6 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024
AcasăAlegeri 2016Cum îşi păcălesc băncile clienţii de credite

Cum îşi păcălesc băncile clienţii de credite

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat 101 amenzi în valoare de aproximativ 400.000 euro celor 344 de filiale bancare pe care le-a verificat în luna februarie. Controlul a vizat modul în care băncile respectă legea când încheie contracte de credit cu clienţii.

Cele mai multe nereguli constatate s-au regăsit în contractele de creditare dintre clienţi şi bănci. Astfel, au fost găsite cazuri în care înainte de încheierea unui contract de credit, consumatorii nu erau informaţi despre posibilitatea alegerii unor rate fixe sau descrescătoare sau nu primeau răspunsuri la cererile de acordare de credit. Mai multe tipuri de informaţii privind creditul erau tipărite cu o mărime de literă mai mică decât cea legală (font 10 în loc de 12), iar nivelul dobânzii şi al comisioanelor de administrare a creditului nu erau specificate în formularele precontractuale.

În contractele de credit, unele bănci nu menţionau termenul la care se poate declanşa executarea silită sau raportarea la Biroul de credit, respectiv Centrala Riscurilor Bancare. Comisionul de analiză a dosarului de credit era perceput ca procent din valoarea creditului, nu ca sumă fixă. În schimb, comisionul de administrare a creditului era perceput ca sumă fixă pe toată perioada creditului, nu ca procent din soldul creditului. Sumele stabilite pentru rambursare nu corespundeau întotdeauna cu cele stabilite prin contact. Unele bănci nu respectau dreptul clienţilor de a nu fi de acord cu modificarea unor date din contractele de credit, caz în care banca nu poate opera respectivele modificări.

ANPC a constatat şi că publicitatea făcută de unele bănci creditelor pe care le acordă era înşelătoare: nu erau prezentate toate datele, informaţiile oferite aveau caracter general, nefiind prezentate rata dobânzii, formula de calcul şi valoarea marjei, valorile comisioanelor de analiză dosar, de administrare sau ale comisionului unic.

Autorităţile recomandă clienţilor de credite bancare să solicite un exemplar al contractului şi o simulare de costuri, cu un grafic de rambursare cu rate egale şi un grafic de rambursare cu rate descrescătoare, pentru a şti care este mai avantajos. De asemenea, contractul trebuie citit cu atenţie şi cu verificarea costurilor totale ale creditului. La încheierea contratului de credit, băncile au obligaţia să ofere gratuit un document care atestă că au fost stinse toate obligaţiile contractuale şi totodată să închidă conturile aferente creditului. De multe ori, clienţii au ajuns în baza de date ca rău-platnici, pentru că nu au beneficiat de aceste formalităţi din partea băncilor.

Cele mai citite

Călin Georgescu susținut în campania pentru prezidențiale de o firmă rusească care s-a ocupat și de Putin și Medvedev

O reţea rusă de influenţare activă în Franţa şi Germania în timpul pandemiei Covid-19 a fost utilizată şi în perioada premergătoare alegerilor recent anulate...

Premierul kosovar Albin Kurti atacă principalul partid politic al sârbilor din Kosovo, Lista Sârbă

Premierul kosovar Albin Kurti a criticat marţi principalul partid politic al sârbilor din Kosovo, Lista Sârbă, acuzându-l că este condus de Belgrad, într-un moment...

Raport ASF: Piața asigurărilor din România a crescut cu 11% în primele nouă luni din 2024

Valoarea totală a indemnizațiilor brute plătite s-a ridicat la 8 miliarde lei, din care 82% au fost aferente asigurărilor generale Volumul total al activității de...
Ultima oră
Pe aceeași temă