» Aceasta este parerea speakerilor motivationali de talie mondiala Scott Christopher si Chris Kendrick.
Recunoasterea muncii depuse trebuie sa fie principala grija a managerilor. "Un multumesc spus la momentul si timpul potrivit are o importanta colosala", afirma Scott Christopher si Chris Kendrick, speakeri motivationali din Statele Unite care au fost prezenti recent in Romania, la invitatia companiei de resurse umane "UP! Unlimited Potential". Expertii mondiali au fost invitati recent la Hotelul "J.W. Marriott" din Bucuresti, pentru a fi gazdele sesiunii de training pentru manageri, "Carrots in a crisis". Cu acest prilej, ei au vorbit despre importanta recunoasterii meritelor profesionale pentru angajatii din intreaga lume si despre efectele pozitive ale acestui comportament manifestat de catre manageri in relatia cu subalternii.
» Romania libera: In ce consta "Teoria morcovului"?
Chris Kendrick: Daca tu, ca manager, iti tratezi angajatii bine, nu numai ca ei o vor duce mai bine, dar si tu o vei duce bine, iar compania va avea de castigat si toata lumea va fi multumita. Teoria nu consta numai in cum sa vorbesti frumos cu oamenii, ci si in modalitatile de a conduce mai bine o afacere si de a-i imbunatati rezultatele.
» R.l.: Ce anume ii motiveaza pe angajati?
Scott Christopher: Este diferit de la angajat la angajat. Depinde de lider sa-i determine pe subordonati sa fie motivati. Nu poti sa angajezi un om si sa spui: "stim ca te automotivezi!". Trebuie sa-ti cunosti oamenii.
Chris Kendrick: Trebuie sa-ti cunosti oamenii, sa stii ce vor. Unii sunt motivati de bani, altii de recunoasterea meritelor. Ca angajator, trebuie sa fii in stare sa faci o mixtura intre aceste doua aspecte.
Valoarea unui "multumesc"
» R.l.: Care sunt cele mai eficiente metode de a crea un mediu de lucru stimulant?
Scott Christopher: Cercetarile arata ca aproximativ 90% din oamenii care parasesc locul de munca o fac din cauza lipsei de apreciere. Salariile pot fi bune, bonusurile pe masura, dar relatia cu seful – una slaba. Cel mai bun lucru pe care il pot face angajatorii pentru a crea o relatie profesionala sanatoasa intre angajat si manager este sa incerce sa-i apropie pe acestia.
Chris Kendrick: Ideal este mediul de lucru unde angajatii merg cu placere in fiecare zi. Ca angajator, trebuie sa ai grija ca oamenii tai sa aiba toate conditiile necesare.
» R.l.: Cat de util este un "multumesc" sau un "bravo" spus la timpul si momentul potrivit?
Scott Christopher: Recunoasterea muncii depuse trebuie sa fie principala grija a managerilor. Un "multumesc" spus la momentul si timpul potrivit are o importanta colosala. Nu poti estima valoarea aprecierii profesionale, indiferent de cultura sau limba. Unele dintre cercetarile pe care
le-am facut arata ca in tari ca Grecia, Japonia, China, Turcia, Canada oamenii sunt la fel, solicita recunoastere profesionala.
Chris Kendrick: In plus, acest "multumesc" spus sincer si la timp chiar nu costa nimic, dar conteaza foarte mult.
» R.l.: Cat de importanta este recunoasterea meritelor profesionale pentru angajati?
Scott Christopher: Cei mai multi angajati ar spune ca recunoasterea inseamna mai mult pentru ei atunci cand este bazata pe lucruri reale. Decat sa i se spuna "iti multumim ca esti atat de dragut cu noi", prefera sa auda "iti multumim ca ai lucrat la proiect, iti multumim pentru implicarea de care ai dat dovada in punerea la punct a planului de afacere, eforturile tale ne-au ajutat sa castigam afacerea". Este mai multumitor pentru angajati si mai bine pentru angajator sa recunoasca meritele acelor oameni din companie care sunt foarte specializati.
