In aceasta perioada, singurele companii care nu se confrunta cu deficitul de oameni valorosi sunt cele cu un brand puternic de angajator.
La nivel mondial, criza de talente ramane o problema presanta si stresanta pentru angajatori, acestia confruntandu-se cu un deficit de specialisti in anumite sectoare de activitate importante. "In ciuda crizei economice resimtite la nivel mondial, a ratei somajului in crestere in majoritatea tarilor si a previziunilor de angajare mai putin optimiste din ultima perioada, angajatorii se confrunta in continuare cu un important deficit de talente pentru anumite pozitii-cheie in companiile pe care le reprezinta", spune Camelia Stanculescu, directorul general al companiei de resurse umane Manpower Romania.
Rezultatele studiului "Deficitul de talente 2009" realizat de Manpower arata ca in Romania posturile de muncitori calificati si de ingineri sunt cel mai dificil de ocupat, pentru al doilea an la rand. Foarte greu de "acoperit" sunt si cele de specialisti IT. La mare cautare se afla reprezentantii de vanzari si managerii. si posturile din zona financiar-contabilitate au un grad ridicat de dificultate pentru a fi ocupate.
Cei cu bani nu au probleme
Rudolf Fedorovici, consultant al companiei de training A± Performance din Bucuresti, sustine ca nu se poate vorbi de criza de talente in cazul companiilor cu bani si preocupate permanent de pregatirea angajatilor. Criza de talente, explica specialistul, se poate observa doar in cazul acelor organizatii care, pur si simplu, nu-si permit sa angajeze oameni foarte bine pregatiti, neputandu-se vorbi de un deficit de specialisti in cazul unor companii precum Google, spre exemplu.
"Oameni scoliti exista, dar acestia sunt cooptati in structuri de organizatii puternice, care ii pot plati si retine pe perioade lungi", mai spune Rudolf Fedorovici.
Brandul salveaza firma
Potrivit studiului Manpower, un brand puternic de angajator va ajuta organizatia sa atraga si sa retina cele mai bune talente si, totodata, sa mareasca valoarea actiunilor si chiar profiturile.
"Criza economica mascheaza trenduri precum schimbarile demografice si accentueaza criza de talente", este de parere Camelia Stanculescu. De asemenea, in aceasta perioada, in care restructurarile de personal sunt tot mai dese si resursele tot mai restranse, poate parea inutil sa investesti energie si capital in planificarea strategiilor de management al talentelor si, in special, in consolidarea brandului angajatorului, adauga specialistul.
"Dar adevarul este altul: pentru angajatori, nevoia construirii unui brand eficient nu a fost niciodata mai resimtita, si asta, pentru ca organizatiile trebuie sa priveasca dincolo de recesiune, spre revenirea economica inevitabila si, bineinteles, sa anticipeze deficitul de talente si mai acut care va urma", precizeaza Camelia Stanculescu.
Brandul angajatorului reprezinta imaginea care da valoare ofertei de angajare. "Practic, este vorba despre esenta organizatiei. Brandul foloseste unelte specifice, cum sunt studiile de marketing, relatiile publice si publicitatea, pentru a construi imaginea pe care candidatii o au despre ceea ce inseamna sa lucreze in cadrul acelei companii", spune Eliza Nechifor, coordonator marketing & comunicare al Manpower Romania.
O imagine clara a angajatorului poate da organizatiei un avantaj in fata competitorilor de pe piata. Prin concentrarea atentiei asupra construirii unui brand puternic si prin atragerea interesului candidatilor talentati cu competente distincte, dar deosebit de importante pentru mediul de afaceri, companiile isi pot asigura un avantaj competitiv de durata pe piata fortei de munca in lupta pentru talente, adauga specialistul.
Pregatirea angajatilor este vitala
Cu cat criza talentelor se agraveaza, trainingul si dezvoltarea vor reprezenta cheia angajatorilor privind pastrarea talentelor pe care deja le au. "Aceasta perioada de recesiune ne indica felul in care o strategie de resurse umane bine pusa la punct este necesara pentru a atrage si retine acele talente de care o companie are nevoie pentru a-si atinge strategia de afaceri", spune Jeffrey Joerres, CEO & presedinte la Manpower Inc.
O posibila solutie, in cazul acelor organizatii care raporteaza deficit de personal specializat, ar fi, considera Rudolf Fedorovici, investitia permanenta in angajatii care dovedesc potential.
Concurenta acerba
Pe masura ce furnizarea de talente devine din ce in ce mai dificila, din cauza schimbarilor geografice si globalizarii, angajatorii se vor trezi luptand pentru forta de munca temporara la fel de agresiv cum o fac deja pentru personalul permanent. Angajatii temporari specializati, consultantii si contractorii reprezinta o parte importanta si vitala din "conducta" cu talente a companiilor. In prezent, forta de munca temporara reprezinta aproximativ 20% din forta de munca globala, incluzand, in mare parte, personal foarte calificat.
Sursa: studiu Manpower