Criza fortei de munca din Romania se va inrautati treptat, accentuandu-se probabil spre sfarsitul anilor 2020, daca nu vor fi
luate masuri care
sa contracareze lipsa acuta
de personal calificat in constructii, textile si turism.
aceasta este una dintre concluziile studiului "piata fortei de munca din Romania si imigratia", lansat ieri de Fundatia Soros. In opinia managerilor a 600 de firme din aceste domenii, emigrarea fortei de munca este principalul factor care determina dificultatile de a gasi noi angajati, urmat de slaba pregatire a tinerilor absolventi. Pentru a face fata dificultatilor in gasirea de personal, 83% dintre angajatorii intervievati au optat in principal pentru investitii in cresterea productivitatii, iar 76% pentru tehnologizare. O treime dintre firme au recurs la marirea orelor suplimentare sau la angajare temporara a studentilor si pensionarilor. Extrem de interesanta este prezenta destul de consistenta la 35% dintre companii a tendintei de externalizare a activitatilor.
Sondajul semnaleaza si o atitudine paradoxala a managerilor: numai 7% dintre firme intentioneaza sa aduca forta de munca din strainatate, iar 13% se declara interesate de romanii care lucreaza acum in alte tari. Cunostintele de limba, convingerea ca experienta de munca in strainatate schimba mentalitatea, inclusiv cea legata de munca, rezolvarea cheltuielilor de cazare pot fi cateva dintre explicatiile preferintei pentru atragerea inapoi in tara a conationalilor care lucreaza in afara.
"Imigratia reprezinta o constanta a societatilor occidentale catre care Romania tinde. Daca acesta pare a fi viitorul, intrebarea pentru viitor este "in ce masura Romania este pregatita pentru o asemenea evolutie?" Evenimentele recente din tari cu nivel ridicat al imigratiei par a demonstra ca migratia nu este un fenomen usor de gestionat, iar consecintele unui management defectuos se manifesta mai devreme sau mai tarziu", a declarat cercetatoarea Monica serban, coordonatorul studiului.
Sondajul a fost realizat in perioada 20-30 octombrie 2007, pe un esantion de 600 de companii, reprezentative pentru domeniile constructii, textile si hotelier.