14.9 C
București
marți, 22 octombrie 2024
AcasăAlegeri 2016Team building-ul, pe timp de criză

Team building-ul, pe timp de criză

Participarea la programe care au ca scop creşterea coeziunii echipei la nivelul activităţilor, depăşirea unor bariere de comunicare, relaţionarea între angajaţi sau conştientizarea importanţei fiecărui membru al departamentului este un mod util de a creşte productivitatea companiei.

Nevoia de a avea o echipă cât mai unită este cu atât mai mare, cu cât efectele crizei economice sunt resimţite în cele mai multe companii. Reducerea de personal, scăderea salariului, cât şi suprasolicitarea angajatului nu duc decât la o scădere a productivităţii departamentelor, iar aceasta poate fi eliminată prin ­activităţi care duc la sporirea încrederii angajaţilor. „Pe timp de criză, team ­building-urile pot readuce motivarea în rândul unor persoane sau departamente şi pot constitui o ieşire din peisajul uneori destul de gri al birourilor sau pot transforma birourile nu numai în spaţiu de lucru, ci şi în ­spaţiu al dezbaterii ideilor şi chiar al amuzamentului, din când în când”, precizează Florin Ochiana, HR ­operations manager la ­Lugera&Makler.

În plus, Marian Manolache, consultant senior şi manger la compania Skill Team Consulting, explică faptul că neaplicarea măsurilor anticriză duce la scăderea nivelului de motivare şi, implicit, asupra rentabilităţilor angajaţilor. „Chiar dacă pare nefiresc, un manager responsabil trebuie să găsească bugete şi pentru programe de tip team ­building”, susţine Manolache. „Managerul trebuie să se ­asigure că resursele umane şi compania realizează că au ­interese comune şi acţionează la unison pentru a găsi soluţii şi a le aplica”.

Interese comune
Team building-ul are ca scop interesele angajaţilor, corelate cu cele ale superiorilor, plus că trebuie să canalizeze energiile fiecărui angajat în contextul echipei din care el face parte. „Un program bun de team building ajută echipa să se descopere, iar valorile organizaţiei să capete forme reale şi motivante pentru fiecare dintre participanţii la program”, spune Manolache. Principalele elemente care nu lipsesc din nici un team ­building sunt buna dispoziţie, implicarea echipei, feedback-ul. „Într-un team ­building este nevoie de implicarea tuturor participanţiilor, inclusiv a managerilor, meţinerea bunei dispoziţii, cât şi de prezenţa unui trainer care să evidenţieze comportamentele manifestate şi găsirea în echipă a unor soluţii care pot fi aplicate şi în condiţii reale de la locul de muncă”, explică Adrian Vîrnă, managing part­ner Aqua Human Resources.
Eficienţa unui program de team building poate fi descoperită imediat la finalizarea lui, chiar dacă efectele sale se pot vedea pe termen lung. ­Marian Manolache spune că prima zi de luni după team building este cea ideală pentru a măsura gradul de eficientizare rezultat în urma unui program. „Dacă luni oamenii întârzie la serviciu, pentru că sunt obosiţi şi, ulterior, stau să se uite la fotografii, amuzându-se, înseamnă că echipa şi compania au fost victimele unui program ce nu are nimic în comun cu obiectivele ­organizaţiei şi eficienţa”, ­specifică Manolache. Mai mult, Florin Ochiana adaugă că eficienţa este dovedită, în primul rând, de superior. „Managerii joacă un rol esenţial în succesul team ­building-ului, atât pe ­parcursul său, cât şi după ce a trecut”, ­argumentează Ochiana.

Stabilirea de obiective
Prestabilirea obiectivelor este o etapă importantă în alegerea unui team building, astfel încât trebuie concepute de management. „Team ­building-ul poate să vină ca o recompensă a rezultatelor echipei, de a o motiva şi relaxa, se poate organiza în dorinţa de a creşte ­coeziunea ei atât la nivelul ­activităţilor desfăşurate de membrii echipei, cât şi la nivel afectiv. Mai mult, urmăreşte depăşirea unor ­bariere de comunicare şi relaţionare între membrii unui departament sau conştientizarea importanţei fiecărui membru al acestuia”, exemplifică Adrian Vîrnă posibilele scopuri de atins.
Componenta de divertisment nu trebuie să lipsească dintr-un program de team building, dar, într-o proporţie mult prea mare, va duce doar la un program total ineficient. „Team building-ul se construieşte în jurul unei atmosfere pozitive şi cuprinde multe momente distractive, dar trebuie să fim atenţi să nu transformăm «team building» în «body building»”, spune Marian ­Manolache. „Chiar dacă acţiunile implică divertisment, raportarea la obiectivele trasate de client trebuie atent urmărită, iar procesarea informaţiei după fiecare acţiune ajută echipa să se descopere, iar valorile organizaţiei să capete forme reale şi motivante”, completează Manolache.
În ultimul timp, divertismentul nu mai este la fel de prezent în programele de team building, din cauza bugetelor restrânse. „Tendinţa în acest moment este una clară, de renunţare la team building-urile bazate exclusiv pe divertisment şi aventură în favoarea team building-urilor clasice. În primul rând, din raţiuni de costuri, dar şi din prisma obiectivelor stabilite pentru un astfel de eveniment”, explică Adrian Vîrnă. Mai mult, ­Vîrnă completează că efectele unui team building clasic sunt, pe termen mediu şi lung, cu impact direct asupra încrederii unei echipe, atât de necesară în aceste momente de criză financiară, şi nu doar o „distracţie de weekend”.

Program de criză
Florin Ochiana propune un tip de team building care poate fi realizat cu un buget restrâns, dar cu efecte benefice pentru organizaţie. În primul rând, trebuie să fim atenţi la piaţa de profil, care are o ofertă largă de „team building-uri de criză”, şi care nu presupun neapărat deplasări în afara companiei sau a locaţiei unde se află, şi se fac cu foarte puţine cheltuieli. „Este vorba despre tot felul de jocuri al căror scop este să dezvolte diferite abilităţi ale membrilor echipei, precum munca în echipă, creativitatea, gândirea strategică, delegarea de sarcini etc. Materialele necesare sunt puţine, iar ceea ce reprezintă o investiţie mai serioasă este prezenţa trainerului, dacă acesta este extern”, precizează Ochiana. De asemenea, pentru echipele de vânzări, reprezentantul Luger&Makler propune o campanie de vânzare a unui produs nou, cu un buget restrâns, efectuat chiar la birou sau într-un spaţiu închiriat. „Astfel de activităţi pot reprezenta ocazia perfectă pentru a face o sesiune de team building, pornind de la crearea serviciului şi trecând prin acţiunile propriu-zise, bugetare”, conchide Ochiana.

Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Cele mai citite

Reacția ministrului Energiei, după ce Greenpeace a atacat în instanța de judecată proiectul „Neptun Deep“

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a reacționat după ce organizația Greenpeace a atacat în instanța de judecată avizele emise iresponsabil de către Ministerul Culturii pentru...

Grecii de la PPC pun pariu pe soare și vânt pentru cel mai ieftin MWh pentru români

Compania vrea să construiască un parc solar imens Transelectrica a publicat o listă a investitorilor aflaţi într-o fază premergătoare avizelor tehnice de racordare la rețea....

O lovitură israeliană a vizat suburbiile sudice ale Beirutului

O lovitură israeliană a vizat luni cartierul Ouzai, în suburbiile sudice ale Beirutului, la scurt timp după ce armata israeliană le-a cerut locuitorilor din...
Ultima oră
Pe aceeași temă