14.8 C
București
miercuri, 23 octombrie 2024
AcasăAlegeri 2016Jobul săptămânii: Auditor în domeniul calităţii

Jobul săptămânii: Auditor în domeniul calităţii

Persoanele care au tact în lucrul cu oameni, spirit de observaţie şi siguranţă de sine pot lucra într-un departament al managementului calităţii, cu condiţia de a avea o calificare în domeniu, care se obţine în urma participării la un curs de specializare, care poate costa peste 1.000 de lei.

 

Un auditor în domeniul calităţii are un număr destul de mare de responsabilităţi, iar acestea diferă în funcţie de statutul pe care îl are, respectiv intern sau extern. „În calitate de auditor intern, el se ocupă cu evaluarea sistemului de management al calităţii a organizaţiei din care face parte, şi, în acelaşi timp, poate fi şi gestionarul sistemului de management al calităţii, adică se ocupă cu dezvoltarea, implementarea, menţinerea şi îmbunătăţirea acestui sistem. De asemenea, un auditor intern poate efectua audituri de evaluare a furnizorilor organizaţiei”, explică Maria Cucu, consultant senior TQM în cadrul FiaTest. Pe de altă parte, un auditor extern poate efectua audituri de consultanţă la organizaţiile care nu au auditori interni, în vederea atestării conformităţii sistemului de management evaluat cu standardul de referinţă. „În cazul sistemului de management al calităţii, după cum ştim, standardul de referinţă este ISO 9001:2008, dar o organizatie poate deţine un sistem de management integrat, cu mai multe referenţiale”, completează Maria Cucu.

Competenţe ISO

Fiecare tip de audit solicită o pregătire corespunzătoare a auditorului conform standardului internaţional adoptat ca standard european şi naţional SR EN ISO 19011:2003. Astfel, auditorii ar trebui să aibă cunoştinţe şi abilităţi în mai multe domenii. Conform Asociaţiei de Standardizare din România (ASRO), auditorii ar trebui să aibă cunoştinţe şi abilităţi despre „principii, proceduri şi tehnici de audit care să le permită să le aplice pe cele corespunzătoare diferitelor audituri şi să se asigure că auditurile sunt desfăşurate într-o manieră consecventă şi sistematică; sisteme de management al calităţii şi documente de referinţă, care să le ofere posibilitatea să înţeleagă domeniul auditului şi să aplice criteriile de audit; situaţia organizaţională, care să poată vedea contextul operaţional al companiei; cadrul legal naţional şi alte cerinţe relevante aplicabile organizaţiei”.

Mai mult, o persoană poate fi considerată potrivită să lucreze în acest domeniu dacă deţine atributele şi competenţele menţionate în recomandările standardului ISO 19011. „Auditorul în domeniul calităţii trebuie să se comporte etic, să fie cinstit, de încredere, sincer, onest şi discret; să fie receptiv, dornic să ia în considerare idei sau puncte de vedere alternative; să fie diplomat, să aibă tact în lucrul cu oamenii; să aibă spirit de observaţie; să fie perceptiv; să fie flexibil, tenace, hotărât şi să aibă siguranţă de sine”, informează ASRO.

Activitate internă sau externă

În cele mai multe cazuri, un auditor îşi desfăşoară activitatea în compartimentul de managementul calităţii al companiei, pentru efectuarea auditurilor de primă parte şi de secundă parte. „În plus, un auditor îşi poate desfăşura activitatea independent în cazul auditurilor de terţă parte. În acest caz, el va lucra cu Organisme de certificare a sistemelor de management al calităţii”, potrivit ASRO. Pe de altă parte, Maria Cucu precizează că un auditor în domeniul calităţii poate lucra în orice departament, cu condiţia să fie evitate eventuale conflicte de interese. „De exemplu, nu este rezonabil ca auditorul să fie subordonat directorului de producţie”, adaugă Cucu. Mai mult, dacă vorbim de auditori externi, ei fie fac parte dintr-o companie de consultanţă, fie sunt angajaţi permanenţi sau colaboratori ai unui organism de certificare.

Fişa de post

Să aplice principiile fundamentale ale managementului calităţii în contextul procesului de audit.

Să auditeze procesele sistemului de management.

Să elaboreze documentele specifice procesului de audit.

Să organizeze auditul conform standardului ISO 19011:2002.

Să urmărescă eficacitatea acţiunilor corective.

Să evalueze conformitatea unui sistem de management al calităţii cu cerinţele standardului ISO 9001:2008.

Să aplice principiile de comunicare în cadrul unui proces de audit.

Să folosească tehnicile adecvate de comunicare în funcţie de situaţia de audit.

Să identifice tipuri de acţiuni corective şi preventive.

Să determine eficacitatea procesului de audit.

Sursa: FiaTest

 

Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Cele mai citite

Ianis Hagi spectacol la Rangers B! Gol direct din corner de ziua lui

În ziua în care a împlinit 26 de ani, Ianis Hagi a marcat un gol spectaculos direct din corner, contribuind la victoria echipei sale,...

Noaptea Companiilor, debut de succes în București: Peste 2.000 de participanți atrași în două zile

Prima ediție a târgului neconvențional de joburi Noaptea Companiilor organizată la București pe 16-17 octombrie a atras peste 2.000 de participanți, confirmând așteptările organizatorilor. Evenimentul...

Europa League. Rangers – FCSB. Jucătorii români au ajuns în Scoția

Jucătorii FCSB au avut parte de o primire neașteptată la sosirea în Glasgow, Scoția, înaintea meciului important din Europa League împotriva echipei Rangers. Jucătorii FCSB-ului...
Ultima oră
Pe aceeași temă