14.8 C
București
miercuri, 23 octombrie 2024
AcasăAlegeri 2016Prietenia la birou, necaz sau bucurie?

Prietenia la birou, necaz sau bucurie?

Relaţiile de amiciţie cresc gradul de optimism al echipei şi sporesc calitatea angajamentului luat de către angajaţi faţă de organizaţie. Pe de altă parte, există riscul ca o relaţie gestionată prost în timpul programului să ducă la distrugerea prieteniei şi în afara acestuia, dar şi la imposibilitatea de a reveni la o linie strict profesională.

Prietenia dintre doi colegi prezintă atât avantaje, cât şi minusuri, dar important este de ştiut că indiferent de contextul în care se formează, o relaţie de acest tip are nevoie de timp şi de împărtăşirea aceleiaşi viziuni bazate pe interese şi obiective comune. Totuşi, nu trebuie neglijat faptul că, atât timp cât ne petrecem cel puţin o treime din zi la birou, crearea de legături mai mult decât profesionale este cu totul verosimilă.

Oricum, dacă permitem legarea de prietenii cu colegii de la serviciu, trebuie să ne asumăm faptul că este greu să revenim la o linie strict profesională în condiţiile în care considerăm că prietenia a devenit mult prea familiară.

Diana Andreescu, managing partner, trainer şi senior HR consultant în cadrul Global Management HR (www.globalhr.ro), consideră că socializarea la serviciu este o metodă bună de dezvoltare personală, însă aceasta trebuie să fie făcută în anumite limite.

„Viaţa personală şi informaţiile legate de aceasta sunt aspecte pe care este indicat să le dezbatem în afara contextului profesional. Ceea ce este foarte important de reţinut este faptul că, odată ce ai început să discuţi viaţa personală, ţi-ai creat deja o imagine şi este foarte delicat şi dificil să revii la o linie strict profesională atunci când ai discuţii ulterioare cu colegii”, precizează Diana Andreescu.

În plus, trebuie să fim atenţi la ce nivel pornim discuţiile personale. De exemplu, părerile despre locul de muncă, superiori, colegi sau nemulţumiri legate de anumite activităţi din companie sunt teme care ar trebui evitate în dialogurile cu diferiţi colegi, decât dacă avem siguranţa că partenerii de discuţie sunt loiali.

„Cel mai important este să ne gândim foarte bine înainte de a iniţia o conversaţie şi să fim conştienţi de repercusiunile pe care le poate avea, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung”, explică Andreescu.

Beneficii

Totuşi, dacă în timp anumite relaţii la birou ating pragul de prietenii, acestea trebuie gestionate cu multă maturitate, dat fiind contextul în care se formează. „Trebuie să ţinem cont de faptul că suntem, în primul rând, colegi, parte dintr-o echipă şi, nu în ultimul rând, parte dintr-o companie. Motivele pentru care suntem colegi trebuie să primeze întotdeauna”, completează Andreescu.

Amiciţiile la locul de muncă implică anumite beneficii atât pentru companie, cât şi pentru echipă. Site-ul Employmentmetrix.com arată că prietenia la job poate creşte gradul de optimism al echipei, încât activitatea de la birou devine mult mai plăcută. Mai mult, într-un mediu de lucru în care există simpatii între colegi, munca în echipă va fi o caracteristică principală a departamentului. Când în cadrul unui grup există relaţii mai personale, efortul de a-ţi sprijini colegii este inexistent.

De asemenea, stabilirea unei relaţii cu un coleg care are deja experienţă în cadrul companiei, poate fi o oportunitate bună de a primi sprijin şi recomandări privind activitatea, astfel încât poate fi sporită productivitatea. Nu în ultimul rând, prieteniile la birou sporesc calitatea angajamentului luat de către angajaţi faţă de angajator. Lucrul într-un cadru familiar îi va face pe angajaţi să se simtă mult mai aproape de organizaţie şi, astfel, să devină loiali ei.

