» La aproape 100 de metri inaltime deasupra Bucurestiului, intr-o cabina "doi pe doi", bucuresteanul Viorel Marin manuieste "uriasul de fier" din santierul de la Pasajul Basarab. Experimentatul macaragiu de la Astaldi lucreaza fara teama pentru ca, spune el, "simte utilajul".
Viorel Marin are 45 de ani si initial a fost dulgher. La un moment dat, prin 1985, lucrand pe un santier care avea nevoie de un macaragiu, a acceptat provocarea de a urca la zeci de metri inaltime pentru a manevra macaraua. Pentru aceasta, a fost necesar sa urmeze cursuri speciale de formare, la finalul carora a obtinut un certificat care ii atesta calificarea.
Experienta sa nu se rezuma doar la santierele patriei. Meseria l-a purtat prin Israel, Germania si Spania. "Capitalismul inseamna cerere si oferta. Fiecare munceste unde este cerut si fiecare are vremuri bune si vremuri proaste, cand este mai bine sau mai prost platit", explica Viorel cum sta treaba cu munca in ziua de azi.
Cat despre aspectul tehnic al muncii sale, meseriasul adauga ca a avut de-a face cu modele diferite de macarale si ca experienta inseamna sa te poti adapta la noutate sau la diferentele existente de la un aparat la altul. "E la fel ca in cazul masinilor. Sunt multe modele, fiecare cu alte caracteristici, dar un bun macaragiu se adapteaza imediat", explica el.
"Pericole ar fi si daca as lucra la sol"
Este casatorit si are doi copii, dar spune ca sotiei nu ii este teama pentru el atunci cand pleaca la serviciu. In schimb, inginerul aflat cu noi in biroul in care vorbim cu Viorel Marin, face zambind semnul crucii, sugerand ca nevasta macaragiului, chiar daca nu arata, este ingrijorata ori de cate ori isi stie sotul la 100 de metri deasupra pamantului. Periculoasa este orice meserie, chiar si cele de la sol, iar riscuri sunt indiferent ce-ai face, considera Viorel.
Sanatatea reprezinta un element foarte important in aceasta meserie, controalele medicale anuale avand scopul de a sesiza orice deficienta a activitatii cardiace, vazului sau auzului, care ar putea periclita siguranta celui din cabina, dar si a colegilor de la sol. De asemenea, sunt efectuate testari psihologice destul de frecvent, astfel incat nimic sa nu perturbe activitatea. Ritmul controalelor se inteteste dupa varsta de 45 de ani, in domeniul acesta existand niste reglementari stricte privind modul de desfasurare a activitatii, ne spune seful lui Viorel. "Am auzit ca prin Germania exista macaragii care lucreaza si pana la 65 de ani, asa ca, daca treci de controale, muncesti cat se poate, iar eu unul nu am ganduri de pensionare prea curand", precizeaza macaragiul.
Reflexe bune si comunicare prin statie
Siguranta la inaltime este influentata de multi factori, incepand cu starea tehnica a macaralei si priceperea celui care o manevreaza pana la eficienta comunicarii cu acei oameni de la sol care au rolul de a-l dirija. Comunicarea se face fie prin statii de emisie-receptie, fie utilizand sistemul clasic, adica prin semne.
Nu este o munca usoara. In fiecare dimineata, Viorel verifica parametrii de functionare ai uriasei masinarii, pentru ca, asa cum el insusi recunoaste, desi fiecare santier dotat cu o macara are o echipa de intretinere a acesteia, omul de sus, din cabina, stie cel mai bine cum trebuie utilajul setat. "Modele noi de macarale au tot felul de senzori conectati la un panou central care avertizeaza macaragiul cand se intampla ceva, insa rolul principal revine tot omului din cabina", spune Viorel.
La inaltime vorbim despre virbratiile aparute atunci cand masinaria ridica o greutate, dar si de diversi factori meteorologici care se resimt mai accentuat decat la sol. "M-am obisnuit cu toate, dupa 25 de ani de activitate se creeaza si anumite reflexe. Spre exemplu, o macara se apleaca spre inainte atunci cand se ridica un obiect greu si poate orice om aflat in cabina ar avea un moment de panica in acele clipe. Insa eu stiu ca aceasta este o miscare normala si-mi continui activitatea nestingherit", explica macaragiul.
De asemenea, el participa la fiecare moment in care este utilizat aparatul, de la momentul montarii pe santier, trecand prin controalele zilnice si incheind cu demontarea acestuia. Mai mult, avand in vedere importanta acestui post in cadrul unei echipe de constructii, un macaragiu are la sol un inlocuitor care este gata oricand sa urce in cabina, daca "principalul" ar avea probleme.
CARTE DE VIZITA: Viorel Marin, macaragiu
» Are 45 de ani;
» Este casatorit si are doi copii;
» Experienta in munca: 25 de ani;
» A lucrat pe santiere din Romania, Israel, Germania si Spania;
» Lucreaza 10 ore pe zi la aproape 100 de metri inaltime;
» In prezent, face parte din echipa care construieste Pasajul Basarab.
» Gata sa fie si dulgher
Nu mereu se gaseste de lucru ca macaragiu pe un utilaj de mare inaltime. "Am experienta si de dulgher, dar ma pricep sa manevrez si macarale auto, asa ca, daca maine s-ar incheia proiectul la care particip acum si nu as gasi un santier unde sa fac acelasi lucru, pot sa fac si alta meserie", spune Viorel.
Experienta indelungata pe macara il ajuta atunci cand un constructor cauta un astfel de om, deoarece, pe langa referinte, angajatorul organizeaza si o proba de lucru.