Începând cu data de 21 iunie, o dată cu intrarea efectivă în vigoare a Ordonanţei nr. 50, băncile din România nu mai au voie să perceapă de la clienţi comisionul de casierie de 4-5 lei. Acest comision a fost deja considerat abuziv de către reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor, însă băncile incriminate au contestat în instanţă amenzile primite.
Mai multe bănci din România au găsit o metodă ingenioasă de a mai scoate bani în plus: pur şi simplu au inventat un comision de casierie. Zeci de mii de clienţi care s-au dus, în ultimii trei-patru ani, la una dintre sucursalele băncii pentru a plăti o rată au fost nevoiţi să depună în plus 4-5 lei pentru fiecare tranzacţie. „Am creditul de cinci ani şi acum vreo trei ani, când m-am dus la bancă să plătesc rata, mi s-a spus că trebuie să mai dau 5 lei în plus de fiecare dată când depun banii. Am întrebat de ce şi mi s-a spus că este un comision de casierie sau de tranzacţie. Ceea ce m-a mirat foarte tare a fost faptul că, dacă plăteai rata prin intermediul Internet Banking sau la oficiile poştale, nu trebuia să mai depui acest comision”, ne-a declarat clientul uneia dintre bănci.
Amenzi contestate în instanţă
Foarte mulţi consumatori au depus reclamaţii, în ultimii ani, la autoritatea competentă. „Nu numai că mi se percepea acel comsion de fiecare dată când plăteam la bancă, dar, la un moment dat, am uitat să depun cei 5 lei în plus. Casieriţa nu îţi atrăgea atenţia, când mergeai la ghişeu, asupra acestui comision, ci doar te întreba cât vrei să depui. M-am trezit, după vreo două luni, că mă sună un reprezentant al băncii să îmi atragă atenţia că am restanţe la credit. Ştiind că am plătit în fiecare lună, am întrebat despre ce restanţe este vorba şi mi s-a explicat că două luni la rând nu am depus comisionul de casierie. Mai mult, mi s-a recomandat să remediez problema, în caz contrat urmând să fiu raportat la Biroul de Credit”, s-a mai plâns un alt client al aceleiaşi bănci.
Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au menţionat că li s-a adus la cunoştinţă această problemă, „banca fiind sancţionată de câteva ori în baza reclamaţiilor depuse de către clienţi”. ANPC consideră că perceperea comisionului este ilegală atâta timp cât acesta nu este prevăzut în contractul de credit semnat între bancă şi consumator. „Menţionăm că toate amenzile aplicate pentru această speţă au fost contestate de bancă, urmând ca instanţa să se pronunţe cu privire la legalitatea perceperii acestui comision”, au mai spus reprezentanţii ANPC.
Lege împotriva abuzurilor
Scoaterea acestor comisioane în afara legii a fost posibilă o dată cu publicarea, pe 11 iunie, în Monitorul Oficial a Ordonanţei nr. 50, care transpune Directiva europeană în legislaţia românească în domeniu. Ordonanţa intră în vigoare în zece zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial, adică pe 21 iunie a.c. Unele dintre cele mai importante prevederi ale ordonanţei se referă la limitarea la maximum 0,5 la sută (pentru credite sub un an) sau 1 la sută (pentru credite mai mari de un an) a comisionului de rambursare anticipată perceput de bănci.
„Am luptat pentru aprobarea acestei ordonanţe cu atât mai mult cu cât, în afara directivelor, am mai inclus câteva prevederi. Spre exemplu, directiva stipula ca micşorarea comisionului de rambursare anticipată să se facă numai pentru creditele de uz personal. Noi am inclus această clauză şi pentru creditele ipotecare şi leasinguri, care au o valoare mult mai mare. De asemenea, am impus ca prevederile actualei o rdonanţe să se aplice şi contractelor aflate în derulare, nu numai celor care se vor semna de la momentul ei în vigoare”, a mai declarat Constantin Cerbulescu. De asemenea, consumatorul va avea dreptul de a renunţa necondiţionat la un contract de credit, fără a invoca motive, în termen de 14 zile de la semnare.
Banii înapoi
Întrebat recent referitor la acest comision, preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu (foto), ne-a declarat că „speţa încă se discută la instanţă, dar suntem pe calea cea bună. Cred că instanţa ne va da dreptate şi va considera aceste comisioane ilegale. Toţi clienţii care au depus câte 5 lei la fiecare tranzacţie şi-ar putea recupera banii”.
Doar patru comisioane
Actul normativ care transpune în legislaţia naţională Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2008 interzice perceperea comisionului de analiză a dosarului de credit, în cazul în care creditul nu se acordă, precum şi perceperea unui comision de depunere/retragere numerar pentru plata ratelor la credit. Consumatorii nu vor mai plăti decât patru comisioane:
comision de administrare credit;
comision de rambursare anticipată, după caz;
comision de penalizare pentru întârzierea la plată;
comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor.