7.8 C
București
miercuri, 23 octombrie 2024
AcasăAlegeri 2016Trainingurile nu mai sunt un mod de a lipsi de la birou

Trainingurile nu mai sunt un mod de a lipsi de la birou

Dorina Badea consideră că recesiunea economică a avut şi avantaje pentru piaţa de traininguri. Pe lângă crearea unei pieţe mai competitive, care oferă cursuri mai complexe, participanţii au devenit mai conştiincioşi şi apreciază mai mult programele. Cele mai solicitate cursuri au fost cele pe parte de acoperire de risc financiar, cele de finanţe pentru nonfinanţişti şi cele de contabilitate propriu-zisă.
Contrar aşteptărilor sale, Badea spune că beneficiarii au fost din toate industriile, inclusiv din agricultură şi construcţii.

Aţi fost numită la conducerea BPP până în toamnă, perioadă în care veţi asigura¬ interimatul. Există vreo şansă să rămâneţi pe această poziţie?

D.B.
Sper că da. Începând cu data de 1 septembrie, Stuart Whent (fostul director general – n.r.) părăseşte ţara pentru că el a fost promovat şi va deveni noul nostru şef pe Europa de Est şi Centrală. Iar pentru această perioadă eu am rămas să asigur interimatul. Bineînţeles că am să aplic pentru această poziţie. Oricum, se pare că avem toate şansele să continuăm pe această formulă.
Mie mi-ar plăcea, pentru că ar fi o întoarcere pentru mine în business operaţional. Acum îmi pregătesc CV-ul şi-l voi trimite la persoanele care se ocupă cu această recrutare în Marea Britanie, unde există un departament special pentru posturile disponibile.

Cum aţi ajuns la BPP acum trei ani?
D.B.
A fost o decizie destul de greu de luat. Am plecat de la Altex pentru că m-am gândit că aş vrea să transmit persoanelor ceva din cunoştinţele şi experienţa mea. Pe de altă parte, am avut o experienţă foarte plăcută cu BPP în cadrul studiilor mele.

Care a fost procesul de recrutare la care aţi luat parte?
D.B.
A fost un proces destul de lung. Managerii de la vremea aceea chiar au insistat să vin. A fost un fel de chimie între noi. Mai greu mi-a fost să plec din industrie, mai ales că acolo deţineam o poziţie importantă şi aveam o anumită putere. Ştiam că vin pe ceva care va fi mai legat de lucrul cu oamenii, dar cu mai puţină putere de decizie. Până la urmă, puse toate în balanţă şi faptul că am câştigat ceva mai mult timp pentru familie, m-am hotărât să vin aici.

Ce traininguri aţi urmat în cariera dumneavoastră?
D.B.
Am primit în cadrul BPP programe personalizate pe bancă-financiar şi am făcut calificare ACCA (Association of Chartered Certified Accountants – n.r.).

S-au dovedit eficiente?
D.B.
Da. Nu au fost pierdere de timp. Eu am avut şi puţin noroc că, pe măsură ce avansam în calificare ACCA, avansam şi în poziţie la serviciu şi în responsabilităţi. Efectiv, era un fel de a completa un puzzle. Aveam experienţa practică, dar nu aveam cunoştinţe de bază teoretice.

Decizia urmării acestor calificări a fost a dumneavoastră sau a angajatorilor de la acea vreme?
D.B.
Recunosc că a fost o decizie a şefilor. Eram foarte tânără când am început ACCA, iar şeful meu a fost cel care m-a determinat să urmez aceste cursuri. Nici nu ştiam ce este ACCA. El mi-a spus să-l iau în serios pentru că voi avea doar de câştigat.

Un studiu realizat de către cei de la Daedalus Millward Brown aprecia că o treime din firmele de pe piaţa locală cheltuiesc mai puţin de 200 euro pentru pregătirea unui singur ¬angajat. Cum vi se pare această sumă?
D.B.
Depinde de ce vrea omul să primească. În mod normal, aş putea spune că este o sumă decentă, dacă vrem să obţinem cunoştinţe dintr-o anumită arie. De asemenea, vrem să învăţăm ceva despre aria financiară sau despre cum se interpretează un bilanţ. În schimb, dacă aş vrea să merg pentru o calificare recunoscută internaţional, aş spune că cei 200 de euro pe an sunt puţini. Dar se pot face multe lucruri şi cu aceşti 200 de euro.

Ce se poate face cu cei 200 de euro?
D.B.
Primul lucru pe care l-aş recomandă ar fi urmarea acelor cursuri în care le sunt prezentate oamenilor cunoştinţele financiare. Acum, poate mai mult ca niciodată, oamenii trebuie să ştie cât de importante sunt lichidităţile şi vânzările pentru a putea să aibă un management al activităţilor foarte bine pus la punct.

