Comunicare, sociabilitate, politeţe şi atenţie la detalii sunt abilităţile necesare unui ospătar. Acestea îl pot ajuta la a fi promovat ca şef de sală.
În plin sezon estival, cum terasele îşi redeschid uşile, cererea de ospătari creşte semnificativ. Oricum, profesia de chelner este una care nu ţine cont neapărat de sezon. În perioada 13-20 mai, la nivel naţional, numărul locurilor de muncă vacante pentru meseria de ospătar era de 180, în timp ce pentru cea de ajutor de ospătari ajungea la 27, după cum a precizat Dan Mucenic, directorul Direcţiei de comunicare a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM). Termenul de chelner provine din germanul „Kellner” şi înseamnă acel meseriaş desăvârşit. „Viitorii ospătari trebuie să înţeleagă că trebuie să tindă către perfecţiunea aceea nemţească”, le spune Petre Marius, profesor de discipline economice, elevilor săi din clasa a X-a de lucrători în alimentaţie de la Colegiul Economic „Viilor” din Bucureşti.
Angela Şandru, diriginta clasei, consideră că în meseria de ospătar excelează cei care au un comportament civilizat şi sunt bine educaţi. „Aspect fizic îngrijit, bune cunoştinţe profesionale, cunoşterea a cel puţin o limbă străină şi adaptarea la orice situaţie şi orice client sunt trăsături care nu ar trebui să lipsească de la nici un ospătar”, explică diriginta.
Cunoaşterea meniului
Aparent, chelnerul se ocupă doar de servirea clienţilor, dar în esenţă îndatoririle acestuia sunt mult mai numeroase. De exemplu, un ospătar trebuie să se ocupe de mise-en-place, care reprezintă de fapt o modalitate de aranjare a mesei cu obiectele de servire, dar şi a sălii de restaurant prin ambianţa creată de lumini, muzică, decor. „Trebuie să cunoască bine meniul din fiecare pentru zi a putea recomanda un fel de mâncare dacă i se cere, trebuie să preia clientul de la intrare la masă, dacă nu este şef de sală, să ofere meniurile, să servească preparatele comandate de către client, să debaraseze masa, iar la final să întocmească nota de plată şi să încaseze banii”, completează Şandru câteva din principalele atribuţii ale unui chelner.
Studii liceale sau cursuri de calificare
În Bucureşti, la Colegiul Economic „Viilor” există anumite clase unde sunt pregătiţi elevi pentru a lucra ca ospătari vânzători în alimentaţie. Un exemplu este clasa a X-a, cu un număr de 28 de elevi, care a intrat pe formula de şcoală de arte şi meserii, iar la finalul celor cinci ani va primi cele trei niveluri de calificare din domeniu: lucrător în alimentaţie, ospătar/chelner şi tehnician în gastronomie sau organizator de bancheting. „Elevii au practică comasată, care durează trei săptămâni, la finalul semestrului şi se face cu agenţi economici care au încheiat încă de la începutul anului contracte cu şcoala, precum cei de la Howard Johnson, Marriott, Sofitel, plus practica săptămânală de şase ore”, explică diriginta clasei.
Pentru cei care au terminat deja studiile liceale, există posibilitatea urmării unui curs de calificare, care se întinde pe perioada a 720 de ore şi poate fi urmat la privat (între 400 şi 800 lei, n.r.) sau prin agenţiile de ocupare a forţei de muncă. „În luna iunie, preconizăm organizarea a şase programe de formare în ocupaţia ospătar, în judeţele Botoşani, Braşov, Caraş, Iaşi sau Vaslui”, spune reprezentantul ANOFM.
Veniturile lunare nete ale unui ospătar pot atinge 790 lei, conform câştigului salarial pe luna martie din domeniul hoteluri şi restaurante furnizat de Institutul Naţional de Statistică. În plus, Angela Şandru aminteşte că meseria de chelner a fost considerată mereu una cu „profituri”.
Fişa de post
• Întâmpinarea clienţilor şi direcţionarea lor către masă în funcţie de preferinţele acestora şi rezervări;
• Pregătirea mise-en-place-ului;
• Cunoaşterea meniului pentru a putea oferi în orice situaţie informaţii despre felurile de mâncare şi băuturi;
• Preluarea comenzilor de la clienţi şi transmiterea lor către bucătărie sau bar;
• Servirea exemplară a clienţilor conform comenzilor preluate;
• Debarasarea meselor după consumarea fiecărui fel şi transportarea vaselor la bucătărie;
• Elaborarea notei de plată şi încasarea contravalorii pentru fiecare comandă;
• Rezolvarea pe loc a oricărei plângeri din partea clienţilor.