12.5 C
București
luni, 30 septembrie 2024
AcasăAlegeri 2016Educaţia continuă, modalitatea de a rămâne conectaţi la noutăţi

Educaţia continuă, modalitatea de a rămâne conectaţi la noutăţi

Andreea Szilagyi vorbeşte despre importanţa educaţiei continue pentru a fi conectaţi în permanenţă la modificările care ne pot afecta viaţa profesională. De exemplu, în activitatea de consilier în carieră, formarea neîntreruptă reprezintă o modalitate de îmbunătăţire în mod constant a nivelului abilităţilor şi menţinerea la un nivel calitativ optim al serviciilor oferite.

Un astfel de program care susţine învăţarea continuă prin recertificare este Global Career Development Facilitator (GCDF), formula de a pregăti şi certifica specialişti capabili să abordeze cu tact şi profesionalism propria evoluţie profesională, dar şi să livreze servicii de consiliere în cariera altor persoane.

În prezent conduceţi European Board for Certified Counselors (EBCC), oficiul regional european al National Board for Certified ­Counselors International (NBCC), care are o filială inclusiv în ­România. Care sunt obiectivele principale ale NBCC-ului în ţară?

NBCC România (www.nbcc.ro) este un organism cu rol ­consultativ şi de educaţie/­formare care sprijină ­demersurile de ­profesionalizare a ­instituţiei consilierii în ­România. A fost înfiinţat sub umbrela NBCC ­International în 2005. Ca ­toate oficiile naţionale ale NBCC, cel din România ­colaborează cu instituţii ­academice, ­organizaţii profesionale, agenţii ­guvernamentale şi ­nonguvernamentale, companii private, cu scopul de a sprijini profesionalizarea activităţilor de consiliere şi întărirea ­sistemului de asistenţă din acest ­domeniu în România. În plus, NBCC România sprijină demararea unor ­programe de formare a specialiştilor consilieri şi promovarea serviciilor de consiliere la nivel comunitar, într-un efort de asimilare integratoare a conceptelor şi tehnicilor universale ale consilierii la specificul naţional şi nevoile economice, sociale şi politice ale societăţii româneşti.

De asemenea, administrarea programului de certificare GCDF face parte din misiunea NBCC. Ce presupune această certificare?

Programul GCDF reprezintă formula de a pregăti şi certifica specialişti capabili să abordeze cu tact şi profesionalism ­propria evoluţie profesională, dar şi să livreze servicii de ­consiliere în cariera altor persoane. Obţinerea certificatului ­presupune ­parcurgerea unui program de formare centrat pe 12 arii de competenţă şi realizarea unui studiu de caz, ceea ce reprezintă o bună ocazie pentru a aplica abilităţile practice exersate şi cunoştintele teoretice ­dobândite la curs. Metodologia de lucru pusă la dispoziţia consultanţilor în carieră este una ­pragmatică, orientată spre obţinerea ­rapidă de rezultate pentru cei care caută răspunsuri legate de evoluţia ­profesională. Deşi propune o ­metodologie unitară de lucru, programul de ­formare este ­flexibil şi a fost adaptat ­specificului naţional din fiecare ţară în care a fost implementat.

Ce beneficii aduce certificarea GCDF absolvenţilor?

Pe de o parte, îi pregăteşte pentru o mai facilă inserţie pe piaţa muncii, iar, pe de altă parte, le dezvoltă un set de competenţe ce pot fi transferate cu ­succes în domeniile conexe ariei ­resurselor umane. De ­asemenea, absolvenţii îşi formează un mod de gândire sistemic şi o atitudine ­reflexivă în abordarea ­problematicii specifice ­domeniului ­dezvoltării ­profesionale şi al ­managementului carierei. Programul oferă participanţilor posibilitatea de a-şi exersa capacităţile de comunicare şi de autoevaluare în contextul ­propriului traseu profesional.

Dar ce avantaje poate aduce unui angajator care are în echipă un consultant GCDF?

Un beneficiu important constă în dezvoltarea abilităţilor de ­management pentru angajaţii care deţin astfel de poziţii, ceea ce, pe termen scurt, va duce la retenţia angajaţilor valoroşi, iar, pe ­termen ­mediu, la ­implementarea unui ­program eficient de management al ­talentelor. Dar programul aduce beneficii importante şi angajaţilor care nu deţin poziţii manageriale, atât în plan ­profesional pentru acei specialişti care lucrează în echipe de experţi în domeniul resurselor umane, consultanţă sau coaching, cât şi în plan personal, pentru că îi ajută să îşi clarifice opţiunile de carieră. Majoritatea companiilor evaluează periodic performanţa angajaţilor şi se aşteaptă ca aceştia să fie capabili să ­răspundă întrebărilor de genul „ce îşi doresc în carieră?”, „care sunt punctele lor forte?”, „ce abilităţi şi competenţe deţin?” sau „ce abilităţi şi competenţe ar trebui să îşi dezvolte?”.