» R.l.: Ce stimuleaza mai mult angajatii? Aprecierea sau recompensa financiara?
Scott Christopher: Cei mai multi angajati i-ar spune in fata managerului ca sunt motivati de bani, lucru pe care il spunem si noi. Dar, in realitate, oamenii sunt de fapt motivati in interiorul lor mai mult de apreciere si de recunoastere decat de bani. Un studiu facut de compania Firestone, producatoare de anvelope, arata ca oamenii care au fost recompensati si verbal pentru rezultatele profesionale au fost cu 50% mai productivi decat aceia care au fost recompensati doar financiar. Oamenii sunt foarte mult motivati de aprecierea sefului. Ei oricum stiu ca venind la serviciu vor fi platiti, dar odata ajunsi acolo doar o vorba de bine din partea superiorului ii va motiva.
Chris Kendrick: Exista o diferenta intre compensatia salariala si recunoasterea profesionala. Ca angajator, trebuie sa fii competitiv, sa-ti platesti bine oamenii, dar trebuie sa stii ca, pe langa bani, oamenii vor sa fie apreciati, sa se simta importanti pentru organizatie.
O cana primesc toti, dar laude numai cei valorosi
» R.l.: Este indicat pentru companie sa stie din timpul interviului de selectie ce anume il motiveaza pe candidat? De ce?
Scott Christopher: In tarile occidentale exista un sistem de evaluare a dorintelor profesionale ale viitorilor angajati. Acesta incearca sa evidentieze aspecte precum modalitatea de recunoastere profesionala preferata de candidat, publica sau privata, felul de a-si petrece timpul liber si multe altele, care ii ajuta pe manageri sa cunoasca oamenii mai bine si sa stie ce-i multumeste mai mult. O cana de cafea cu logoul companiei pe ea primeste toata lumea din companie, insa o lauda sincera, numai cei cu adevarat valorosi.
Chris Kendrick: Cred ca este foarte important, ca angajator, sa-ti cunosti oamenii, sa stii de la bun inceput ce-si doresc, ca sa fii in masura sa te ridici la asteptarile lor. Unii angajati vor sa fie trimisi la golf de companie, altii vor sa li se recunoasca eforturile. Sunt oameni pentru care daca seful se opreste la biroul lor si le spune: "stii, am observat eforturile tale, m-ai ajutat foarte mult, ai facut ca lucrurile sa mearga bine, mi-ai salvat afacerea si compania. Iti multumesc" inseamna totul. Consider ca aprecierea profesionala si cunoasterea angajatilor sunt foarte importante intr-o organizatie.
» R.l.: Unii angajati pleaca din cauza lipsei aprecierii. Cum comentati acest lucru?
Scott Christopher: Cei care de obicei pleaca sunt exact cei pe care compania nu vrea sa-i piarda. Chiar si in perioada aceasta dificila exista joburi disponibile pentru oamenii bine pregatiti, iar daca esti talentat, esti bun si stii asta, iti poti gasi un job imediat. In prezent, multi oameni sunt speriati de gandul de a-si cauta un job nou si fac tot ce le sta in putinta sa-l pastreze pe cel pe care-l au. Daca statisticile arata ca oamenii pleaca pentru ca nu sunt motivati, lucrurile pe care managerii ar trebui sa le invete in momentul de fata sunt cum sa-si motiveze oamenii.
Recunoasterea, plata pentru suflet
» R.l.: In ce masura sunt fidelizati angajatii de bani?
Chris Kendrick: Banii pot motiva oamenii intr-o anumita masura, insa niciodata nu vor putea inlocui nevoia de a fi recunoscut. Ei te ajuta sa-ti platesti facturile, te tin in viata, sunt foarte importanti, insa nu trebuie confundati cu o recunoastere. Putem spune ca recunoasterea este "o plata pentru suflet", in timp ce recompensa financiara este una pentru portofelul tau. Recunoasterea profesionala nu este o motivatie, ci o validare a valorii umane.