Faţă de anii trecuţi, ce traininguri sunt mai solicitate?
D.B.
Anul acesta am avut foarte multe solicitări pe partea de acoperire de risc financiar. Tot mai mulţi oameni îşi dau seama cât este de important ca acei bănuţi pe care îi iau şi pe care reuşesc să-i realizeze să-i şi protejeze într-un fel. Există fluctuaţiile de curs valutar şi de dobândă, iar ei vor să ştie ce pot face ca bănuţii pe care îi iau să crească în valoare sau să rămână cel puţin la acelaşi nivel. Pe de altă parte, foarte solicitate au fost cursurile de finanţe pentru nonfinanţişti.
Tot mai multe companii trimit la pregătire managerii nonfinanciari să poată acumula cunoştinţe pentru interpretarea unor situaţii financiare. De foarte mare atenţie au beneficiat şi cursurile de contabilitate propriu-zisă. Cam astea ar fi ariile principale.

Din ce industrii sunt venite aceste solicitări?
D.B.
Ca arii mari, am avut din comerţ, producţie şi servicii. Solicitanţi au fost companiile din sectorul bancar, energetic, construcţii, agricultură, tutun şi farmaceutic.

Dacă aţi conduce un departament de resurse umane, cum aţi direcţiona banii pentru componenta de traininguri?
D.B.
Aş avea două arii mari pe care aş dori să le acopăr, plus câteva secundare. În primul rând, aş investi în financiar pentru a-mi pregăti oameni care lucrează curent cu cifrele, să ştie ce decizii pot lua pentru a îmbunătăţi activitatea companiei. Pe de altă parte, la nivel de middle-management, i-aş introduce într-un program de conştientizare a importanţei fluxului banilor în organizaţie. Mai mult, aş aloca bani şi departamentului de vânzări. De asemenea, o sumă mai mică, dar nu neglijabilă, aş folosi-o pentru partea de motivare a personalului şi pe partea de management al situaţiilor de criză.

Dacă bugetul nu vă permite atât de multe activităţi?
D.B.
În aceste condiţii, aş încerca să fac nişte programe cât mai personalizate, care să se potrivească „mănuşă” pe ceea ce am nevoie. Dacă nu reuşesc să fac acest lucru, aş încerca să mulez pe un program deschis, unde să vină participanţi din mai multe departamente şi în care oamenii să poată interacţiona între ei. Poţi învăţa multe şi de la alţi oameni de la care poţi afla de ce probleme s-au lovit, ce soluţii au găsit.

Poate fi trainingul intern o soluţie de criză?
D.B.
Trainingurile interne sunt o soluţie, dar nu una 100% completă. Astfel de traininguri putem folosi atunci când schimbăm poziţia în cadrul organizaţiei noastre şi putem învăţa prin această rotaţie a joburilor. Din păcate, dacă toate sunt realizate doar intern, la un moment dat o să ajungem să ne învârtim într-un cerc. Avem nevoie de acea „fresh information” (informaţie proaspătă – n.r.), care să ne dea cunoştinţele pe care nu le avem în cadrul organizaţiei.

Care sunt avantajele crizei pentru piaţa de traininguri?
D.B.
În primul rând, a devenit o piaţă mai competitivă, iar toţi furnizorii de training au încercat să vină cu produse cât mai complexe şi să aducă o valoare cât mai mare participanţilor. În al doilea rând, din punct de vedere al participanţilor, oamenii sunt mai conştiincioşi. Înainte, era foarte simplu pentru că existau nişte bugete uriaşe. De multe ori, era un mod de a lipsi de la birou. Acum, acele persoane care obţin un buget de training sunt foarte interesate, depun eforturi şi chiar apreciază programul respectiv.

Cum vedeţi viitorul trainingului românesc pe o piaţă a muncii atât de imprevizibilă?
D.B.
În general, activitatea de training urmează ciclul economic al ţării. Nu cred că există riscul să descrească volumul de training pentru că România are nevoie de pregătire.

CV
Experienţă financiară

Dorina Badea are o experienţă financiară solidă lucrând în companii precum Grupul Financiar Porsche în calitate de director financiar şi Grupul Altex (Credex) ca director general. A participat activ în proiecte ce au avut drept scop înfiinţarea a diferite instituţii financiare printre care o bancă, o companie de intermediere în asigurări, o firmă de leasing şi o companie de credite de consum pentru care a elaborat strategii de dezvoltare şi a monitorizat performanţele. După aproape trei ani, în calitate de senior training consultant în cadrul BPP, Dorina Badea a preluat interimatul pentru poziţia de director general.

 

Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Cele mai citite

Firmă de catering care furnizează mâncarea pentru pacienții unui spital, închisă de comisarii de la Protecția Consumatorului

Inspectorii de la Protecția Consumatorului au descoperit condiții igienice dezastruoase la o firmă de catering din Drobeta-Turnu Severin, responsabilă cu asigurarea meselor pentru peste...

Ciolacu roșu ca racul – Academia Catavencu

Mai nou, jurnaliștii au început să-și coboare privirea spre lucruri mai pământene, mai bine spus, mai cele care au contact direct cu pământul....

350 de persoane au participat la căutarea unui băiat de 13 ani care s-a rătăcit în pădure. A fost găsit la o distanță de...

O mobilizare impresionantă a avut loc în județul Mureș, la Sovata, pentru salvarea unui băiat de 13 ani, care s-a rătăcit în pădure în...
Ultima oră
Pe aceeași temă