» Ce faceti daca o banca, o firma de asigurari ori compania de telefonie la care sunteti abonati va suna la telefon si va invita sa cumparati "de la distanta" un produs sau serviciu? Daca nu refuzati din start si acceptati prezentarea ofertei, va sugerez sa fiti cu mare bagare de seama. Unii vanzatori sunt foarte buni de gura, prezinta mai degraba avantajele si uita "mici" detalii care se pot dovedi costisitoare… dupa acceptarea ofertei.
Primesc zilele trecute un apel de la compania de telefonie mobila la care sunt abonat. Un domn politicos se prezinta, ma intreaba daca am un laptop si imi spune ca are "special pentru mine" o oferta foarte buna: internet mobil nelimitat, la o viteza rezonabila si un pret foarte atragator. In plus, mai spunea tele-vanzatorul, voi primi gratuit modemul cu ajutorul caruia ma pot conecta la retea oriunde in Romania.
Marturisesc, ma atrage de ceva vreme ideea unei conexiuni de date mobile, mai ales ca mai umblu prin tara si de multe ori m-am lovit de lipsa unei legaturi la internet care sa ma ajute sa-mi citesc email-urile ori sa urmaresc stirile si evolutiile de la bursa fara sa mai caut internet cafe-uri sau puncte deschise de acces wireless.
Si spun omului ca am deja un abonament de date pentru telefonul mobil, dar ca mi-am facut urmatoarea socoteala: acum platesc doi euro si ceva, viteza e mai degraba modesta iar traficul de date e limitat la 10MB. Tot ce e in plus ma costa, iar de pe telefonul pe care il folosesc fac lejer dublu sau chiar triplu daca imi vine sa hoinaresc pe site-urile cu informatii financiare, pline de tot felul de grafice care incarca nota de plata. As da deci niste banuti in plus pentru o viteza mai mare si, mai ales, pentru "internet nelimitat".
Daca tot am ajuns la sintagma asta, trebuie sa va spun ca e o gaselnita de marketing la care e bine sa fiti un pic mai atenti. Abonamentele ofera "internet nelimitat", dar nu la aceeasi viteza, iar precizarea asta o gasiti prin oferte scrisa, de obicei, cu litere mai mici. E ca si cum v-ati duce de la Bucuresti la Satu Mare cu rapidul, iar pe la Teius vine nasul si spune: ati facut deja 400 de km acu’ va dati jos si mergeti mai departe cu mocanita. Mare atentie deci, la "nelimitatul" scris cu litere de-o schioapa. Cautati cu atentie steluta de dupa si textul cu litere mai mici ca sa vedeti exact ce cumparati!
Dupa un anumit trafic – numit de operatori "rezonabil" –, viteza scade dramatic la niveluri comparabile cu internetul anilor ‘90.
Buuuun. Ma intorc la omul de la telefon. Ii spun de un coleg care foloseste conexiunea, are abonamentul cel mai scump din oferta, deci viteza si trafic cat cuprinde nu prea e multumit de calitatea legaturii. Vanzatorul insista: "Nu se poate, merge fara probleme, va costa mai putin de 40 de lei pe luna, trafic nelimitat, mai ganditi-va…", si convenim sa ne mai auzim dupa vreo doua zile.
Revine cum a promis, ii spun din nou de problemele colegului, si scoate din manseta ultima carte: "Vi-l trimit prin posta, il testati zece zile lucratoare si daca nu va convine, curierul care l-a adus vine sa-l ia inapoi", spune vanzatorul cu aerul ca imi face un mare hatar. Apropo, e bine sa stiti ca, in cazul vanzarilor la distanta (telefonice sau on-line), returnarea in 10 zile este un drept al consumatorului prevazut de reglementari legale in vigoare inca din anul 2000.
Accept si a doua zi primesc coletul insotit de un contract pe care trebuie sa il semnez rapid caci curierul se arata grabit sa ajunga la alta livrare. Semnez ca primarul, curierul pleaca, iar eu ma pun pe citit, ceea ce legal se cheama un contract semnat la distanta. Contractul are si un act aditional.
Din prima pagina aflu ca tocmai am incheiat un abonament pe doi ani de zile; e scris cu litere realmente minuscule. Daca renunt la contract inainte de termen, platesc o taxa penalizatoare de 260 de euro. Omul de la telefon nu mi-a spus nimic nici despre termen, nici despre penalizare, desi reglementarile de care aminteam mai sus il obliga explicit sa-mi spuna durata contractului!
Un alt lucru important pentru portofel si nementionat la telefon: daca am luat un abonament (plan tarifar) mai scump, nu pot trece la altul mai ieftin, mai devreme de 6 luni decat daca platesc diferenta.
Va sugerez deci, sa alegeti de prima data varianta cea mai ieftina, testati serviciul si daca vreti mai mult, puteti trece gratuit la abonamentul mai scump.
Pun mana pe creion si fac urmatoarea socoteala: in doi ani, cu aproape 11 euro pe luna, achit cam 257 de euro. Am mobilitate, un acces mai rapid si la final de contract raman cu modemul.
Vechiul abonament are dezavantajele deja amintite, dar ma costa de cinci ori mai putin. In locul meu, ce ati alege?
P.S. I-m promis domnului de la telefon ca in weekend testez conexiunea si luni fie trimit pachetul inapoi, fie suplimentez bugetul personal de comunicatii pentru urmatorii doi ani.