Scott Christopher: Un lucru pe care trebuie sa-l punctam este ca atunci cand vorbim de recunoastere nu ne referim la motivatie. Aceasta se traduce prin ceva de genul: "Vrei recunoastere din partea sefului? Vino si ia-o!". Ce vreau sa spun este ca, daca vei face un lucru bun, vei fi recompensat, iar daca asta se va intampla pe neasteptate, vei avea o surpriza placuta.
» R.l.: Sunt unii angajati care solicita companiei sa le plimbe cainele sau sa le plateasca facturile in timp ce ei sunt la serviciu. Credeti ca aceste solicitari sunt exagerate?
Scott Christopher: Orice companie are o filosofie diferita in ceea ce priveste beneficiile. Pentru unele companii lucrurile de genul acesta pot reprezenta beneficii. Ei spun: "Vino sa lucrezi pentru noi si, pe langa cele doua saptamani de concediu platit, vom angaja pe cineva sa-ti plimbe cainele". Eu nu consider acest lucru un beneficiu, il consider trist. Un manager destept, care stie ca un angajat are un caine care trebuie plimbat, il va recompensa pe acesta atunci cand va avea niste rezultate bune in departamentul din care face parte, satisfacandu-i nevoia de a-i plimba cainele. "Hei, Nancy, stiu ca ai avut rezultate bune si mai stiu ca ai un caine acasa. Ne-am gandit sa angajam pe cineva care sa-ti plimbe cainele timp de o luna, in semn de recunostinta pentru eforturile tale!" Acest mod poate fi unul foarte creativ de a spune "multumesc".
Falimentul ameninta companiile cu salariati nemotivati
» R.l.: Ce tip de motivatie da mai rapid rezultate, automotivatia sau cea din exterior?
Scott Christopher: Aceasta este diferenta dintre a fi manageriat si a fi condus. Sunt oameni care sunt manageriati de catre conducatori si oameni care sunt obligati sa faca lucruri, carora le este frica sa nu-si piarda locul de munca, mai ales in aceasta perioada dificila. Acum oamenii fac orice li se cere pentru a-si pastra locul de munca. Un mod de a manageria prin frica si teroare nu este unul bun. Este de-a dreptul diabolic sa spui: "Vreau sa am rezultatul ala, indiferent de costuri. Nu ma intereseaza ca oamenii ma urasc, atat timp cat le este frica de mine". In aceasta era conducerea prin impunerea fricii nu este sanatoasa si, cu siguranta, rezultatele profesionale nu vor fi comparabile cu cele obtinute in urma unui stil de conducere armonios.
» R.l.: Ce se intampla atunci cand nu exista motivatie? Care sunt riscurile?
Scott Christopher: Este o problema numita "absenteism", cand angajatii nu vin la munca. Noua ne place sa glumim si spunem ca mai exista o problema, numita "prezenteism", cand oamenii vin la serviciu, sunt prezenti fizic acolo, insa mintea si inima sunt acasa, la distractii sau in alta parte. Riscul real la care sunt expuse companiile care au angajati nemotivati este falimentul.
Chris Kendrick: Multe activitati nemotivante pentru angajati ii vor face pe acestia sa plece. Va fi un efect de implozie in interiorul organizatiei.
CARTE DE VIZITA
Scott christopher, Speaker motivational
» Co-autor al best-sellerului "A Carrot a Day", editorialist al revistei "Workplace HR" si consultant in imbunatatirea culturii organizationale prin recunoasterea meritelor.
» Speaker motivational, trainer din anul 1994 si speaker la conventiile nationale "Society for Human Resource Management".
Chris Kendrick, Speaker motivational
» Absolvent al "Brigham Young University", are o experienta vasta, care merge de la crearea de strategii de motivare a angajatilor si sustinerea de workshopuri privind imbunatatirea abilitatilor de prezentare pana la predarea de cursuri intensive de japoneza.
» Ca speaker si trainer, are o experienta de peste zece ani in predare, training si prezentare in cadrul a numeroase conferinte.