cu clienţii care continuă activitatea şi pe timpul verii, echipele răspunzătoare de păstrarea legăturii cu aceştia ar trebuia să ia în considerare şi scăderea de ritm a acestora. Ca soluţie, Alina Negrea recomandă mutarea prânzurilor de afaceri către breakfast (mic dejun, n.r.) de afaceri sau către evening (seara, n.r.) cocktails. „Alegerea momentului potrivit pentru întâlniri de afaceri e importantă, pentru că orice iritare produsă clientului e un punct în minus pentru furnizor şi e mai dificil să aduci clientul în zona de confort chiar şi când face doar zece paşi la 40 de grade
Celsius”, apreciază senior partnerul APlus Performance.
Somn după prânz
Somnul de după-amiază contribuie, conform sondajelor NASA, la creşterea productivităţii. „O astfel de siestă de aproximativ 40 de minute creşte eficienţa angajatului cu până la 34%, fapt pentru care companii private din Japonia, SUA şi Germania au introdus-o, considerând-o o resursă productivă”, explică Cristina Toma, care crede că, deşi în România nu este reglementată această pauză, ar putea exista pe viitor camere special amenajate unde angajaţii se pot odihni în fotolii şi asculta muzică specială de relaxare sau pot beneficia de un scurt masaj. „În Japonia s-a inventat un airbag de birou pe care angajatul îşi poate sprijini capul la birou, iar la noi, în
unele companii multinaţionale sau din domeniul media-advertising, angajatorii pun la dispoziţia angajaţilor un spaţiu unde pot juca şi ping-pong sau tenis”, conchide business coach-ul.
Cum vă motivaţi angajaţii?
Acordarea de premii, diplome de recunoaştere a rezultatelor obţinute
Acordarea de bilete la activităţi sportive sau culturale
Acordarea de abonamente lunare la săli de sport sau la diferite cursuri de tip hobby
Acordarea de facilităţi pentru copiii angajaţilor, dar şi crearea de spaţii speciale
Acordarea posibilităţii de a se implica în proiecte diferite, de a lucra şi în alt departament
Acordarea posibilităţii de a avea un program flexibil, în conformitate cu propriul bioritm şi ritm de viaţă.
Sursa: Zona Wellness
Pe cine afectează căldura?
Sectoarele cele mai expuse scăderii productivităţii sunt, pe timp de vară, cele în care sunt angajaţi de la nivelurile de execuţie şi, în special, cei care efectuează muncă de teren. Întâlnim aici agenţi de vânzări, echipele tehnice ale providerilor din telecomuncaţii şi, în general, toţi angajaţii care petrec o mare parte a programului în contact cu condiţiile de caniculă. Următorii ar fi acei angajaţi care în cadrul biroului nu beneficiază de minimul de condiţii, cum ar fi aerul condiţionat sau apa, pentru a-şi desfăşura munca. Angajaţii din nivelurile superioare ierarhice înregistrează, de obicei, o scădere a ritmului, însă nu şi a productivităţii, mai ales în condiţiile în care măsurarea performanţei ţine de indicatori clari, cum ar fi volumul de vânzări sau deadline-urile.
Sursa: APlus Performance