Atenție! Serviciile nelimitate de internet și telefonie mobilă din reclamă sunt în realitate limitate și pot umfla chiar
și factura. Avertismentul vine de la ANCOM.
Poate fi facturat un serviciu de care nu ai beneficiat și nici măcar nu l-ai solicitat? Da. Dovadă plângerile depuse la ANPC, reclamații care au vizat companiile de telefonie.
În plus, ANCOM avertizează că poți achiziționa un pachet de servicii nelimitat de trafic de date și voce de la aceleași companii, dar care în realitate acesta este limitat sau poate fi facturat suplimentar. Explicația pare năucitoare: „Pentru a reduce riscul fraudelor, operatorii pot restricționa sau întrerupe accesul la serviciul de telefonie în cazul utilizatorilor care depășesc un consum lunar considerat ca fiind rezonabil, detaliat contractual prin anumite praguri”, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.
De asemenea, companiile telecom pot limita beneficiile contractuale dacă traficul lunar de voce efectuat în afara rețelei are valori mult mai mari decât traficul de voce primit din afara rețelei, sau pot reduce vitezele de transfer al datelor după consumarea unei anumite cantități de trafic de date, cum ar fi de exemplu 5 GB.
ANCOM avertizează că pentru a evita utilizarea abuzivă, operatorii pot specifica în contract faptul că serviciile oferite nu pot fi folosite decât pentru nevoile proprii ale utilizatorilor și nu pentru testarea de echipamente, recomercializarea serviciului către terți ori folosirea unor sisteme automate pentru expedierea de SMS-uri în masă, efectuarea de apeluri sau transferul de date cu scopul obținerii de profit în cadrul unei activități comerciale.
În situațiile în care utilizatorii nu respectă condițiile contractuale, furnizorii pot suspenda sau restricționa serviciile oferite, de exemplu prin blocarea inițierii apelurilor până la finalul lunii de facturare, excepție făcând apelurile de urgență, pot rezilia unilateral contractele în vigoare sau pot aplica penalități ori solicita despăgubiri din partea clienților.
Instituțiile, bombardate
cu plângeri
De la începutul anului și până în prezent ANPC a primit peste 2.100 de reclamații ale consumatorilor împotriva operatorilor de telefonie fixă și mobilă, dar s-au încheiat doar 40 de procese verbale prin care s-au aplicat sancțiuni. Valoarea totală a amenzilor a fost de… 80.000 de lei, adică circa 18.000 de euro. Reamintim faptul că în 2013, două dintre marile companii de telefonie mobilă au înregistrat afaceri de miliarde. Orange România a raportat o cifră de afaceri de 4,33 de miliarde de lei, iar Vodafone de 3,3 miliarde de lei.
Facturarea unor servicii care nu au mai fost prestate după ce clientul a cerut rezilierea contractului, contracte modificate fără acordul consumatorului, nerespectarea clauzelor contractuale, companiile modificând unilateral tarife și prețuri și nu în ultimul rând facturarea unor servicii care nu au fost contractate pentru care consumatorul nu a semnat nici un act. Acestea sunt principalele nemulțumiri ale românilor în ceea ce privește companiile telecom, nemulțumiri care se regăsesc în reclamațiile depuse la ANPC.
Plângeri au fost depuse și la
ANCOM, instituție care a primit în total peste 700 de reclamații de la utilizatori cu privire la serviciile de telefonie și internet fix și mobil. Marea majoritate a problemelor semnalate de utilizatori se referă la aspecte privind derularea, prelungirea, încetarea contractelor sau neincluderea anumitor clauze minime obligatorii în contracte. Anul acesta inspectorii Autorității au aplicat 3 avertismente și o sancțiune cu amendă contravențională în valoare de 5.000 lei (aproximativ 1.100 de euro), ultima în cazul unui furnizor de servicii de internet.
Lupta cu giganții telecom nu este însă pierdută din start. Există însă și o altă cale, cea judecătorească. “În cazul publicității înșelătoare cea mai mare despăgubire obținută în România pe cale judecătorească a fost de 50.000 de euro. Publicitatea înșelătoare este interzisă.
Conform legislației, publicitatea înşelătoare este publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent”, arată avocatul Marius Coltuc.
La rândul său, avocatul Gabriel Biriș spune că trebuie să fim atenți la ce semnăm: „Să nu fie trecut ceva cu steluță și caractere mici în subsolul paginii. De asemenea, trebuie verificat ce tip de servicii sunt nelimitate”.