Pe lângă acestea, Diana Andreescu specifică faptul că este important să menţinem o colaborare bună cu toţi colegii, indiferent dacă între noi şi respectivii au intervenit sau nu şi relaţii de prietenie. „Atunci când avem nevoie de sprijin, nu trebuie să apelăm, în primul rând, la cei pe care îi considerăm prieteni, ci la persoana sau persoanele care ne pot sprijini într-un mod raţional”, adaugă Andreescu.

Minusuri

Pe de altă parte, prietenia formată la locul de muncă are şi dezavantaje pe care le putem anticipa, dar cam greu a le controla. Alina M. (34 de ani) mărturiseşte că şi-a propus să aibă doar relaţii profesionale la birou.

„M-am implicat emoţional foarte mult într-o relaţie la fostul loc de muncă. Pot spune că din cauza unei amiciţii cu o colegă am fost chiar nevoită să părăsesc compania în care lucram. Ne împărtăşeam diferite detalii din viaţa intimă, informaţii pe care, ulterior, le-a aflat întreaga firmă”, spune Alina.

„Am ales să renunţ la postul respectiv pentru că mediul de lucru nu mai era la fel de ofertant pentru mine şi mi-am dat seama şi ce fel de colegi aveam. Nu regret decizia mea, dar recomand tuturor să fie extrem de precauţi cu cine vor lega relaţii de amiciţie la birou”, explică Alina, pentru care prietenia la job se rezumă la doar o discuţie scurtă în pauza de cafea.

În plus, site-ul Employmentmetrix.com aminteşte şi alte minusuri ale amiciţiilor la job. Amicii falşi vor profita întotdeauna de pe urma unei relaţii. Uneori, oamenii valorifică orice relaţie în avantajul lor şi îşi „folosesc” prietenii pentru a-şi atinge propriile obiective.

De asemenea, o relaţie gestionată prost în timpul programului poate duce la distrugerea prieteniei şi în afara acestuia. Dacă aveţi o dispută cu un coleg pe care îl consideraţi prieten în timpul orelor de lucru, există şanse de a vă afecta relaţia avută în afara biroului.

Analiză

Oamenii care au prieteni printre colegii de la birou sunt de şapte ori mai dedicaţi sarcinilor pe care le au, arată o cercetare a lui Tom Rath, autorul cărţii „Vital Friends: The People You Can’t Afford to Live Without” (Prietenii vitali: Oamenii fără de care nu-ţi permiţi să trăieşti), care se bazează pe mai mult de cinci milioane de interviuri luate la The Gallup Organization.

Cercetarea Gallup demonstrează că prieteniile la locul de muncă cresc satisfacţia în rândul angajaţilor cu aproape 50%.

Mai mult, persoanele cu trei prieteni apropiaţi la birou sunt cu 46% mai mulţumiţi de serviciile lor şi cu 88% mai multe satisfacţii privind vieţile lor.

De asemenea, cei care au un foarte bun prieten la muncă au mai puţine accidente şi sunt mai loiali clienţilor.

2011/03/13//172194-prietenia2.jpg

Sursa: www.usatoday.com

Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Cele mai citite

Ciolacu roșu ca racul – Academia Catavencu

Mai nou, jurnaliștii au început să-și coboare privirea spre lucruri mai pământene, mai bine spus, mai cele care au contact direct cu pământul....

Huawei Nova 13 și Huawei Nova 13 Pro au fost prezentate

Huawei a prezentat oficial noua generație de smartphone-uri premium mid-range, Nova 13, care include două modele: Nova 13 standard și Nova 13 Pro. Deși...

Planuri mari pentru Dinamo! Acționarii vor să cumpere integral baza de la Săftica pentru modernizare

Acționarii clubului Dinamo București intenționează să achiziționeze integral baza de antrenament de la Săftica, cu scopul de a o moderniza și a o transforma...
Ultima oră
Pe aceeași temă