Cum se poate obţine această ­certificare?

Cei care doresc să obţină ­certificatul GCDF trebuie să aibă studii superioare, experienţă de minimum 200 de ore în activităţi legate de consultanţă în carieră sau similare, precum ­management, resurse umane, training, formare, educaţie, consultanţă, şi să urmeze şi să finalizeze cu succes programul de formare specific. Practic, cursul are 120 de ore de ­formare, din care minimum 65 se desfăşoară faţă în faţă.

În România, sunt autorizaţi doar şase furnizori pentru a livra programul GCDF, printre care şi trei facultăţi. De ce au ales universităţile să introducă ­această certificare în programele lor de master?

Universităţile au ales să introducă certificarea pentru a pregăti mai bine studenţii pentru provocările pieţei muncii după absolvire. De asemenea, universităţile au ­apreciat că au de câştigat din introducerea unui program care pune mult accent pe elementul practică şi care, la finalizarea studiilor, aduce absolvenţilor şi un ­certificat existent în mai multe ţări. ­Practic, în acest fel, universităţile răspund cererii absolvenţilor de a le oferi ­mobilitate pe piaţa ­muncii. În plus, programul ajută universităţile să îşi diversifice oferta educaţională, care astfel devine mai atractivă pentru potenţialii studenţi.

Acest certificat este valabil doar cinci ani. De ce?

Certificatul GCDF este ­valabil timp de cinci ani, cerinţele ­sistemului de recertificare implicând ­practică, ­supervizare şi educaţie continuă în ­ariile de competenţă ale ­programului. Recertificarea vine în sprijinul specialiştilor, fiind o ­modalitate de a ­rămâne conectaţi în permanenţă la noutăţile din domeniu şi de a-şi îmbunătăţi în mod constant ­nivelul abilităţilor. Trebuie să avem în vedere că ­specialistul GCDF lucrează cu oamenii, ceea ce presupune un grad ridicat de r­esponsabilitate, iar prin recertificarea şi ­obligativitatea educaţiei continue ne asigurăm de menţinerea la un nivel calitativ optim al serviciilor oferite de  specialiştii GCDF.

Şi ce presupune educaţia continuă de care amintiţi?

Pentru a obţine un nou certificat GCDF, consultantul în carieră trebuie să facă dovada că a obţinut 75 de ore de educaţie continuă de-a lungul celor cinci ani de ­valabilitate a certificatului. Orele de educaţie continuă se pot obţine din activităţi precum participarea la seminarii, workshop-uri, conferinţe, laboratoare de lucru desfăşurate de NBCC România sau alte organizaţii, participarea la traininguri şi programe de dezvoltare legate de cele 12 arii de competenţă GCDF, publicarea de cărţi, articole de ­specialitate, susţinerea de prezentări la conferinţe/seminarii, precum şi activităţi efective de consiliere în carieră. De asemenea, ­recurgerea la supervizare acordată de un specialist mai ­experimentat sau de colegi este o practică foarte încurajată, pentru că susţine ­dezvoltarea comunităţii ­consilierilor, precum şi creşterea calităţii serviciilor oferite.

Cum poate un proces de consultanţă să influenţeze un angajat?

Intervenţia unui consultant în carieră este binevenită în orice moment al traseului ­profesional al unui individ, de la găsirea unui loc de muncă şi depăşirea cu succes a etapei de adaptare la noul loc de muncă, până la etapa de promovare ierarhică sau la momentele de ­schimbare în carieră. ­Angajatul poate fi sprijinit în efortul de clarificare a ­propriilor interese profesionale, de ­automotivare şi de atingere a unui nivel optim de satisfacţie în ­muncă şi ­autorealizare. Toate aceste posibile rezultate ­garantează creşterea performanţei în ­muncă a angajaţilor, a gradului de ­loialitate faţă de organizaţiile care oferă şansă accesului la ­servicii de consultanţă în carieră.

Cine ar trebui să se ocupe de consultanţa angajaţilor într-o firmă?

