Conform ultimelor afirmatii ale directorului general al Cegedim Romania, Petru Craciun, citate de Mediafax, in Romania exista intre 4.000 si 5.000 de farmacii. Dintre acestea aproximativ 47%, adica cele care au vanzari catalogate mici comparativ cu media nationala, s-au expus prea mult, deoarece nu au intrerupt eliberarea de medicamente compensate si gratuite, acumuland astfel multe plati neefectuate si inrautatindu-si mult nivelul cifrei de afaceri. Dar daca vom privi la polul opus, adica la nivelul marilor firme de marketing si distribuitoare de medicamente cu sediul in tara noastra, situatia pare oarecum diferita.
Voi da doar un singur exemplu referitor la activitatea A&D Pharma, cel mai mare grup farmaceutic prezent in Romania, care a incheiat anul trecut una dintre cele mai mari achizitii din Europa de Centrala si de Est: distribuitorul bulgar Arishop Pharma, precum si sucursalele Ozone din Polonia, Ungaria, Slovacia si Cehia. Valoarea tranzactiei s-a ridicat la peste 23 milioane euro. In acest fel, holdingul olandez A&D Pharma Romania mizeaza pe o crestere a cifrei de afaceri cu 12% dupa ce a raportat in primele noua luni din anul 2009 o cifra de afaceri consolidata neauditata de 1.542 milioane lei, in crestere cu 12% fata de perioada similara a anului precedent.
Pe de alta parte, daca ne referim la stadiul economiei romanesti, vom lua in considerare primele estimari pentru decembrie 2009, care indica o crestere de 0,6% fata de luna precedenta. Acesta este punctul de vedere al ING Bank, care a spus ca din trim. II economia va creste, anualizat. Observam astfel un mic optimism bazat pe faptul ca productia industriala a avut un reviriment in luna noiembrie 2009.
Vom constata din cele de mai sus ca exista, pe de o parte, un interes pentru sectorul FARMA din aceasta zona a Europei, mai ales din partea marilor investitori straini, ca in acelasi timp cererea de medicamente este in crestere si ca, pe baza prognozelor, revenirea din recesiunea economica se poate realiza in prima jumatate a acestui an. In acelasi timp, sectorul FARMA se va mentine continuu in atentia marilor investitori pe termen mediu si lung.
In acest sens, ne vom orienta spre analiza emitentilor FARMA de la BVB. Aici vom gasi, in functie de nivelul cel mai mare de capitalizare, trei producatori de medicamente mai cunoscuti: Zentiva (simbol SCD), Antibiotice (ATB) si Biofarm (BIO). Pentru cele trei actiuni vom aborda mai mult latura analizei relative comparative tehnice folosind un grafic zilnic din ultimul an de zile. Vom adauga ca factor de comparatie evolutia zilnica a indicelui BET, cel mai reprezentativ de la BVB.
Iata concluziile:
» de circa 3 luni de zile cele trei actiuni se afla, fara nici o exceptie, in faza de consolidare/echilibru, cu volatilitati diferite, dar si cu aprecieri finale diferite cuprinse intre 270% (BIO) si 50% (ATB);
» cea mai mare crestere relativa a avut-o pretul actiunilor BIO, care a atins topul sectorului la 350%, stimulat mai mult de prezenta in actionariat a SIF-urilor si mai putin de activitatea operationala de baza. In prezent, pretul BIO este stabilizat usor la 0,2100 lei, osciland cu 30-40% de ambele parti, in cadrul unor cicluri de 4 saptamani. Actiunea este recomandata mai mult speculatorilor, care isi asuma riscuri ceva mai mari;
» evolutia pretului SCD pare mai indicata pentru o investitie pe termen mediu sau lung, deoarece are fluctuatii mai reduse pe intervale acceptabile de timp (10-15%), isi pastreaza un ritm mai ponderat si deci mai sustenabil in timp. Investitorii se pot gandi mai mult la acest gen de emitent, mai ales ca Sanofi Aventis cumpara constant aceste actiuni;
» perspectiva, in situatia unor preluari sau fuziuni de capital, poate fi favorabila si emitentului ATB, care, in ciuda unor randamente mai slabe decat media bursei, ramane in atentia investitorilor. O monitorizare mai atenta poate aduce o clarificare asupra viitorului acestei actiuni, care tinde deocamdata sa ramana in urma.