Guvernul a adoptat joi memorandumurile de susţinere a schemelor de finanţare din bugetul de stat, bani ce vor fi alocaţi prin scheme de minimis iniţiate de Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri şi gestionate de oficiile teritoriale pentru IMM şi cooperaţie.
Adrian Panait, directorul adjunct al Direcţiei Politici Antreprenoriale şi Implementare Programe pentru IMM, a declarat, pentru „România liberă“, că aceste programe vor fi lansate în următoarele săptămâni: „La sfârşitul acestei luni sperăm să deschidem programul pentru comerţ, cel pentru femeile-manager şi programul destinat tinerilor debutanţi în afaceri. În cazul programului destinat celor ce vor să intre în afaceri procedurile necesită timp deoarece trebuie selecţionată instituţia de credit parteneră. Însă în cazul programului pentru comerţ şi a celui pentru femeile manager decontările trebuie făcute până la sfârşitul anului şi de aceea vom urgenta lansarea acestora“.
Panait explică ce trebuie să facă cei care doresc să obţină finanţare. „Aplicanţii vor depune online planul de investiţii sau, după caz, cel de afaceri, certificatele constatatoare, copia cărţii de identitate, situaţia financiară, bilanţul etc. Practic, aceştia trebuie să urmeze paşii online şi să completeze ceea ce se cere prin program. Evaluarea se va face automat. Ca noutate, faţă de anul trecut, documentele care anterior se cereau să se depună fizic la oficiile teritoriale se vor încărca pe site, scanate. Doar ulterior, la nivelul contractării, trebuie să vină cu dovada că nu au datorii la stat“, detaliază Panait.
Oficialul garantează că nu există riscul blocării sistemului electronic deoarece în momentul înscrierii se va lucra simultan cu 8 servere. „Programul SRL–D (debutant), care s-a bucurat de un mare succes, a creat, până acum, aproximativ 30.000 de locuri de muncă. În prezent, încercăm să-l decuplăm de la bugetul naţional şi să mutăm finanţarea pe fonduri europene, respectiv pe Programul Operaţional Capital Uman, astfel încât numărul celor ce pot beneficia de finanţare să crească la 2.000 de solicitanţi, faţă de 500 cât pot obţine fonduri din bugetul naţional“, a precizat Adrian Panait.
Ce programe vor fi lansate
Programul naţional multianual pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii (Programul Femeia Manager)
Bugetul este de 500.000 de lei, estimându-se minimum 10 beneficiari. Obiectivul programului este să stimuleze şi să sprijine demararea şi dezvoltarea firmelor înfiinţate de către femei, prin facilitarea accesului acestora la finanţare. Schema de finanţare: alocaţie financiară nerambursabilă de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar nu mai mult de 50.000 lei.
Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri (Programul SRL-D)
Bugetul alocat este de 22,7 milioane de lei, estimându-se minimum 501 beneficiari. Obiectivul programului este de a contribui la dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoaşterea şi gestionarea optimă a resurselor, în vederea adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea pieţelor, stimularea şi sprijinirea demarării şi dezvoltării firmelor nou-înfiinţate (start-up-uri) prin facilitarea accesului tinerilor la sursele de finanţare. Schema de finanţare: alocaţii financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro echivalentul în lei, din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri.
Programul de dezvoltare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă (Programul Comerţ)
Bugetul alocat în acest an este de 21,049 milioane de lei, estimându-se că 156 de firme vor beneficia de acest program. Scopul este de a sprijini operatorii economici prin facilitarea accesului la finanţare, astfel încât să-şi îmbunătăţească performanțele economice şi tehnice prin creşterea nivelului de competitivitate, crearea şi menţinerea locurilor de muncă, sporirea protecţiei consumatorilor şi securităţii alimentare. Schema de finanţare: alocaţie financiară nerambursabilă de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar nu mai mult de 135.000 lei.