Băncile ar putea reveni anul acesta la modelul de dezvoltare bazat pe credite de nevoi. Populaţia se arată foarte deschisă la majorarea cheltuielilor de consum.
După doi ani în care băncile s-au concentrat mai mult pe atragerea de depozite şi pe finanţarea statului, 2011 are toate şan-sele să devină un an al revirimentului. Potrivit unui studiu al Cetelem, majoritatea românilor sunt dispuşi să cheltuiască anul acesta mai mult decât au făcut-o în 2010, fapt care se va traduce şi într-o creştere a cererii de credite. Pe de altă parte băncile, cel puţin cele de dimensiuni mari, sunt dispuse să reaprindă creditarea populaţiei în condiţiile în care cererea va justifica o astfel de măsură.
Mai puţine economii, mai mult consum
Majoritatea românilor (89%) intenţionează să cheltuiască mai mult în decursul acestui an, în timp ce doar 14% din aceştia plănuiesc să-şi mărească soldul economiilor, arată studiul. Criza nu a modificat substanţial obiceiurile de consum ale românilor în sensul tipului de produse şi servicii pe care le ţintesc. Pentru 50% din cei chestionaţi, cheltuielile cu petrecerea timpului liber şi călătoriile sunt o prioritate, în timp ce peste 40% din aceştia vor aloca pe parcursul anului în curs bugete suplimentare pentru achiziţia de produse electrocasnice, lucrări de amenajare a locuinţei şi chiar de telefoane mobile. Obiectele de mobilier, echipamentele electronice sau ustensilele pentru grădină se află, de asemenea, în topul priorităţilor.
Amatori de „distracţii ieftine”
O achiziţie devine importantă pentru bugetul familiei atunci când depăşeşte o anumită valoare , diferită de la o ţară la alta. Dacă pentru un german cumpărarea de echipamente necesare utilării locuinţei este importantă atunci când preţul depăşeşte valoarea de 768 de euro, pentru un român nivelul de suportabilitate pleacă de la doar 184 de euro.
Şi în ceea ce priveşte sumele alocate pentru divertisment şi călătorii, românii se numără printre puţinii europeni (alături de cehi şi unguri) care consideră că un buget cu impact raportat la veniturile totale este de peste 168 de euro. Spre comparaţie, un italian sau un german consideră că alocă resurse financiare importante dacă valoarea pachetului trece de 1.018 euro, respectiv 906 euro. Potrivit studiului, procesul de cumpărare nu mai este de mult o decizie spontană pentru consumator, acesta alocând resurse de timp importante pentru o analiză amănunţită a ofertelor din piaţă din punct de vedere calitate-preţ.
Băncile, dispuse să dea credite
Primele semne ale sfârşitului secetei au apărut deja din zona băncilor mari, care au decis să reducă dobânzile. În februarie, Dobânda Anuală Efectivă la creditele în euro a atins un minim istoric şi, cel mai probabil, a continuat să scadă şi în februarie. BCR, liderul sistemului, îşi cheamă clienţii fără restanţe pentru a le oferi dobânzi mai mici cu până la 4 puncte procentuale, BRD (locul 2) tocmai a redus dobânzile cu până la trei procente, în timp ce Raiffeisen (locul 3) desfăşoară o campanie care o plasează pe primul loc în topul dobânzilor la credite de nevoi personale. CEC, Banca Transilvania şi UniCredit Ţiriac şi-au propus, şi ele, să reia creditarea şi oferă dobânzi avantajoase.