Organizaţiile sunt diferite şi nu putem vorbi despre un singur tip de specialist care oferă servicii de consultanţă în carieră în firmă. De regulă, managerii echipelor sunt responsabili cu dezvoltarea profesională a angajaţilor, însă, în aceeaşi măsură, responsabilitatea se reflectă şi asupra angajatului. Un angajat trimis de manager să participe la un program de ­formare nu va fi la fel de ­receptiv şi interesat ca un altul care ­lucrează împreună cu ­managerul său la planul de dezvoltare şi care îşi doreşte şi se implică activ în acest proces. Desigur, un ­element care influenţează ­fundamental procesul de ­dezvoltare al angajaţilor este cultura organizaţională.

În ce măsură mai poate un ­angajat să evolueze, dacă ­compania nu îi asigură ­contextul propice pentru ­dezvoltare ­profesională?

Conform Codului Muncii, ­angajatorii au obligaţia de a ­asigura participarea la ­programe de formare profesională ­pentru toţi salariaţii o dată la doi, ­respectiv trei ani, în funcţie de numărul de angajaţi din ­companie. Aşadar, ­există o bază legală care sprijină ­temeinic ­formarea profesională a angajaţilor, la fel cum dincolo de această bază legală, în multe companii există şi dorinţa de a pregăti propriul personal. Totuşi, se pot întâlni şi situaţii în care dezvoltarea profesională să nu fie susţinută foarte activ, iar, în această situaţie, angajaţii se pot înscrie pe cont propriu la diverse programe de ­formare. În situaţia în care dispune de abilităţile şi de ­instrumentele ­necesare, ­angajatul poate ­realiza un ­proces de ­autoanaliză în vederea ­identificării acelor ­elemente care contribuie la propria ­motivare profesională şi astfel poate alege ­programele de formare care să îl ajute în procesul de ­dezvoltare a carierei. De ­asemenea, există pe piaţa românească o ­ofertă ­generoasă de servicii de consultanţă, ­coaching sau ­consiliere în carieră pentru cei care doresc să apeleze la un specialist în domeniu.

Care ar fi cadrul ideal necesar pentru susţinerea unui angajat în dezvoltarea sa profesională?

Definirea unui cadru ideal este în strânsă legătură cu poziţia pe care o deţine angajatul respectiv în companie, precum şi cu politica de dezvoltare a talentelor implementată de organizaţia respectivă. În principiu, ideal este ca angajaţii să beneficieze de programe de evaluări ale performanţelor bine realizate, consultanţă în carieră pentru a identifica cu mai multa uşurinţă oportunităţile din organizaţie şi de programe de dezvoltare în acord cu planul de succesiune al echipei din care face parte angajatul. 

ÎN LOC DE CV

Andreea Szilagyi conduce European Board for Certified Counselors (EBCC), care este oficiul regional european al NBCC International, situat în Lisabona, Portugalia.

Conferenţiar universitar la Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din Universitatea Petrol-Gaze din Ploieşti şi unul dintre primii formatori de consilieri din România, Andreea Szilagyi are preocupări în special în domeniile consilierii şcolare şi în carieră, dar şi în aria formării consilierilor în România şi a certificărilor profesionale. Szilagyi a absolvit Facultatea de Sociologie, Psihologie, Pedagogie din cadrul Universităţii din Bucureşti şi deţine un doctorat în Ştiinţele Educaţiei cu o temă de consiliere educaţională la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iaşi. De asemenea, este consultant în carieră GCDF, national ­certified counselor şi consultant de sănătate mintală.

Abilităţi

Absolvenţii GCDF îşi descoperă abilităţile de sprijin în consiliere, evaluarea în ­carieră şi de căutare a unui loc de muncă şi plasament. De asemenea, ei îşi dezvoltă capacitatea de a crea şi implementa programe de dezvoltare a carierei şi de a realiza o informare pertinentă cu privire la piaţa muncii.

Mai mult, programul de training GCDF ­acoperă 12 arii de competenţă:

1. Teorii şi modele ale dezvoltării în carieră;

2. Abilităţi de sprijin în consiliere;

3. Diversitatea în consiliere;

4. Evaluarea în consilierea în carieră;

5. Tehnologia în consiliere;

6. Informare în piaţa muncii;

7. Abilităţi de căutare a unui loc de muncă şi plasament;

8. Training;

9. Dezvoltare/implementare de programe de carieră;

10. Promovare şi relaţii publice;

11. Aspecte etice şi legale in consiliere;

12. Supervizare în consiliere.

 

Andreea Szilagyi crede că elementul care influenţează fundamental procesul de dezvoltare al angajaţilor este cultura organizaţională

Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă